Gå til innhold

Hjelp med posisjonering og kritikk


Anbefalte innlegg

Har laget denne siden her: http://new.peterhaza.net/index.html

Dette er kun en personlig side/blogg.

 

Burde ser rimelig bra(korrekt) ut i Opera, og ha noen småfeil i ff. IE vil nok se rar ut.

Uansett sliter jeg med høyre side, nemlig loginboksen.

Jeg får rett og slett ikke inputfeltene til å stå til høyre for beskrivelsene.

Jeg kunne selvsagt gjort sette med tabeller, men prøver å skrive semantisk og vil derfor gjerne unngå å bruke tabeller unødvendig. Noen som kan hjelpe?

 

Ellers tar jeg gjerne imot annen konstruktiv kritikk.

(Er klar over at ikke css validerer helt, fordi jeg har brukt navn på farger istedet for hex/rgb)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får rett og slett ikke inputfeltene til å stå til høyre for beskrivelsene.

 

Det ser ut til at boksen rett og slett er for liten til at det er plass. Om du gjør den bredere burde teksten og input-boksene stå ved siden av hverandre om ikke du har satt inn linjeskift.

 

Edit. Kan jo legge inn en kode (først må du øke bredden litt):

 

<form>
Login: <input type="text"><br>
Password: <input type="password"><br>
<input type="submit" value="send inn">
</form>

Endret av Atch
Lenke til kommentar

Glemte å spesifisere at feltene skal starte likt i forhold til en vertikal linje

Login:    |-----
Password: |-----

 

Login-boksen skal også utvide seg automatisk, ettersom jeg ikke har satt noen maks-størrelse på denne.(Noe jeg burde når jeg tenker meg om)

 

Slik jeg prøvde litt på egenhånd var med float: left på begge paragrafene (beskrivelsene i en paragraf, og input-feltene i et annet), men da ble det virkelig kaotisk.

 

 

 

@zathardor

Takk, skal ta det til etterretning.

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar
Glemte å spesifisere at feltene skal starte likt i forhold til en vertikal linje

 

Hm, okei. Du kan selvfølgelig lage en css-boks med to deler og flyte to nye bokser inni der til høyre og venstre, men dette ville gi like mye kode som om du bare laget en tabell. Det kan se like ryddig ut med:

 

Login:

<input>

 

Passord:

<input>

 

Kan det ikke?

 

Forøvrig, selv om dette ikke har noe med spørsmålet å gjøre egentlig, synes jeg det er andre ting ved siden din som trenger redigering før detaljer som denne. Og personlig synes jeg dessuten det er "teit" med logginn-skjema på forsiden, ettersom dette overhodet ikke har noe med de besøkende å gjøre (med mindre det er en slags portal der folk kan logge inn og gjøre noe). Ikke for å være kjip, selvsagt ;)

 

Du får tenke på det :)

Endret av Atch
Lenke til kommentar
Og personlig synes jeg dessuten det er "teit" med logginn-skjema på forsiden, ettersom dette overhodet ikke har noe med de besøkende å gjøre (med mindre det er en slags portal der folk kan logge inn og gjøre noe). Ikke for å være kjip, selvsagt ;)

 

Du får tenke på det :)

6287699[/snapback]

Tanken har slått meg flere ganger, før jeg egentlig stilte spørsmålet.

Folk skal kunne logge inn og gjøre noe, men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha det på forsiden uansett.

Men jeg valgte å stille spørsmålet allikevel, fordi jeg lurte på en løsning, ettersom det kunne være nyttig å vite senere.

 

Og jo, det ser nok ikke dumt ut under hverandre heller, og det kan godt tenkes at jeg heller bruker denne løsningen dersom jeg beholder login på forsiden, men som avsnittet over sier, så er det av fremtidig interesse å vite hvordan dette kan løses.

 

Jeg vil helst unngå tabeller, da det ikke er semantisk(beskrivende) riktig, ikke fordi koden blir like stor.

Lenke til kommentar

CSS:

 

#boks {
width: 250px;

}

#venstre {
float: left;
width: 50%;

}

#hoyre {
float: right;
width: 50%;

}

 

HTML:

 

<div id="boks">
<div id="venstre">
Login:<br>
Passord:<br>
</div>
<div id="hoyre">
<input type="text"><br>
<input type="password"><br>
<input type="submit" value="logg inn"><br>
</div>
</div>

 

:)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...