Gå til innhold

Frastjålet bærbar PC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Noen som vet om det er mulig å spore opp denne pcen? Hvis tyven liksom logger seg på internet eller noe?

6305449[/snapback]

Det nokk ikke lett... men er vell muligheter til å spore den opp viss du hadde hatt ett kort med netcom trådløs bedrif eller telenor sitt 3g kort.... (viss det brukes)

Så laptopen kan nok være tapt for godt..... :ermm:

Endret av VikinGz
Skrevet

Jeg har et skript liggende som automatisk kobler seg opp mot servern min hjemme. Var i prinsippet ikke ment for å brukes om den ble stjålet eller mistet, men da jeg en dag plutselig lurte på hvor den var begynte jeg å tenke.. Jeg kan jo se om den har logget seg på serveren.

Det hadde den faktisk gjort.. Da skriptet logger seg på hvert 10 min kan jeg ikke se når han logget på, men jeg kunne se at den var på nett nå iallefall.. logget inn på den og så at noen satt å surfet på nett!! :p Sendte en beskjed til brukeren som var pålogget, og plutselig ringte kameraten min meg og sa.. Øh, er bare meg altså.. du la den igjen her i går :p

Men nå kjører jeg linux på den, og den vanlige bruker ville vel ikke gått inn på det i det hele tatt

Skrevet
Noen som vet om det er mulig å spore opp denne pcen? Hvis tyven liksom logger seg på internet eller noe?

6305449[/snapback]

Teoretisk kan du finne IP'en, og dermed brukeren hvis ISP'en gir deg tilgang på den informasjonen.

I praksis: Nei, det går ikke.

Skrevet
Så da var "Frastjålet bærbar PC" bare gjenglemt av deg?

6305683[/snapback]

Heh, ja.. den var nok det. La den fra meg der på vei hjem fra jobb...

Skrevet

Men er det ikke no program ellerno som man kan installere som gjør at du kan logge deg inn på bærbaren fra en annen maskin og se hva tyven styrer med?

Og på den måten kanskje få opplysninger om han som stakk av med pc'en?

Litt interessert, siden jeg får bærbar nå ganske snart.

Skrevet

Det er nok ikke noe håp med mindre du har gjort noe tiltak på forhånd. Du bør uansett melde den stjålet. Hvis du har serienummeret kan det være lurt å melde fra til produsentens supportsenter slik at de kan registere dette slik at det blir oppdaget hvis PCen kommer inn til service eller noen ringer for å få support. Vet ikke om alle produsenter har noe system for dette, men jeg vet i hvertfall at Dell hadde (og sikkert har) en oversikt over hvem som har kjøpt PCen.

Skrevet
Men er det ikke no program ellerno som man kan installere som gjør at du kan logge deg inn på bærbaren fra en annen maskin og se hva tyven styrer med?

Og på den måten kanskje få opplysninger om han som stakk av med pc'en?

Litt interessert, siden jeg får bærbar nå ganske snart.

6305852[/snapback]

Jo. Du kan lage et script som sender pakker til f.eks en server. Da har du IPadressen og klokkeslett. Hvis du da har installert f.eks tightvnc, kan du i prinsippet logge deg inn på den, via IPadressen som du finner i loggen. (Betingelse at det ikke er innenfor NAT osv)

Hvis jeg skal stjele en bærbar pc, så ville jeg dumpet bootdisken, og heller browset den via et annet system. Da kan du sitte der med skriptet ditt som aldri kommer til å starte.

Skrevet

Man kan inngå spesielle avtaler med Dell, de fleste Videregående Skoler har i dag det! Der det er lagt inn en chip som sier ifra hvilken IP-adresse pcen har. Dette gjør at man kan spore opp pcen hvis den blir stjålet. Dette er dog ikke vanlig..

Skrevet
Man kan inngå spesielle avtaler med Dell, de fleste Videregående Skoler har i dag det! Der det er lagt inn en chip som sier ifra hvilken IP-adresse pcen har. Dette gjør at man kan spore opp pcen hvis den blir stjålet. Dette er dog ikke vanlig..

6306088[/snapback]

Litt seint da om den først er stjålet. men slike programmer er kjekke. kom med et Hjemmepc blad for en stund siden. husker ikke navnet på det.

Skrevet

6306088[/snapback]

Litt seint da om den først er stjålet. men slike programmer er kjekke. kom med et Hjemmepc blad for en stund siden. husker ikke navnet på det.

6306162[/snapback]

Gidder du finne ut hvilket nummer av hjemme-pc? Det der vil jeg ha!

Skrevet

Man kan jo også kryptere harddisken, med feks Pointsec eller Safeguard, da blir i det minste disken ubrukelig og dataene trygge hvis noen skulle rappe laptopen. Men det forhindrer selvsagt ikke tyveriet...

Skrevet

Mye bra forslag her ser jeg, Jævli kjipt å få den frastjålet nå i innspurten på skoleåret. Hadde en del skolearbeid lagret på den for å si det sånn :wallbash:

Har fått meldt i fra om serienr og sånn til Asus og anmeldt til politi, så for vi se om noe dukker opp.

Takk for svar iallfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...