Gå til innhold

Politisk engasjement og valg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket valgresultat er det vi får "hver gang" da, og hvilket mener du vi ville fått hvis folk hadde mer forståelse for politikk. Danskene og svenskene har en vesentlig større forståelse enn oss, skal vi tro denne undersøkelsen. På hvilken måte skiller det svenske politiske landskap seg fra vårt?

 

Jeg tror absolutt at den manglende politisk interessen har sammenheng med valgresultatene. Det kan være mange grunner til at nordmenn er slik. Generell velstand gjør at det ikke er "så viktig", hvem som sitter med makten får på kort sikt bare mindre betydning for våre liv. Og vi kan jo alltids kaste dem igjen ved neste valg.

 

Vi har også en klar - om enn feilaktig - følelse av at de viktige tingene styres av ytre omstendigheter: Det er ikke regjeringen som setter renten, det er sentralbanksjefen og hans folk ut fra markedet og økonomien. Og det er lett å føle at internasjonale kojunkturer teller mer enn najonal politikk her. Videre føler vi at lovverket på viktige områder styres av overnasjonale organer so EU.

 

Hadde vi ikke hatt oljen som "buffer" mot kojunkturene hadde vi nok sett et tøffere politisk klima, fordi forskjellen mellom de ulike ideologiene hadde fått en mer direkte innvirkning på folks liv og økonomi.

 

Og sist men ikke minst: Norske partier kan skylde seg selv, rett og slett fordi de er for lite idelogiske, spesielt i posisjon. Det er ikke nødvendigvis negativt, men det gjør at man ikke føler man får det man stemte på. Ingenting minsker min lyst til å stemme som når de jeg stemte på går på tvers av sin ideologi når de får makt.

 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Som sagt i innlegget over, tror jeg nok at vår velstand har mye med saken og gjøre. Ærlig talt: uansett hvem det er som styrer i Norge, kommer vi til å ha det sabla bra. Hadde det vært hungersnød i landet, ville nok saken vært annerledes. Klart det er forskjeller mellom partiene i hva de prioriterer, men velstanden vil være der uansett om Frp eller Ap har styringa. Det er en av grunnene til at folk ikke bryr seg så mye.

 

Så er det også andre ting, som at "det siste samfunnet vil, er at vi skal begynne å tenke for mye".

Lenke til kommentar

Joda, beklageligvis er antakelig ingen som kommer til å poste her i denne tråden representativ for hva de fant i undersøkelsen, da dere helt sikkert kan mer om politikk enn gjennomsnittet.

 

Hvilket valgresultat vi får hver gang? Nei jeg føler det er et resultat basert mye mer på hvordan folk liker en person, enn hvordan de har satt seg inn i personens/partiets politikk. Det var IALLEFALL det som skjedde nå sist.

 

Gode poenger dere kommer med ang. at det norske folk har det så bra at de ikke gidder interessere seg, rart at tsjekkia scoret dårligere though...

 

Det som er irriterende å tenke på, og denne testen bekreftet slike tilstander, er at folk stemmer på noe de ikke har peiling på. Med fare for å få frem folk de liker som nevnt over. Men som ikke nødvendigvis tjener vårt samfunn noe bedre. Dette er objektiv sagt. Jeg mener nemlig at det finnes en positivt visbar bedre politikk for et land enn en annen politikk. Akkurat hvilken dette er, er kanskje umulig å si, men at man kan si at en tendens er bedre enn en annen kan man argumentere for, uten for mye følelser inne i bildet.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Jeg er den eneste i klassen som har satt meg inn i de fleste partipolitiske syn og har funnet ut hvor jeg selv står og hva jeg ville ha stemt. Jeg prøver iblant å pushe litt politikk på medelever, men det blir med en islamist som tror politikk bare er å sitte og bestemme ting.

 

Hva dette skyldes, vet jeg ikke. Alle i klassen klager på dårlige skolebøker, lite penger, dyr bensin og slikt, men ingen gidder å gjøre noe. Latskap.

 

Jeg går i niende, for the record.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Jaja. Er det en selvfølge at man skal følge med på politikk i det alderstrinnet? Eller kommer det først litt senere? Man vil jo alltid ha "rebeller" og rødstrømper, men et generellt politisk angasjement er kanskje ikke å forvente?

6305226[/snapback]

Vel, alle har jo politiske ideer, det står ikke på det. Tingen er at folk er så late. Og det gjelder jo som vi ser i media, ikke bare folka i klassen min. De fleste tror at politikere bare kan si en ting, trykke på en knapp og så er det gjort. "Billigere bensin, takk! *Ka-ching!* "

Lenke til kommentar
Vel, alle har jo politiske ideer, det står ikke på det. Tingen er at folk er så late. Og det gjelder jo som vi ser i media, ikke bare folka i klassen min. De fleste tror at politikere bare kan si en ting, trykke på en knapp og så er det gjort. "Billigere bensin, takk! *Ka-ching!* "

6305376[/snapback]

 

Er det ikke sånn det fungerer da? :roll:

For å være ærlig, så tror jeg ikke det er store forskjellene mellom klassen din og resten av befolkningen (med unntak av de som er spedbarn osv). Folk flest bryr seg ikke. Hvorfor skal vi? Vi har det jo så bra! Vi kan jo bare drite i alle andre og kose oss i Norge, mens vi tar en gin og tonic på Aker brygge!?

Tror kanskje mer på ungdommen når det gjelder å få gjort noe, men på en annen side så virker det som om mange gir heeelt faen.

Lenke til kommentar
Ja, folk flest gir faen, men er det like greit?

6305540[/snapback]

 

Det er jo veldig lett da! Man kan bry seg om sine venner og sin familie, men MÅ man bry seg om andre? F.eks fattige i Kongo, Irak eller USA?

Får jeg det bedre om jeg gir 100 kroner til fattige barn i Afrika? Nei, jeg får det ikke bedre da.

Lenke til kommentar
Ja, folk flest gir faen, men er det like greit?

6305540[/snapback]

 

Det er jo veldig lett da! Man kan bry seg om sine venner og sin familie, men MÅ man bry seg om andre? F.eks fattige i Kongo, Irak eller USA?

Får jeg det bedre om jeg gir 100 kroner til fattige barn i Afrika? Nei, jeg får det ikke bedre da.

6305643[/snapback]

 

Så du bryr deg egentlig bare om deg selv og hva som er bra for deg? Selvfølgelig er alle ganske egoistiske, men det går an å hjelpe andre, spesielt når man har muligheten til det.

 

Høres vel ganske idealistisk ut, men jeg tror ikke det rette er å drite i alle enn seg selv og sine.

Lenke til kommentar

Så du bryr deg egentlig bare om deg selv og hva som er bra for deg? Selvfølgelig er alle ganske egoistiske, men det går an å hjelpe andre, spesielt når man har muligheten til det.

 

Høres vel ganske idealistisk ut, men jeg tror ikke det rette er å drite i alle enn seg selv og sine.

6305802[/snapback]

 

Kan du ikke svare på hvorfor man skal hjelpe andre?

Jeg vet hvorfor jeg hjelper andre mennesker rundt meg, men tror at få er bevisst på det. Å være bevisst er viktig :)

Å drite i andre er det siste jeg gjør.

 

Jeg vil gjerne høre hvorfor man skal hjelpe andre!

Lenke til kommentar

Så du bryr deg egentlig bare om deg selv og hva som er bra for deg? Selvfølgelig er alle ganske egoistiske, men det går an å hjelpe andre, spesielt når man har muligheten til det.

 

Høres vel ganske idealistisk ut, men jeg tror ikke det rette er å drite i alle enn seg selv og sine.

6305802[/snapback]

 

Kan du ikke svare på hvorfor man skal hjelpe andre?

Jeg vet hvorfor jeg hjelper andre mennesker rundt meg, men tror at få er bevisst på det. Å være bevisst er viktig :)

Å drite i andre er det siste jeg gjør.

 

Jeg vil gjerne høre hvorfor man skal hjelpe andre!

6305926[/snapback]

Den gyldne regel er her igrunn ganske relevant. "Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg". I mitt syn så handler egentlig alt om egoisme. La oss si det sitter en tigger på gata, så kan det være like "lurt", ut av egoisme å gi fyrn en 50-lapp, som ut av "medlidenhet".

For hele poenget med at folk ikke skal ha det forjævelig, er at det er en sjangse for at det en dag kan være DU som sitter der og tigger. Og da er det fint å vite at folk gir deg det du trenger slik at du slipper å dø eller pinest alt for mye. Det er ikke for DEN personen sin del, men egentlig for din egen.

Lenke til kommentar
Den gyldne regel er her igrunn ganske relevant. "Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg". I mitt syn så handler egentlig alt om egoisme. La oss si det sitter en tigger på gata, så kan det være like "lurt", ut av egoisme å gi fyrn en 50-lapp, som ut av "medlidenhet".

For hele poenget med at folk ikke skal ha det forjævelig, er at det er en sjangse for at det en dag kan være DU som sitter der og tigger. Og da er det fint å vite at folk gir deg det du trenger slik at du slipper å dø eller pinest alt for mye. Det er ikke for DEN personen sin del, men egentlig for din egen.

6306375[/snapback]

 

Enig i den regelen, men utledelsen skurrer litt i mine ører.

Hvis jeg trøster noen, forventer jeg ikke å bli trøstet tilbake. Jeg gjør det fordi jeg er glad i den personen. Dermed forventer jeg ikke at andre skal gjøre for meg, det som jeg gjør for dem.

Sett fra den andre siden: hvis jeg hadde blitt trøstet, ville jeg ikke tenkt: "åh, nå forventer han at jeg skal gjøre det samme!". Nei, jeg tenker: "han er en hyggelig kar og når han er trist, vil det kanskje bli lettere for meg å trøste han".

Jeg kan også trøste en person som jeg aldri har sett før og jeg vet jeg aldri kommer til å se igjen. Men hvorfor jeg gjør det er jeg ikke helt klar over.

.Snusi

Lenke til kommentar
All den tid politikk en en aktivitet som består i fordeling av tyvgods og planlegging av nye overegrep og kriminelle handlinger, er det gledelig at folk flest tar avstand fra politikk. Det beste hadde vært om politikk hadde blitt kriminalisert.

6306351[/snapback]

Øh. Kan du utype litt hva det er du mener her?

 

Hva er det som er tyvegods? Hva er "overgrep". Og på hvilken måte hadde ting blitt bedre dersom man hadde "kriminalisert politikk", og hvordan skulle dette fungere i praksis.

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Jeg kan også trøste en person som jeg aldri har sett før og jeg vet jeg aldri kommer til å se igjen. Men hvorfor jeg gjør det er jeg ikke helt klar over.

.Snusi

6306447[/snapback]

Fordi du vil at dersom du noen gang trenger trøst så er det noen andre som kan gjøre det samme for deg. Ikke nødvendigvis den samme personen du har trøstet før, men noen andre. Jeg synes i alle fall det er en logisk sluttning.

Lenke til kommentar

Det er kanskje noe i det ja. La oss si at det stemmer. At vi kun har handlinger som er til nytte (på en eller annen måte) for oss selv.

 

Hvis jeg vier mitt liv til å hjelpe andre og ikke får noen ting igjen selv, vil jeg da dø ulykkelig siden jeg ikke fikk noe igjen? Eller ville jeg dø lykkelig, med den visshet at jeg hjalp andre gjennom hele livet mitt og at det var nok lykke for meg?

Jeg tror på den siste.

Lenke til kommentar

Det er nok forskjellige grunner for at folk ikke kommer til valglokalene, men det kan jo sies at politikere ikke viser en trend til å holde hva de lover, og det er nok bare så mange ganger personer kan se sin stemme bortkastet på partier som etter valget ikke adresserer problemet de synes er viktigs for dem. Det ender jo med at de ikke vil kaste noen stemme fordi de kanskje føler at partier bare spiller på deres problem og løfter om å løse dem for å tilvinne seg makt for å utføre egen agenda. Jeg sier ikke dette er grunnen for all manglende politisk engasjement, men er sikkert en grunn for noen.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...