..Bjørnar.. Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 En manns beretning om montering av stereoanlegget i en '96 Skoda Felicia.. Legg merke til at noen elementer i historien er "pyntet" på og ikke til fulle gjenspeiler virkeligheten. Likheter og linjer trukket i historien er utelukkende med fordi de fremsto som morsomme for forfatteren i skrivende stund. Ta derfor hensyn til at historien er foreviget i tidsrommet 01.00 til 02.30 og at humoren kan være litt deretter. Og ta det for det det er; en spøk. Det var en gang et par mindre begavede og særs sparsomt møblerte mennesker uten sans for orden, kvalitet og standarder som uheldig nok støtte på hverandre og utviklet en idè. Drømmen var å bygge en bil for en billig penge, og ikke mange punkt-sveisene senere var den første Skoda født. Den var bygget for å fylle x antall hull i bilindustrien; behovet for en bil med kjøreegenskaper som en middels god ola-bil, behovet for biler som lett kan klemmes sammen til en ball og resirkuleres, behovet for et "fremkomstmiddel" til å erstatte kaninen slik bilen slik vi kjenner den erstattet hesten og et uvisst antall andre behov som helt klart måtte fylles på best mulig måte. Skodas originalitet og tydelige avsky for orden og standarder fører meg inn i historien. Historien om en mann, en Skoda, en cd spiller og et uendelig kaos.. Min kommende svigermor har en Skoda. Den er rød. Røde biler har aldri blitt det samme igjen. Uansett. Historien slik dere nå skal lære den begynner en sommerdag i Drammen. Min forlovede parkerer min kommende svigermors (røde) Skoda i et parkeringshus i Drammen og til all forskrekkelse er det et tomlete menneske som bryter seg inn i denne "bilen". Man kan anta at mannen så svært dårlig og trolig hadde dysleksi. Ellers ville han fort kjempet seg videre til neste bil og latt Skodaen stå. Å bryte seg inn i en Skoda gir vel omtrent like mye street-cred som å åpne en boks med mais. Og da snakker vi om en slik boks MED åpnekrok. Alikevell velger som sagt vår omtåkede venn å bryte seg inn i denne "bilen". Deretter klipper han ledningene til cd-spilleren og løfter med seg hele stasen. For spilleren sitter selvfølgelig ikke fast! Nei, nei, nei. Det er det ingen mulighet til. Her LEGGER man faktisk bare spilleren inn i en hylle i midtkonsollen. Originalt. Og fryktelig praktisk. For de som bryter seg inn. Vår venn den omtåkede er også så trivelig at han klipper Skodaens ledninger HELT oppe ved dashbordet. Her begynner da mitt lille dilemma. Hvilke ledninger er til hva? "Lett!" sier du? "Alt er jo fargekodet!" sier du? Ikke si det.. Her, som med den fantastiske hylla i midtkonsollen for midlertidig oppbevaring av cd-spiller, har Skoda vist avsky for orden og standarder. Fargekodene har like mye for seg som fallskjerm til havs. Etter å ha forstått at Skoda har valgt å "mixe" den røde og den gule strømledningen (hvorav den ene er "minne" strøm og den andre går på tenninga. En "mix" vil si at spilleren reseter seg hver gang du skrur av tenninga) var det klart for å få høytalerne til å gi lyd fra seg. Og det er klart at her kan fargekoder være forskjellige fra bil til bil. Men fra bil til Skoda er det så forskjellig som fra natt til dag. I biler er det ihvertfall en farge til hver høyttaler, hvorav en av de to ledningene er utstyrt med en svart stripe for å synliggjøre forskjellig polaritet. I Skoda derimot. Venstre høyttaler forran: + er brun, - er blå, ingen av disse med svart stripe. Høyre høyttaler forran: + er grønn, - er grå, ingen av disse med svart stripe. Spør ikke hva systemet er i det store og hele, alle veier fører til Rom, bare et ørbittelite utvalg vil føre til lyd i en Skoda. Ting tar tid. Og i en Skoda er "tid" ca 1000. Avsluttningsvis er det jo et par spørsmål som dukker opp etter et par timer med måleapparat, banning og feilkobling. Man kan jo spørre seg om fargeblind arbeidskraft kanskje er billigere? Kanskje fargekodet stereoanlegg er ekstrautstyr i Skoda? Kanskje Skoda er ekstraustyr i en Hummer slik jolle er på større båter?Kanskje "stereoanlegg" i Skoda originalt er ment å være tåkelagte passasjerer som gauler sosialistiske kampsanger? Min kommende svigermor er imidlertid fornøyd med sin røde Skoda. Det er også min kommende svigerfar som har en liknende Skoda i blå. Mitt eget syn på Skoda styres i første rekke av den gjennomsyrede trangen til å skille seg ut. Jeg er ærlig overrasket over at ikke Skoda leverer biler med høyreratt i land med høyrekjøring og venstreratt i land med venstrekjøring. En versjon med pedalene på høyresiden og rattet på venstresiden er vel muligens også under evaluering. For det er jo bare død fisk som svømmer med strømmen?..
-Logos- Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 (endret) men flere spørsmål står jeg fortsatt igjen med bjørmar... hvorfor var jordledningen samme farge som brune-høytallerkabelen? hvor går ledningene merket farge+svart? og hva kreves av et stakkars enkeltmenneske for å finne det ut? Endret 15. juni 2006 av mariunae
..Bjørnar.. Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Skrevet 15. juni 2006 men flere spørsmål står jeg fortsatt igjen med bjørmar... hvorfor var jordledningen samme farge som brune-høytallerkabelen? hvor går ledningene merket farge+svart? og hva kreves av et stakkars enkeltmenneske for å finne det ut? 6315522[/snapback] Jo, jordledningen er brun, det stemmer. Grunnen til dette er uviss, løsningen er imidlertid at kun den ene av de brune ledningene vil gi spilleren jord og dermed mulighet til å fungere. Det var den kjappeste måten å finne det ut på. Gidder ikke engang å prøve å vitse rundt det med samme farge på høyttaler og jordledning. Det er dumt nok i seg selv på alle måter, spesielt på grunn av den åpenbare mangelen på merking av disse. Det kan spekuleres i om jordingsledningen SKULLE vært svart, jfr teorien rundt billig fargeblind arbeidskraft? Nok om det.. Når det kommer til de ledningene med svart stripe.. Dette er helt klart et uløst mysterium. Prøvde Skoda på Kongsberg, men de kunne ikke fortelle meg hvor ledningene endte opp! Skal jeg gjette, så vil jeg tro de ligger gjemt i bagasjen og at de har funnet sin vei dit sammen med ledningene til belysningen bak (bagasjeromslys og baklys). Om du føler for å prøve, vil nok det være et godt sted å begynne letingen. Min løsning var imidlertid en annen; Jeg lot de svartmerkede kablene være og trakk nye. For alt vi veit kan det jo hende at de svartmerkede kablene stopper et eller annet fiffig sted på vei bakover i bilen. Det er ikke utenkelig at de svartmerkede kablene er til pynt. Sant og si blei jeg overrasket når jeg så at det var lagt opp til stereo lyd, og at ikke signalet var splittet i to for mono. Neida, så ille var det strengt tatt ikke. Frustrasjonsfaktoren er imidlertid rimelig høy og gjør seg sterk gjeldende når ikke engang Skodas eget merkeverksted kan fortelle meg hvor et sett med ledninger ender opp i bilen. Det er som om Gilde ikke skulle visst hva som befant seg i pølsematen deres! Nei vent..
Defus Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Det er som om Gilde ikke skulle visst hva som befant seg i pølsematen deres! Nei vent.. 6316955[/snapback]
kremt Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Kapping av ledninger i dashbord har jo aldri vært noe sjakktrekk da, samme hvilken bil
..Bjørnar.. Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Skrevet 16. juni 2006 Kapping av ledninger i dashbord har jo aldri vært noe sjakktrekk da.. 6321745[/snapback] Hehe! Selv om det er 110% korrekt, så har jeg aldri før vært borti en bil hvor ting er lagt opp tilnærmet lik på måfå. Om det er eksepsjonelt aner jeg ikke, men at det er sjeldent og ikke minst unødvendig vil det i relevante kretser være høy grad av enighet rundt. Jeg skulle gjerne vært oppe i hodet på ingeniøren bak den bilen for å få kartlagt hva som egentlig ligger bak mange av Skoda-løsningene. Hele "Skoda = Volkswagen" tanken kan du få billig av meg, ihvertfall til stor grad hva de "billigere" modellene angår (f.eks. Felicia). Det nærmeste du kommer er vel tanken om at Skoda kanskje setter sammen biler av ukurante VW deler? Merk følgende: Har aldri sett en VW del i en VW som har Skoda-emblem trykket på seg! Ser derimot en hel masse Skoda-deler med VW emblem.. Det er vel naturlig å tro at Skoda kanskje melker VW - Skoda likheten noe drøyt? Skodaer av billig-typen (som jo er de fleste av dem) framstår for ofte som lite praktiske løsninger pakket inn i et lite tiltrekkende ytre. Nå har jeg kun erfaring fra Skoda av typen Feilicia og Fabia fra før 2000, det er litt viktig å bite seg merke i. Nyere Octavia og Superb bør vel til stor grad stå inne for mye bra. At Felicia har bedret seg nevneverdig har jeg ytterst liten tiltro til. Feliciaen er etter mitt syn så lite tiltrekkende på alle måter (teknisk, utseendemessig, driftssikkerhetsmessig) at jeg ikke ville byttet min '87 Golf mot en '97 Felicia. Moro er det jo å legge merke til at disse to bilene er å finne i tilnærmet samme prisklasse.
nikk0 Skrevet 17. juni 2006 Skrevet 17. juni 2006 Skal si jeg lo litt når jeg leste første innlegg her ja.. Du burde fått fast spalteplass i VG.
..Bjørnar.. Skrevet 5. februar 2007 Forfatter Skrevet 5. februar 2007 [...]Etter å ha forstått at Skoda har valgt å "mixe" den røde og den gule strømledningen (hvorav den ene er "minne" strøm og den andre går på tenninga. En "mix" vil si at spilleren reseter seg hver gang du skrur av tenninga) var det klart for å få høytalerne til å gi lyd fra seg. [...]Venstre høyttaler forran: + er brun, - er blå, ingen av disse med svart stripe. Høyre høyttaler forran: + er grønn, - er grå, ingen av disse med svart stripe. [...] 6297324[/snapback] Ny nyttig og vesentlig info: Nå, et halvt år seinere er jeg her igjen. Halleluja og hurramegrundt; forloveden gikk jaggu til innkjøp av et slikt vidunder selv, og nok en gang var det duket for show i garasjen, spesielt pga at her er også er et par bakhøytalere som har bruk for rett signal (her lå lednigene trekt rett til døra, høytalerne satt der originalt, heldigvis..). Her er altså resultatet for de som kommer etter meg og vil friste lykken (les: utfordre skjebnen) ved å montere anlegg i sin Skoda Felicia: VF + :brun (helfarget) VF - : blå (helfarget) HF + : grønn (helfarget) HV - : grå (helfarget) VB + : brun (svartstripet) VB - : blå (svartstripet) HB + : grønn (svartstripet) HB - : grå (svartstripet) Det viste seg dermed at det var et system der alikevel. Alt som er svartstripet går bakover, brune og blå ledninger går til venstre og grønne og grå til høyre. Hvorvidt dette systemet samsvarer med noen andre systemer for liknende ledningsnett orker jeg ikke gå nærmere inn på nok en gang. Spilleren ble forresten lagt inn i det mest passende hulrommet i dashbordet/midtkonsollen, foret innunder med et par biter med vegglist for å få den til å ligge i ro. Et system jeg forøvrig fremdeles ikke har søkt patent på for de som vil komme meg i forkjøpet. Avsluttningsvis vil jeg ønske alle de som leser dette med en klump i halsen og en nyinnkjøpt spiller i hånden lykke til. Den største utfordringen nå er faktisk bare å få spilleren til å ligge i ro over de verste fartshumpene så man ikke får den i fanget. Mitt staltips er dobbeltsidig teip, men den vesle rakkeren som sitter jamma fast med vegglister skal pokker ikke ut igjen før den kommer av seg selv, så har ingen planer om å fungere som testperson på det området. Nok en gang; lykke til.
duffy89 Skrevet 5. februar 2007 Skrevet 5. februar 2007 Fikk plutselig ikke så veldig lyst å ta på meg ansvaret med å montere spilleren i russebilen vår
..Bjørnar.. Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Skrevet 6. februar 2007 :!: Det går greit så lenge det allerede sitter en ISO-kontakt der. Om ikke annet veit du nå hva som er hva av ledninger. Problemet med de to bilene jeg har montert i er at i den første var ledningene kuttet tvert av og i den andre har det blitt foretatt omfattende hjemmemek av tidligere eier for å få lyd fra en gammel haug av en spiller. Blant annet (+) tatt rett fra en sikring i sikringsboksen og greier, ingen memorystrøm eller noe som helst.. Så så lenge bilen er i original stand (som heller ikke er helt supert som du sikkert har lest) så bør det la seg gjøre uten kjempeproblemer.
duffy89 Skrevet 6. februar 2007 Skrevet 6. februar 2007 Bare sånn for the record, så er det ikke en skoda vi har til russebil....
..Bjørnar.. Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Skrevet 6. februar 2007 Bare sånn for the record, så er det ikke en skoda vi har til russebil.... 7885350[/snapback] Roger! Glad på dine vegne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå