Gå til innhold

Qxl svindler meg!


Anbefalte innlegg

hei, jeg solgte litt på qxl for en del år siden ca da jeg var 13-14år og solgte playstation, nintendo osv Jeg betalte skjeldent gjelden min til qxl siden jeg var idiot på den tiden men det var alltid på max 20-30kr pr konto, jeg hadde mange kontoer.

men for noen uker siden fikk jeg helt plutselig en inkasso varsel på 300kr, så kontaktet jeg qxl og fikk vite at jeg skyldte dem 300kr for det som hadde skjedd for noen år siden jaok tenkte jeg betalte det med engang siden jeg var så dum før.

 

men nå har jeg fått inkasso på over 1500kr, jeg tokk kontakt med kundeservice med en gang og spørte hva fa*** dette var men får alltid sånne svar

 

 

"> >Disse kontoene ble slått sammen til en konto og ville bli gjenåpnet mot

>at

> >du betalte det du skyldte for din bruk av auksjonen. Dette har du ikke

> >gjort. Derfor ble også beløpet sendt til inkasso siden du ikke har betalt

> >til tross for at du har fått flere purrevarsel fra oss til din

>mailadresse

> >

> >Du bør snarest betale det du skylder slik at du unngår flere

>omkostninger."

 

De sier ikke hva dette gjelder, hva jeg har solgt og hvorfor det koster så mye, jeg har ikke solgt varer for 1500kr! Nå har betalingsfristen gått. Jeg ble ringt opp av kredinor istad, Har jeg noen rettigheter. Jeg er 17år og har ikke penger til å betale dette, nekter og betale dem uansett. Forrige gang da jeg betalte de 300kronene ble jeg lovet at kontoen skulle bli åpnet siden jeg er utestengt og nå sier dem at dem skal åpne kontoen min når jeg betaler det jeg skylder dem. Seriøst jeg driter i om dem åpner eller ikke har ikke vært inne på www.qxl.no på år og dag, Det hele starta med at jeg registrerte meg på qxl.

og en ting til jeg har aldri fått noen purrevarsler men mulig de har sendt til feil mail adresse vet ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være frekk, men her har du vært uomtenksom, og dratt på deg noe som ikke er så lurt. Jeg skal forsøke å gi deg noen råd og tips ut ifra min egen jobberfaring innen området, vil kommentere posten først:

 

hei, jeg solgte litt på qxl for en del år siden ca da jeg var 13-14år

Ifølge QXL må du være 18 år for å selge, noe du selv bekrefter. Det er altså et regelbrudd.

 

Jeg hadde mange kontoer.

Er usikker, men lurer på om det er på grensen når det gjelder QXLs regler. Så vidt jeg husker skal det kun være en konto per person. Godt mulig at de derfor har satt sammen kontoene dine, og at de har full rett til det. Er usikker :)

 

men nå har jeg fått inkasso på over 1500kr, jeg tokk kontakt med kundeservice med en gang og spørte hva fa*** dette var men får alltid sånne svar

At du har fått et høyt krav nå, skyldes etter all sannsynlighet at de har purret deg flere ganger, og at du ikke har betalt. Da legges det på geyrer i høy hastighet...

 

Derfor ble også beløpet sendt til inkasso siden du ikke har betalt

> >til tross for at du har fått flere purrevarsel fra oss til din

>mailadresse

Har du fått slike varsler? Det kan være avgjørende i saken. Muligens til gammel mailadresse?

 

nekter og betale dem uansett

Hmmm, vær forsiktig, ikke gi faen. Det ender opp i retten(i verste tilfelle), med mindre saken avsluttes av en eller annen grunn.

 

Forrige gang da jeg betalte de 300kronene  ble jeg lovet at kontoen skulle bli åpnet siden jeg er utestengt og nå sier dem at dem skal åpne kontoen min når jeg betaler det jeg skylder dem

Skyldes sikkert at de fant ut at du hadde flere kontoer, og at du skyldte litt mer?

 

har aldri fått noen purrevarsler men mulig de har sendt til feil mail adresse vet ikke.

Aha, jeg så ikke dette ovenfor. Husker du om du har hatt samme mail lenge, eller om du kanskje hadde en annen mail da du var yngre? Flott om du gir et svar på dette, det kan være avgjørende.

 

 

For øvrig:

 

Inkasso er noe dritt, og det bør ikke oversees når man først har rotet seg inn i det. Det fører bare til krangel, gebyrer, betalingsanmerkninger og i verste fall at man blir fratatt det man eier.

 

Men for å kommentere din situasjon;

 

1) Du er under 18. Du står da sterkere i forhold til andre. QXL har ansvar for å sjekke dette når de lar deg kjøpe auksjoner/annonser på kreditt, men jeg er usikker på reglene rundt dette. I firmaet hvor jeg jobber bruker vi gjerne litt skjønn; dersom vi ser muligheter til å kreve inn penger uten for mye bråk, gjør vi det. Dersom foreldre etc truer med advokat, er det i mange tilfeller greit å droppe kravet. Avhenger av beløp og situasjon. Uansett tror jeg man faktisk har lov til å kreve inn penger fra folk under 18, så lenge visse kriterier er oppfylt. Uansett; på grunnlag av dette anbefaler jeg at dine foreldre tar en mer eller mindre streng telefon til KrediNor og forteller at du er under 18, og at de vil ha kravet slettet, da du var veldig ung på den tiden. Det kan ofte hjelpe. Evnt kan du kontakte selskapet selv, men de er nok strengere mot deg :hmm:

 

2) Dersom QXL ikke har sendt deg inkassovarsel, kan de ikke kreve inkasso av deg. Reglene sier noe slikt som at dette kravet skal sendes til den adressen du har oppgitt, og at det holder. I dette tilfellet din e-mail. Dersom du endrer denne i ettertid, er det ditt ansvar å si ifra til QXL om dette.

 

Jeg vil anbefale deg å kontakte dem, og forklare situasjonen. Kontakt både QXL og KrediNor, da de begge har myndighet til å trekke et slikt krav. Bruk noen av argumentene ovenfor, kontakt dem også gjerne skriftlig. Som jeg skrev vil jeg anbefale at en av dine foreldre ordner opp i det, da de kanskje vet mer om det enn deg, og har større grunnlag for å argumentere din sak.

 

Håper det var til hjelp, ta gjerne kontakt her eller på PM hvis du trenger flere råd eller har oppdateringer i saken ;):thumbup:

 

EDIT: Jeg vil også si at det er veldig over kanten å si at QXL svindler deg, en ting du bør huske på videre i livet er at du ikke bør kjøpe ting på kreditt uten å betale for deg. Dette er rett og slett ikke noe annet enn norsk lov. Fint når du gjør det, men kjedelig senere. Remember, cash is king :w00t:

Endret av hdanielsen64
Lenke til kommentar

6303429[/snapback]

 

Får jeg lov til å spørre om hvorfor? Synes det funker fett jeg :cool:

6304605[/snapback]

fordi QXL skal ha 25% av pengene du får av å selge noe.

velger heller å selge på for eksempel bruktamerkedet til HW.

Endret av snoop dogg
Lenke til kommentar

Jeg har solgt noen ting på QXL og regninga ligger på vel kr 500,-. Jeg visste faktisk ikke at de tok betalt, men jeg har heller aldri oppgitt noen form for konto.

 

Hm...det har gått et halvt år, men jeg har enda ikke fått noe...

 

PS! Jeg var heller ikke 18 da jeg registrerte meg. QXL må jo ha en form for sperre. Skada greier spør du meg...

Lenke til kommentar
takk for fin svar hdanielsen64 ja de har sendt purrevarsler til en annen mailadresse jeg ikke bruker.

ok da skal få foreldrene mine til å ringe kredinor.

6307306[/snapback]

 

Ok. Jeg kan ikke garantere at de dropper saken altså :tease: Bare sørg for at de forteller at du er under 18 osv ;)

 

Ellers mener jeg å huske at det er kundens ansvar å rapportere om ny adresse, men du kan jo også forsøke å si at du ikke har fått noe. De vil ha vanskeligheter med å bevise noe annet. Men tror det er et svakt argument for det :) skjer veldig sjeldent...

Lenke til kommentar

6303429[/snapback]

 

Får jeg lov til å spørre om hvorfor? Synes det funker fett jeg :cool:

6304605[/snapback]

fordi QXL skal ha 25% av pengene du får av å selge noe.

velger heller å selge på for eksempel bruktamerkedet til HW.

6307551[/snapback]

 

Huh, er det såpass mye? Mener å huske at det var noe slikt som to prosent jeg, men jeg kan vel si meg enig hvis dette stemmer. For øvrig selger jeg kun bare DVDer; for dette tar de 50 øre pr auksjon. Jeg skylder den p.d.d. hele 8 kroner! :tease:

Endret av hdanielsen64
Lenke til kommentar
Jeg har solgt noen ting på QXL og regninga ligger på vel kr 500,-. Jeg visste faktisk ikke at de tok betalt, men jeg har heller aldri oppgitt noen form for konto.

 

Hm...det har gått et halvt år, men jeg har enda ikke fått noe...

 

PS! Jeg var heller ikke 18 da jeg registrerte meg. QXL må jo ha en form for sperre. Skada greier spør du meg...

6309093[/snapback]

 

De har heller ikke purret meg, men antar at det er fordi beløpet er så lite foreløpig. Mulig de har tvilsomme rutiner der borte :p

 

For øvrig er det ufattelig vanskelig å luke bort folk under 18, fordi de oppgir annen alder. Noen forslag til hvordan det kan gjøres?

Lenke til kommentar

6303429[/snapback]

 

Får jeg lov til å spørre om hvorfor? Synes det funker fett jeg :cool:

6304605[/snapback]

fordi QXL skal ha 25% av pengene du får av å selge noe.

velger heller å selge på for eksempel bruktamerkedet til HW.

6307551[/snapback]

 

Huh, er det såpass mye? Mener å huske at det var noe slikt som to prosent jeg, men jeg kan vel si meg enig hvis dette stemmer. For øvrig selger jeg kun bare DVDer; for dette tar de 50 øre pr auksjon. Jeg skylder den p.d.d. hele 8 kroner! :tease:

6309420[/snapback]

Dette er noe jeg har hørt av min bror men jeg har aldri sett etter selv så det er ikke sikkert att det stemmer.

Endret av snoop dogg
Lenke til kommentar

en regning på 300 stiger ikke til 1500 kr bare fordi den går til inkasso.. Den kan stige til ca 1000 kr (før den evt går rettslig.. (då kan den stige med ytterligere noen 1000 lapper)..687 kr er høyeste gebyr de kan ta hvis hovudkravet er 300 kr.. + renter.. (vet dette siden eg jobber med inkasso) men rentene utgjør vel ikke 500 kr.. Hvis du har fått en giro på 1500 så skal det stå klart kor mye hovudkrav, gebyr og renter er..

 

er jo mulig de har laga et krav pr konto qxl konto.. men dette er tvilsomt..

 

Du/foreldrene bør uansett kontakte inkassoselskapet og forklare situasjonen.

 

inkassovarsel er nok sendt til adressen du er registrert med hos qxl.. og du er sjøl pliktig til å gi de ny adresse hvis du flytter..

 

 

btw.. personer under 18 kan ikke få betalingsanmerkninger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...