Gå til innhold

Japansk Musikk - The Thread


Innos

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Oi, ganske latterlig ingen har nevnt The Pillows ennå. Om du liker j-rock, sjekk de ut med _en_ gang!

 

Helt enig, The Pillows er fantastiske (For animenørds hadde de musikken i Furi Kuri / FLCL om dere lurte :p)

 

Ellers hører på en del jmusic selv og det går en del i det som allerede har blitt nevnt i tråden, for øyeblikket høres det for det meste på BUMP OF CHICKEN, Girugämesh, Ikimono Gakari, og Lolita 23ku, en fin blanding mellom Pop og relativt heavy saker ^^

Endret av arthoz
Lenke til kommentar

Et par andre som er verdt å nevne:

 

Kitaro - eksperten på avslappende new age aktig musikk, med et hopetall av utgivelser siden 70-taller

 

Isao Tomita - har ikke kommet mye fra den kanten de siste årene, men har en rekke utgivelser hvor han har laget synth-versjoner av diverse klassisk musikk. Ganske stilig; og mye brukt som lydeffekter. KLM-gutta har plukket lyder fra platene hans til de fleste av seriene sine; eksempelvis.

 

Earthshaker - morsomt metal/hard rock band som var aktive på 80-tallet.

 

Yasushi Ishii - lagde soundtracket til den opprinnelige Hellsing-serien, mye vaiert og stilig musikk på de CD'ene.

 

Side Steps - polert og særdeles teknisk avansert fusion er spesialiteten til disse gutta, vel verdt å sjekke ut om jazzrock eller fusion er noe man liker å høre på.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig, veldig glad i japansk musikk. Den japanske indie-scenen spesielt har så mye variert og så masse kvalitet. Her er noen av mine favorittband:

 

Angel'in Heavy Syrup - pop med jentevokalist og sexy psykedelisk gitarspill :love: .

 

Shugo Tokumaru - kul fyr som lager koselig og litt eksperimentell pop/folkemusikk.

 

Acid Mothers Temple - et fargerikt band av gamle ville hippie/stonere som blander gamle japanske tradisjoner med 70-talls psykedelisk rock.

 

Ghost - nesten det samme som Acid Mothers Temple men mer sofistikert. Disse gutta henter inspirasjon fra eldgamle japanske huler og templer samtidig som de fremstiller den i en moderne psykedelisk/rock-sammenheng.

 

Michio Kurihara - gitarist i Ghost, og en av mine favorittgitarister. Albummet "Sunset Notes" er et vakkert album der hver enkel låt ble skrevet under hver sin solnedgang.

 

Satoko Fujii Quartet - storslagne komposisjoner av pianist Satoko Fujii med et tight avantgarde-jazz/fusionband, bestående av blant annet Tatsuya Yoshida som er beskrevet som "the indisputable master drummer of the Japanese underground" (Tzadik).

 

Ruins - progressiv spazzrock-duo formet av trommis Tatsuya Yoshida. Er du fan av Magma må du sjekke ut Ruins. Her har vi bare trommer, vokal og bass men energien er enorm.

 

Boris - en eksperimentell trio som spiller alt fra stoner- og doom metal til avantgarde og drone til skitten psykedelisk bånngass-rock.

 

Toe - nevnt i postrock-sirkelen men har sangstrukturer og dynamiske elementer som minner om mange populære "mathrock"-artister. Kjent for sine melodiske cleangitar-komposisjoner, tight backet av Kashikura Takashi's gløgge og skarpe trommestil. Rytmisk både eksperimentelt og veldig fengende.

 

Green Milk From the Planet Orange - Hete psykedeliske "bow-chicka-bow-bow" jams for den som er glad i den klassiske acid/jamrock-tradisjonen (Jimi Hendrix, Grateful Dead, etc.) blandet med progressiv rock og råheten fra punk.

 

Cornelius - indie-pop med elektroniske undertoner som er både gøy og intelligent samtidig. Perfekt sommermusikk.

 

Bondage Fruit - regnet som et av de beste eksemplene av den moderne Zeuhl-scenen. Kjent for å innlemme tradisjonelle stilarter som blues, jazz og rock i maniske og komplekse avantgarde/progressive strukturer.

 

Soil & Pimp Sessions - et energisk club-jazz band som har nylig startet å vekke internasjonal anerkjennelse.

 

Suishou No Fune - langsomme drømmeaktige ballader med silkemyke gitarer, some bygger seg opp mer og mer til de eventuelt blir en enorm, tykk tåke av psykedelisk støy. Med nifs vokal hvisket igjennom.

 

 

Og både Final Fantasy- og Zelda-musikk er jeg også fan av. :D

Endret av dabbo-baze
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kan ikke se Boredoms nevnt noe sted, og det er jo en smule pussig. Nevner forøvrig også Merzbow (Masami Akita) og Ground Zero ledet av Otomo Yoshihide, som alternativ til dem som liker utfordrende musikk.

Shonen Knife (pop/punk) var jo ganske ok for omtrent 14-15 år siden, men Laugh & Peace fra Playstationspillet Vib Ribbon er fremdeles ...koselig.

Men aller best liker jeg komponistene Masaru Sato og Akira Ifukube, kjent fra en rekke japanske filmer.

Lenke til kommentar

 

Dir en Grey (til og med medlem av ”a knot”^^)

Moi Dix Mois (medlem av fanklubb her også)

Unsraw

lynch.

Screw

abingdon boys school

Black:List

Buck-Tick

CELLT

chariots

ClearVeil

D

D’espairs Ray

Dali

exist†trace

Gackt

gemmik

heidi.

High and Mighty Color

HIZAKI grace project

hurts

Isolation

Juka

Kaya (greit i små doser :p)

LiZ

Malice Mizer

-OZ-

Saga

Stella

VelBet

Veronica

Versailles

アヲイ (Awoi)

ヴィドール (Vidoll) (håndhilst på Rame 2 ganger^^)

ガアラ (Gaara)

ギルガメッシュ (Girugamesh)

サディ (Sadie) (liker du Dir en Grey så liker du mest sannsynlig de her også^^)

デスゲイズ (Deathgaze)

デンジャー☆ギャング (Danger Gang)

ネガ (Nega) (elsker dem, men virker som det er få andre som liker dem :p)

バイオレット (Viored)

プラスティックトゥリー (Plastic Tree)

人格ラヂオ (Jinkaku Radio)

分島花音 (Wakeshima Kanon)

妃阿甦 (Piass)

平沢進 (Hirasawa Susumu)

摩天楼オペラ (Matenrou Opera)

櫻井敦司 (Sakurai Atsushi)

焔 (Homura)

階段ライト (Kaidan Raito)

雅 –miyavi-

 

 

 

Tror det ble 51 artister/band elns :p Meste er Visual-kei, og jeg må nesten si meg imponert hvis noen her faktisk har hørt om alle disse bandene hehe. Kunne godt ha tatt med flere også, men jeg har utelatt dem fordi det er for det meste bare band/artister jeg har veldig få sanger av p.g.a. at de er fra Omnibus utgivelser.

Lenke til kommentar

Dir en Grey (til og med medlem av ”a knot”^^)

Moi Dix Mois (medlem av fanklubb her også)

Unsraw

lynch.

Screw

abingdon boys school

Black:List

Buck-Tick

CELLT

chariots

ClearVeil

D

D’espairs Ray

Dali

exist†trace

Gackt

gemmik

heidi.

High and Mighty Color

HIZAKI grace project

hurts

Isolation

Juka

Kaya (greit i små doser :p)

LiZ

Malice Mizer

-OZ-

Saga

Stella

VelBet

Veronica

Versailles

アヲイ (Awoi)

ヴィドール (Vidoll) (håndhilst på Rame 2 ganger^^)

ガアラ (Gaara)

ギルガメッシュ (Girugamesh)

サディ (Sadie) (liker du Dir en Grey så liker du mest sannsynlig de her også^^)

デスゲイズ (Deathgaze)

デンジャー☆ギャング (Danger Gang)

ネガ (Nega) (elsker dem, men virker som det er få andre som liker dem :p)

バイオレット (Viored)

プラスティックトゥリー (Plastic Tree)

人格ラヂオ (Jinkaku Radio)

分島花音 (Wakeshima Kanon)

妃阿甦 (Piass)

平沢進 (Hirasawa Susumu)

摩天楼オペラ (Matenrou Opera)

櫻井敦司 (Sakurai Atsushi)

焔 (Homura)

階段ライト (Kaidan Raito)

雅 –miyavi-

 

 

 

Tror det ble 51 artister/band elns :p Meste er Visual-kei, og jeg må nesten si meg imponert hvis noen her faktisk har hørt om alle disse bandene hehe. Kunne godt ha tatt med flere også, men jeg har utelatt dem fordi det er for det meste bare band/artister jeg har veldig få sanger av p.g.a. at de er fra Omnibus utgivelser.

 

Noe tips på noe som ligner på Girugämesh?

Ellers har jeg faktisk hørt om en del av de, hørt på og liker er en helt annen sak men :p

Og om du ikke har hørt, så sjekk ut 少女-ロリヰタ-23区, kanskje noe for deg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...