Gå til innhold

Hvem kan gi blod?


Anbefalte innlegg

Forresten, ble plutselig litt usikker her..

 

Jeg er født i nordlige Iran, men har bodd i Irak (flyktningsleir) fram til jeg var 7 år, og har bodd i Norge siden da (er 16 år nå). Har jeg mulighet til å gi blod?

 

Har ingen sykdommer, har aldri hatt heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forresten, ble plutselig litt usikker her..

Jeg er født i nordlige Iran, men har bodd i Irak (flyktningsleir) fram til jeg var 7 år, og har bodd i Norge siden da (er 16 år nå). Har jeg mulighet til å gi blod?

Har ingen sykdommer, har aldri hatt heller.

6325195[/snapback]

 

"- Følgende personer skal IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

2. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler eller dopingmidler.

3. Prostituerte og tidligere prostituerte.

4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1.

5. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med en person med AIDS eller hepatitt (gulsott), eller med person som har hatt positiv test relatert til disse sykdommene."

 

https://www.giblod.no/

(står også litt mer detaljer der)

 

Så med mindre du ikke er praktiserende homofil, horekunde, etc, så burde det være mulig ja.

Lenke til kommentar

Denne sitaten var ikke hele sanheten.

 

Det står også følgende:

Personer som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke være blodgiver. Personer med seksualpartnere som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke gi blod før 6 måneder etter at samlivet er opphørt.

 

De har redusert disse områdene kraftig fra oktober 2004. Før det kunne ikke jeg, som er født i Latvia, gi blod. Irak og Iran er vel i den godkjente delen av verden, ser det ut som.

 

Men du må vente i to år:

 

"De fleste friske mennesker mellom 18 og 65 år kan bli blodgiver."

Lenke til kommentar
Det blir jo opp til deg selv om du synes at en slik ordning som fins pr. i dag er rasistisk, eller hva enn du prøver å påstå. Men når man ser på hvor stor risiko det er å bruke blod fra givere sør for Sahara (rundt 7% av menneskene der som er smittet av hiv/aids). Og i sørøst asia er store deler av befolkningen bærer av bla. hepatitt B. Så er det faktisk en god grunn for å minimalisere riskikoen av å bli smittet ved blodoverføring.

 

Alt blod blir uansett sjekket. Og hvor stor er egentlig faren for at folk her i landet har HIV osv. uten å vite det?

 

Og som du nevner er HIV et problem sør for sahara og i enkelte asiatiske land. Det er IKKE et problem i de aller fleste land. F.eks Kina har vel omtrent samme infeksjonsrate som norge. Men vi skal altså utelukke 1,3 milliarder kinesere og deres potensielle norske ektefeller som donorer basert ene og alene på hvilken del av verden de tilhører.

 

Det er logisk å utelukke høyrisikogrupper. Men definisjonen av hvem som er høyrisiko (i dette tilfellet alle som ikke er hvite) er potensielt rasistisk, og svært problematisk.

Lenke til kommentar

[vent]

Folk som skal snakke om rasisme og diskriminering i enhver sammenheng irriterer meg så utrolig mye. Hvor politisk korrekt skal man egentlig være. Dersom man av praktiske grunner vil unngå risikogrupper, så må man for f..n få lov til det uten at idioter skal begynne å syte om rasisme og diskriminering av den grunn...

[/vent]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...