Gå til innhold

Åssn vifte til AMDAthlonXP1800+ ?????


SAMU3L

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Taisol 760 for ca. 260,- pluss en 60mm Papst-vifte til 186,- skal bli ca. 446 kroner. Men da får du en vifte med høy kvalitet. Hiv på Artic Silver også for enda bedre effekt.

 

I forhold til en standard T760 u/ Artic Silver, så kjøler ovennevnte vifte- og kjøleribbekombinasjon CPU'en min ned med 12-13 grader celsius..

Lenke til kommentar

Vifte ja...

 

Du Kharan, hvilken papstvifte anbefaler du til CGK760? Jeg har vært på microplex sine sider hvor jeg finner mange forskjellige papstvifter.

 

På den Taisol CGK760-kjøleren står det at (original)vifta leverer en luftmengde på 21.19 CFM. På papstviftene står det f. eks. kubikkmeter luft pr time.

 

Spørsmålet blir da: Er CFM det samme som kubikkmeter/time?

 

Skal jeg velge 60x60x15 eller 60x60x25?

 

Fint om du svarer for jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe ny vifte til 760-ribba selv om jeg har "bare" 40 grader på prosessor. Det kan bli bedre uten mer støy...ikke sant?

 

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2001-12-10 02:03 ]

Lenke til kommentar

Beklager, jeg måtte sove og gå på jobb, i den rekkefølgen, fra tidspunktet du spurte. :smile:

 

Viften jeg kjøpte er en Papst 612NGM - 35 kubikkmeter luft per time og med 28 decibel i støy. Som er ganske stille - merkes knapt om du lukker kabinettet.

 

Hva pris angår så koster det akkurat det samme for en 15mm tykk vifte som for en 25mm tykk en. 25mm-viftene har i tillegg en noe høyere ytelse, etter hva Microplex.no's sider viser, og såvidt jeg forstår bør du kun kjøpe 15mm vifte hvis du ikke har plass til en 25mm vifte i kabinettet.

 

Joda, jeg er nokså sikker på at CFM tilsvarer volumet luft som viften driver per tidsenhet..

 

Imidlertid må du huske på at når du kjøper vifte hos Microplex får du ikke med skruer - de må bestilles ekstra, noe som jeg fant ut etter litt e-postutveksling. :> Jeg tok den letteste løsningen og gikk til innkjøp av 3.5*40mm treskruer i en jernvarehandel, og hadde ingen problemer med å få festet viften til kjøleribben på den måten.

 

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar

cfm er IKKE det samme som kubikkmeter. en m3/m = 3*3*3 cfm = 18 cfm

 

en vifte som blåser 22 cfm(cubik feet/min) blåser da ca 1.2 m3/min

, med mindre jeg husker helt feil da :smile:

Du burde si litt om HW din... jeg har en amd 900 og kjører en orb vifte, det går stille og kjøler godt nok... en kompis kjører 1,2 ghrz amd athlon og han prøvde orben han også, det gikk ikke bra. skriv klokkehastighet og prossessormerke så kan noen kanskje hjelpe deg...

 

[ Denne Melding var redigert av: croWman på 2001-12-10 11:29 ]

Lenke til kommentar

OM CFM

Dette er engelsk/amerikansk måte å måle på - de er ikkje heilt "metriske" enda. CFM står for luftmengde i kubikk fot pr. minutt når det er snakk om vifter.

Så ei 25 CFM vifte flytter ca. 43 kubikkmeter luft pr. time, 1 kubikkfot er ca. 0,0283 kubikkmeter.

(1 fot er ca. 0,305 m).

Dette er "kalkisarbeid"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...