Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig, Nyere historie


Anbefalte innlegg

har muntlig eksamen i nyere historie på torsdag og temaet er:

KONFLIKT OG SAMARBEID I ANDRE HALVDEL AV DET 20.ÅRRHUNDRE

 

Andre halvdel av det 20. århundre var preget av konflikt og samarbeid, nasjonalt og internasjonalt.

gjør greie for og drøft eksmpler på konflikt og samarbeid i norsk historie og verdenshistorie i denne perioden.

 

Drittema spør du meg, men får gjøre det beste ut av dette.

 

er det noen som har noen forslag på konflikter og samarbeid som har skjedd i verden siden 1950

 

EU?

FN?

NATO?

Marshall-hjelpen?

 

Kalde Krigen?

Cuba-krisen?

 

flere forslag?

setter stor pris på svar, på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville fokusert på den kalde krigen og hvordan man hadde samarbeid i hver sin sfære og hvordan de støtet mot hverandre. Man kan trekke frem at mye av tollmurene falt sammen etter 2.VK, forsvarsallianser. I sovjet sin sfære bygget man også opp forsvarsallianse og varer ble byttet rundt, man endte også med at visse deler av soviet betalte for å holde andre deler i live.

 

Både Soviet og USA kan sies å ha vært imperialistiske i den forstand at de var villig til å bruke militær, politisk og økonomisk mat for å sikre sine viktige interesseområder. I mange afrikanske land finansierte de vær sin part i konflikter.

 

Du kan også nevne hvordan FN ble svekket av at både USA og Soviet hadde veto.

Lenke til kommentar

Hvor mye man får ha med inn til selve eksaminasjonen er vel avhengig av eksamensform. Jeg skal selv ha muntlig eksamen i nyere historie i morgen tidlig. Da har jeg en halv times forbredelse med alle hjelpemidler før eksaminasjonen. Der mener jeg de sa jeg får ha med et A4 ark

Lenke til kommentar

6'er på meg også.

 

Hadde ny eksamensfor, noe som innebærer at jeg på forhånd skulle lage ett foredrag på 15 min som jeg skulle fremføre, ved hjelp av stikkord.

 

Fikk skrøyt av sensor for å bruke stikkordene lite, jeg hadde laget et lite hefte med ett par tidslinjer, stikkordene mine og noe kilder som jeg delte ut til sensor, dette fikk jeg skrøyt for. Foredraget mitt varte nok nærmere 25 min, men dette trakk ikke ned, og førte bare til at jeg fikk med meg alt det viktigste, noe som førte til at sensor så og si ikke spurte meg i det hele tatt, på de to spørsmålene jeg ble stillt svarte jeg godt, og viste med det at jeg hadde god kontroll på hele stoffet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...