Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva sier man til purken når du blir stoppa? (Trim)


fakey

Anbefalte innlegg

For det første jeg har bytte sylinderen (14 -16 hk) forgasser, innsug, vei og effektannleg. Det som skjer når jeg blir stoppet. Er at de spør om jeg har trimmet mopeden. Nei, svarer jeg. Men jeg har nok byttet sylinderen som du ser. Men jeg byttet ikke til orginal siden den koster ganske mye mer, og det er ikke alle som har så mye penger at de kan betale for en orginal. Men cc en er lik! Så lurer du sikkert på lyden i annlegget mitt. Det er et effektannleg, derfor bråker det. Måtte bytte det mens jeg pusser opp det gamle. Det var masse rust på det. Og fikk låne et annlegg av en kamerat så lenge (sa tidligere at jeg ikke hadde så mye penger derfor passer det dårlig og si at jeg har kjøpt nytt), men jeg har godkjenelser papirer på det at det er plombert. Kan godt skru et av så de selv kans kje men da må du ha verktøy eller komme hjem til meg. Ikke noe problem (de fleste har nå mistet munn og mele :) siden du snakker i et helt uavbrutt og kommer bare til og la deg gå eller spør deg på andre spørsmål som du må tenke fort for og svare) pleier oftest ikke og være noe problem og bli stoppe de fleste lar deg gå uten en skramme men noen lar deg gå med en advarsel.

 

 

Lite tips hvis du har en bil bak som du tror skriver opp skiltet ditt:

Hadde lite og gjøre for noen dager siden fant en gammel sykkel som

skulle kastes, tokk strømpene på den og la i en ny vairer festet den oppe med styre

og la vaieren under sete slik at den kom ut bak med bremse lyset men ikke

helt ut hadde fiske tråd der satte skiltet på hengsler og en magnet i bunnen

slik at den henger fast nå når jeg tar i et håndtak på rattet så spretter skiltet opp.

Kan kanskje ha et lite problem med og bortforklare hva en fisketråd har og gjøre på skiltet men, men...

Endret av cookiefi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sikkert feil tråd dette her. Men.. hva er en plombe.. Hvordan tar man den ut?

6703271[/snapback]

En "plombe" er en plombering, den er satt på kjøretøyet av fabrikanten for å senke ytelsen til et lovlig nivå + å øke levetiden på motoren.

Det er ikke alle mopeder som har det, det vanligste er vel en ring, for å senke luftstrømmeni innsug og eksosanlegg.

 

Feil tråd ja.

Endret av Patz
Lenke til kommentar
sikkert feil tråd dette her. Men.. hva er en plombe.. Hvordan tar man den ut?

6703271[/snapback]

En "plombe" er en plombering, den er satt på kjøretøyet av fabrikanten for å senke ytelsen til et lovlig nivå + å øke levetiden på motoren.

Det er ikke alle mopeder som har det, det vanligste er vel en ring, for å senke luftstrømmeni innsug og eksosanlegg.

 

Feil tråd ja.

6703326[/snapback]

 

At den øker levetiden på motoren tviler jeg på! Motoren får ikke sluppet ut all eksosen som den egentlig skal gjøre, og det sliter godt på motoren! + at man må ha full gass hele tiden, for man klarer ikke å holde fartsgrensene uannsett, og det sliter ihvertfall på den.

 

Mopedene er jo laget for å gå uplombert.

Lenke til kommentar
sikkert feil tråd dette her. Men.. hva er en plombe.. Hvordan tar man den ut?

6703271[/snapback]

En "plombe" er en plombering, den er satt på kjøretøyet av fabrikanten for å senke ytelsen til et lovlig nivå + å øke levetiden på motoren.

Det er ikke alle mopeder som har det, det vanligste er vel en ring, for å senke luftstrømmeni innsug og eksosanlegg.

 

Feil tråd ja.

6703326[/snapback]

 

At den øker levetiden på motoren tviler jeg på! Motoren får ikke sluppet ut all eksosen som den egentlig skal gjøre, og det sliter godt på motoren! + at man må ha full gass hele tiden, for man klarer ikke å holde fartsgrensene uannsett, og det sliter ihvertfall på den.

 

Mopedene er jo laget for å gå uplombert.

6710628[/snapback]

Ser ikke helt på hvilken måte det skulle slite på motoren at den ikke får sluppet ut all eksosen, og om dette stemmer er jeg heller ikke helt sikker på.

 

Og plombene hindrer jo tross alt bensingassen å nå frem til motoren, gir altså lavere turtall, som gjør at det er mindre kinetisk energi i bevegelse. Dette kan jeg helt umulig se hvilken måte det skal senke levetiden på motoren på, Jeg vil heller si at dette øker levetiden.

 

Det er nok ikke alle mopeder som er laget for å gå uplombert heller, dog de fleste.

Lenke til kommentar
sikkert feil tråd dette her. Men.. hva er en plombe.. Hvordan tar man den ut?

6703271[/snapback]

En "plombe" er en plombering, den er satt på kjøretøyet av fabrikanten for å senke ytelsen til et lovlig nivå + å øke levetiden på motoren.

Det er ikke alle mopeder som har det, det vanligste er vel en ring, for å senke luftstrømmeni innsug og eksosanlegg.

 

Feil tråd ja.

6703326[/snapback]

 

At den øker levetiden på motoren tviler jeg på! Motoren får ikke sluppet ut all eksosen som den egentlig skal gjøre, og det sliter godt på motoren! + at man må ha full gass hele tiden, for man klarer ikke å holde fartsgrensene uannsett, og det sliter ihvertfall på den.

 

Mopedene er jo laget for å gå uplombert.

6710628[/snapback]

Ser ikke helt på hvilken måte det skulle slite på motoren at den ikke får sluppet ut all eksosen, og om dette stemmer er jeg heller ikke helt sikker på.

 

Og plombene hindrer jo tross alt bensingassen å nå frem til motoren, gir altså lavere turtall, som gjør at det er mindre kinetisk energi i bevegelse. Dette kan jeg helt umulig se hvilken måte det skal senke levetiden på motoren på, Jeg vil heller si at dette øker levetiden.

 

Det er nok ikke alle mopeder som er laget for å gå uplombert heller, dog de fleste.

6711132[/snapback]

 

Plombene hindrer jo ikke bensingassene i og nå fram til motoren, ikke på gir mopeden ialle fall. da hindrer de avgasser i og slippe ut. dette vil jeg tro sliter på motor.

 

EDIT: Unnksyld for lang quote, men poenget blir borte om jeg korter ned quote.

EDIT2: Gir mopeder som er nedplomberte, vil måtte hele tiden ligge på ganske høyt turtall for og komme seg opp bakker o.l. dette vil slite på motor fordi man hele tiden må skifte gir for og ha høyt turtall. Og motoren må da slite. Ergo, mindre slit om man tar ut plombene.

 

Min sykkel har skjært seg to ganger på normalt turtall, med org luftfilter + 1 gang med powrfilter.

 

Kompis sin med powerfilter og uten plomber, aldri skjært seg.

Endret av Sweet
Lenke til kommentar
Lite tips hvis du har en bil bak som du tror skriver opp skiltet ditt:

Hadde lite og gjøre for noen dager siden fant en gammel sykkel som

skulle kastes, tokk strømpene på den og la i en ny vairer festet den oppe med styre

og la vaieren under sete slik at den kom ut bak med bremse lyset men ikke

helt ut hadde fiske tråd der satte skiltet på hengsler og en magnet i bunnen

slik at den henger fast nå når jeg tar i et håndtak på rattet så spretter skiltet opp.

Kan kanskje ha et lite problem med og bortforklare hva en fisketråd har og gjøre på skiltet men, men...

6657355[/snapback]

 

Herregud. Tror ikke jeg ser ett eneste punktum i hele den quoten. :ermm:

 

Foresten, hvordan trimmer man en scooter? :blush:

Lenke til kommentar
Lite tips hvis du har en bil bak som du tror skriver opp skiltet ditt:

Hadde lite og gjøre for noen dager siden fant en gammel sykkel som

skulle kastes, tokk strømpene på den og la i en ny vairer festet den oppe med styre

og la vaieren under sete slik at den kom ut bak med bremse lyset men ikke

helt ut hadde fiske tråd der satte skiltet på hengsler og en magnet i bunnen

slik at den henger fast nå når jeg tar i et håndtak på rattet så spretter skiltet opp.

Kan kanskje ha et lite problem med og bortforklare hva en fisketråd har og gjøre på skiltet men, men...

6657355[/snapback]

 

Herregud. Tror ikke jeg ser ett eneste punktum i hele den quoten. :ermm:

 

Foresten, hvordan trimmer man en scooter? :blush:

6723902[/snapback]

 

Fjerne plombene om det skulle være, og skift til "trimvariator," + effektanlegg. Dette er ikke det dyresete en kan gjøre. Ellers så kan du skifte sylinder med større borring ogl, men da koster det mye mer. SKifte av variator er ikke så dyrt, og scooteren vil gå ganske greit!

Lenke til kommentar
Fjerne plombene om det skulle være, og skift til "trimvariator," + effektanlegg. Dette er ikke det dyresete en kan gjøre. Ellers så kan du skifte sylinder med større borring ogl, men da koster det mye mer. SKifte av variator er ikke så dyrt, og scooteren vil gå ganske greit!

6723951[/snapback]

 

Så, hvis jeg skulle fjerne plomberinga, hvordan gjør man det, og kan jeg gjøre det selv? :blush:

Lenke til kommentar

Jeg er igrunn glad for at mopedene ikke går fortere enn 50 km/t.. Hvis man ser på den mentale tilstanden veldig mange 16-åringer har, ikke minst her inne i dette innlegget - så skjønner man godt at de burde ventet enda flere år før de fikk mopedlappen.

 

Enkelte 16-åringer burde hatt trøsykkel. Ikke moped.

Lenke til kommentar
Jeg er igrunn glad for at mopedene ikke går fortere enn 50 km/t.. Hvis man ser på den mentale tilstanden veldig mange 16-åringer har, ikke minst her inne i dette innlegget - så skjønner man godt at de burde ventet enda flere år før de fikk mopedlappen.

 

Enkelte 16-åringer burde hatt trøsykkel. Ikke moped.

6724100[/snapback]

Er jo derfor mange på 125cc som blir stoppet, fordi de ikke har fartsbegrensninger inne! Da er det jo like greit at de blir stoppet, hater egentlig den "krusingen" som foregår om natten forbi tettbebygde strøk... Har en kjenning som ble stoppet på 125cc. Han kjørte i 95 i 50 sona! Han fikk bare 10 000 kroner i bot, 15 dager betinget fengsel, og ikke nok med det, så må han i tillegg gå til han blir 20 år. han er per dags dato 18 år, så han har bare to år igjen som "mosjonist". Syns det er til pass for dem som ikke greier å holde seg!

Lenke til kommentar
Jeg synst godt mopeder kunne gått i samme hastighet som resten av trafikken jeg. Alt for treigt å kjøre i 45km/t (min går 60 da menn :whistle: ). Men de som råner og "bråker" unødvendig kunne gått latt være ettersom dette er til plage og irretasjon av resten.

6724733[/snapback]

 

Grunnen til at det er så bra at den ikke gjør det - er at dere er ikke klar for å kjøre fortere. Dere har ikke den vurderingsevnen og erfaringen dere trenger.

 

Ingen 16-åring i norge vil ever innrømme det. Men det er nå dere skal lære ting.

 

Det man ikke vet har man ikke vondt av, er vi alle enige om. Men er vi også enige om at det vi ikke vet, det vet vi ikke at vi ikke vet?

 

:p

Lenke til kommentar
Grunnen til at det er så bra at den ikke gjør det - er at dere er ikke klar for å kjøre fortere. Dere har ikke den vurderingsevnen og erfaringen dere trenger.

 

Ingen 16-åring i norge vil ever innrømme det. Men det er nå dere skal lære ting.

 

Det man ikke vet har man ikke vondt av, er vi alle enige om. Men er vi også enige om at det vi ikke vet, det vet vi ikke at vi ikke vet?

 

:p

6724795[/snapback]

 

Vel, i andre land er det lov å kjøre fortere, osv.. Norge er vel et av få land som har innført denne grensa, og for den saks skyld 2-på-en-scoooter-er-ikke-lov-regelen.. Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Jeg synst godt mopeder kunne gått i samme hastighet som resten av trafikken jeg. Alt for treigt å kjøre i 45km/t (min går 60 da menn :whistle: ). Men de som råner og "bråker" unødvendig kunne gått latt være ettersom dette er til plage og irretasjon av resten.

6724733[/snapback]

 

Grunnen til at det er så bra at den ikke gjør det - er at dere er ikke klar for å kjøre fortere. Dere har ikke den vurderingsevnen og erfaringen dere trenger.

 

Ingen 16-åring i norge vil ever innrømme det. Men det er nå dere skal lære ting.

 

Det man ikke vet har man ikke vondt av, er vi alle enige om. Men er vi også enige om at det vi ikke vet, det vet vi ikke at vi ikke vet?

 

:p

6724795[/snapback]

 

Hva får deg til si det? Hvis ingen 16-åring har den kompetansen blant alt vacuumet som mange over 18år har bak rattet på en bil, så burde politikerne ha gjort noe for å øke grensen, samt sette den og 125ccm opp til 17 eller 18år.

For å si det slik, så er de som tar lappen til bil gjærne en enda større trussel i 140, enn en 16-åring i 80-100 på en mopp eller 125ccm.

Her hvor jeg bor, er det ikke meldt om store skadene på trimmete mopper, men se på oss som er 18-25år, og de som fyller 30 og 40, vi er FARLIGE i trafikken, enda mer farligere! På bil vell og merke.

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Disse 18-åringene du snakker om. Det var nok de samme som kjørte som gærninger på moped da de var 16.

 

Vi ER enda farligere.. På bil.. Bil er større, tyngre og går ekstremt mye fortere.. Men vi har også et erfaringsmessig større grunnlag for å kunne kjøre med vettet.

 

Mopedkandidatene holder akkurat på å deale med vettet sitt. De må lære seg hva som er forsvarlig, og hva som ikke er.

Lenke til kommentar
Disse 18-åringene du snakker om. Det var nok de samme som kjørte som gærninger på moped da de var 16.

 

Vi ER enda farligere.. På bil.. Bil er større, tyngre og går ekstremt mye fortere.. Men vi har også et erfaringsmessig større grunnlag for å kunne kjøre med vettet.

 

Mopedkandidatene holder akkurat på å deale med vettet sitt. De må lære seg hva som er forsvarlig, og hva som ikke er.

6727585[/snapback]

 

Det henger ikke sammen det du sier. Jeg har fått se på statistikker over ulykker på ulike kjøretøy, og personer mellom 18-25 er verst, og det på bil.

Er ganske få ulykker med skade på moperder, enn hva det er på biler.

For å si det på en annen måte, det er/fins 16åringer som holder hodet kaldt, og kjører forsvarlig, slik er det med de som kjører bil. Det som er, kjører vi med bil først på noe i over 100, så er skade eller dødsfall i bildet. Greit at slik er det med moped, men hvor stor sjangse er det for at noen i en bil blir skadet når en moped kommer i fronten? Om bilen kjører i 100, og treffer en mopedist, så er det nesten det samme hvor stor fart han har! Om du sier at det er grunnen til at de skal holde 45km/h, så har vi tunge motorsykkler, skal de også da holde 45km/h?

 

Jeg er ikke på 16-åringenes eller 18-åringenes side, moped eller bil, vi er farlige i trafikken begge, og vi på 18 til 25 er værst, slik er det bare!

Endret av k_drey
Lenke til kommentar
Det henger ikke sammen det du sier. Jeg har fått se på statistikker over ulykker på ulike kjøretøy, og personer mellom 18-25 er verst, og det på bil.

Hva sier jeg her da:

Vi ER enda farligere.. På bil.. Bil er større, tyngre og går ekstremt mye fortere.. Men vi har også et erfaringsmessig større grunnlag for å kunne kjøre med vettet.

 

Når det gjelder statistikk, så er det å kunne lese den -en- ting. Men å kunne -bruke- den en annen. (Ikke myntet på deg da)

 

Men jeg regner faktisk med at det er rett som du sier at 18-20-åringer er verst i trafikken. Men så er det nok også en majoritet av dem også.

 

Om 3/4 mopedister som utgjør et antall på kanskje 10.000 personer har vært i uhell, mens 2/4 av billister som kanskje er 800.000, sådan. Så er det jo helt klart hvem som har størst ulykkesrisiko.

 

Nå vet ikke jeg om det står i statistikken som brøk eller antall.. så jeg lar det være åpent.. :-)

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Det henger ikke sammen det du sier. Jeg har fått se på statistikker over ulykker på ulike kjøretøy, og personer mellom 18-25 er verst, og det på bil.

Hva sier jeg her da:

Vi ER enda farligere.. På bil.. Bil er større, tyngre og går ekstremt mye fortere.. Men vi har også et erfaringsmessig større grunnlag for å kunne kjøre med vettet.

 

Når det gjelder statistikk, så er det å kunne lese den -en- ting. Men å kunne -bruke- den en annen. (Ikke myntet på deg da)

 

Men jeg regner faktisk med at det er rett som du sier at 18-20-åringer er verst i trafikken. Men så er det nok også en majoritet av dem også.

 

Om 3/4 mopedister som utgjør et antall på kanskje 10.000 personer har vært i uhell, mens 2/4 av billister som kanskje er 800.000, sådan. Så er det jo helt klart hvem som har størst ulykkesrisiko.

 

Nå vet ikke jeg om det står i statistikken som brøk eller antall.. så jeg lar det være åpent.. :-)

6728486[/snapback]

 

Men kan vi ikke avslutte denne diskusjonen? Er ikke interessert i å vinne noen slik diskusjon. Vil heller ikke skaffe meg en uvenn her på forumet.

Jeg lar være å fortsette :thumbup:

Lar andre som holder på med slik statistikk få avgjøre hvem som er værst, ulykker skjer, og slik er det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...