Gå til innhold

MIST Silent Twin og turtall


pnyheim

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et ASUS A7V8X hovedkort og MIST Silent Twin prosessorvifte.

 

Ser på Microplex sine sider at de har oppgitt turtallet til å være ca. 2600 o/m. Hovedkortet mitt rapporterer at viften min kjører på over 5100 o/m. (både i bios og vha Motherboard Monitor 5).

 

Er det noen andre som har sett noe tilsvarende - evt. hva får dere oppgitt som turtall?

 

Jeg får også litt for høy temperatur på prosessor, men lurer på om det skyldes at MIST ikke klarer å kjøle min gamle strømkrevende T-Bird 1.4GHz så veldig godt...?? (Håper å få ned tempen ved å kjøpe en XP prosessor)

 

 

Mvh,

PN

 

[ Denne Melding var redigert av: pnyheim på 2002-10-10 23:44 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge viftene på Silent Twin blir koblet til FAN1 headeren på A7V8X hovedkortet. Siden det bare er en tilkobling til CPU vifte på dette hovedkort vil den registrere totalthastigheten til begge viftene på Silent Twin.

 

Du kan altså ta ~2600 og gange med 2. Da skulle det vel stemme rimelig bra med det resultatet du får?

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-10-11 00:04 ]

Lenke til kommentar

Om man kikker på splitteren som følger med, ser man at bare den ene viften kan levere turtalls-signal. Ergo er det bare den ene viften som angis. En workaround er å få koblet den ene viftens turtallsledning inn på en av hovedkortets viftekontakter - da vil den kontakten kunne oppgi hastigheten.

 

Du kan ikke ta to viftesignaler og smelle dem inn på en og samme kontakt - det vil ikke gi deg en måling som kan brukes til noe fornuftig.

 

At viftene på MIST oppgir feil turtall kommer nesten garantert av at de avgir 4 pulser per omdreining i stedet for 2 som er det vanlige. Dette forklarer da hvorfor turtallet oppgis til det dobbelte.

 

Mvh. daglig leder ved http://www.overklokking.no, Vidar Fagerjord.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har installert silent twin på min XP 2000+. Kobler jeg den til CPU-fan har jeg 2700 omdreininger og på power-fan det dobbelte. Signalene blir halvert,men fremdeles dobbelt på power fan i forhold til CPU om jeg splitter. Har jeg begge i power fan lager det sinnsykt mye lyd, men ikke lavere temp.

 

Uansett er tempen ca 60 grader, HK temp på 33. Er dette normalt?? Synes det var veldig høyt jeg. Jeg har ikke kabinettvifte, gammelt A-open kabinett og ny Chieftec 360 W psu.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har samme oppsett og hadde 65 grader på CPU`en.

Da jeg skiftet BIOS-versjon fra 1004 til 1010, sank temperaturen ned til 41 på CPU.

Har du en gammel BIOS-versjon er vel dette grunnen til din høye CPU-temperatur.

 

_________________

AMD Athlon XP2200+

Asus A7V8X

Ati Radeon 9700 Pro

2 x 512 DDR (PC 3200)

Western Digital Caviar 1200JB

Chieftech Big Tower

Samsung 191T LCD

Windows XP-Pro

 

[ Denne Melding var redigert av: BAF Striker på 2002-12-16 10:24 ]

Lenke til kommentar

Hurra.

Oppgraderte til Bios versjon 1010 og temperaturen sank fra 65 til 48.

 

Har fortsatt feil turtall, men har fått brev fra microplex der de beklager at viften ikke er kompatibel med alle typer hovedkort, og vil bytte viften med en ny Mist som har fått kompatible papst vifter. Dette gjør de gratis. Bra service! :smile:

 

Mvh,

pN

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...