Gå til innhold

Huawei E620 (NC Connect) hastighet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hatt et Huawei E620 edge/umts/gprs datakort i ca. en måned.. Og har egentlig vært veldig missfornøyd.. Der jeg bor er edge eneste alternativ til ISDN..

 

Jeg bruker kortet i en stasjonær PC med en PCI-PCMCIA-adapter. Jeg er koblet mot edge nettverket.

 

Mine feilsymptomer er at kortet går veldig skjeldent på god hastighet (ligger som regel mellom 0-100 kbit/s og ja jeg har edge dekning).. Dekninga som vises på programvaren ligger som regel på 4 av 5, men kan også være mellom 0 og 3 en skjelden gang.. Og veldig ofte (5-10 ganger om dag) kiler nettet seg fullstendig.. Da er jeg fortsatt koblet opp, men hastigheten i programvaren viser 0 kbit/s. Da får jeg heller ikke koblet ifra.. Så må jeg restarte PC'en, og koble opp på nytt..

 

Netcom har prøvd å hjelpe meg, men de har ikke gjort noe vettugt.. De prøvde å sende meg ett nytt huawei-kort, men med samme resultat.. Jeg har prøvd kortet i 3 forskjellige PC'er (alle stasjonær med adapteren), men med akkurat samme resultat..

 

Så lurer jeg på om noen har opplevd noe lignende?

Ville det lønne seg å kjøpe en ekstern antenne til kortet? (vil ikke koste på kortet noe, hvis jeg bestemmer meg å sende tilbake hele driten)

 

Tar gjerne imot alle tips som kan hjelpe meg med å få det til å fungere opptimalt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har solgt endel lignende løsninger til kunder og har erfart mye av samme brukeropplevelsene som du nevner her. Først å fremst kommer det av hva man forventer av løsningen før du kjøper. Siden mange reklamerer med mobiltbredbånd, trur mange dette er bredbånd bare mobilt.

 

Jeg annbefaler aldri felere enn 1. maskin tilkoblet ett kort, blir altfor svak linje for å dele. Vidre bruker jeg ikke netcom sitt proram, altfor ofte problermer med tilkoblink osv. Opprett egen tilkobling under kontrollpanel-modem-ny tilkobling. Her velger du bare modemet (huawai...) ikke skriv inn passord eller bruker navn på telefonnummer skal du skrive *99#

 

Siden isdn er alternativet ditt kan det også være mange av naboene dine også bruker gprs/edge noe du vil merke veldig på farta. Prøv å sjekk hvilken fart du har på natta i forhold til dag å se om det er mye forskjell.

 

Eller vil en ekstern antenne som du nevner føre til en mye mer stødig linje.

 

Om du har mulighet til å få lånt mobil kontor (telenor sin løsning) fra en forhandler eller en du kjenner. Har jeg opplevd bedre fart i noen områder med telenor enn netcom og mottsat. Har ingen idè hvorfor menmen.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men det hjalp meg ikke stort.. :(

 

Prøvde å lage en ny tilkobling og alt gikk greit, men hastigheten var like ille.. Har en bekjent som sitter på samme sentral som meg, han bruker netcom connect med en annen type edge-kort og han har ikke hatt noe særlig problemer med hastighet.. Han hevder han aldri har vært under 100kbit/s. Så forskjellen på oss er veldig stor..

 

Er det en annen grunn til å ikke dele internett tilkoblinga, annet enn at edge ikke er så veldig raskt? Eller har det noe å si på stabilitet også..? Har delt en ISDN-tilkobling i et par år nå, og det har alltid vært til forhåpningene..

 

Men siden dekninga svinger ofte, er det da lurt å innvistere i en antenne? For det aller største problemet mitt er at nettet kiler seg.. Den slutter å motta pakker, men fortsetter å sende pakker..

 

Har nok ikke mulighet til å få lånt meg et telenor mobilt bredbånd, men har nok mulighet til å låne en annen type netcom edge kort..

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har også kjøpt et slikt Netcom Connect Huawei kort pga ingen mulighet for å få adsl.

Beskrivelsen din av ustabilitet kjenner jeg meg igjen i. Montert i bærbar PC varierte hastigheten veldig, og ofte stoppet det helt opp eller brøt, eller programmet hang seg opp. Fant ut at det var også mye avhengig av dekning (endre posisjon på PC) uavhengig av hva strekene i programmet viste. Jeg har dessverre kun EDGE og minimal dekning. Vanlig mobiltelefon kan bare brukes i deler av huset. Til sammenligning med Huawei så var tilkobling med Sony Ericsson W810 helt stabilt.

 

Etter å ha lest en annen tråd her på forumet, bestilte jeg en Linksys WRT54G3G router. Den har kortplass for pcmcia "3G datakort". Med oppgradering av firmware passer den også med Huawei E620 fra Netcom. Den har jeg montert så høyt som mulig på loftet. Der har jeg bedre dekning og får mobilstrålingen på større avstand. I tillegg kan jeg dele internettoppkoblingen enkelt mellom flere maskiner uten at en spesiell maskin må stå på for å få tilgang til internett.

 

Hastigheten min på Edge ligger mellom 50 og 70 kb/s normalt (målt med Dinside's surfometer). I praksis oppleves det mye raskere enn Tele2 isdn oppringt. Den får ikke mer enn 40-50 kb/s på surfometeret (for meg).

 

Så jeg er veldig fornøyd. Jeg får permanent oppkobling med omtrent samme hastighet som før, men til fastpris som er lavere enn det jeg tidligere brukte i tellerskritt. Og som bonus så har jeg min egen mobile hotspot jeg kan ta med i "hele" Norge.

 

Er på jakt etter ekstern vegg-montert antenne, men har ikke funnet noe ennå....

Send gjerne pm kennethbr hvis du vil sammenligne erfaringer.

 

PS Fikk forresten vite i dag av en nabo at vi kan få adsl. Det er blitt tilgjengelig uken som var (brevet var datert 15/6). 299 kr måneden med hastighet mellom 140 og 700 kb/s. Helt nytt så ingen av konkurrentene til telenor tilbyr hos meg foreløpig. Sjekk om du kan være heldig og fått oppgradering hos deg også. Jeg har omtrent 12 måneder igjen av bindingstiden på netcom Connect så jeg kommer til å bruke den en stund framover siden det fungerer såpass bra hos meg som det gjør.

 

Mvh Joakim

Lenke til kommentar

Jeg har også Huawei E620. Bor i Trondheim sentrum med full 3g dekning. Har prøvd det gamle kortet før huawei e620 og et ericcson kort. Problemet mitt med dette kortet er at det veksler noe ekstremt. Invisterte i ekstern antenne å da ble problemet litt bedre. Pcen står i vinduivskarmen med en ekstern antenne jeg har montert ute. 3g signalet er på fullt. Etter noen timer slutter kortet og laste ned. signalet er fullt men det låser seg. En restart av huawei programmet er da nødvendig. Forbanna dritt spør du meg. Etter å ha lest rundt på nette virker det som dette er en tjeneste stappet med feil og problemer.

Lenke til kommentar

Har dere prøvet å koble til antenne? Det går an å kjøpe en egen antenne til HUAWEI-kortene, den hjelper faktisk veldig på dekningen! Prisen er ikke så ille heller, mener den ligger på ca 300 kroner.

 

Edit: Bor også i Trondheim, litt utenfor sentrum. Har 4 av 5 på 3G-dekningen og kortet fungerer helt fint.

 

-snubbel

Endret av snubbel
Lenke til kommentar

Gudene skal vite at Huawei-kortet er problematisk, jeg har en annen tråd om det her på forumet.

Jeg har og kortet i en stasjonær maskin.

 

Jeg har prøvd med simkortet fra Netcom i mobilen, en Siemens M65, og da er det ingenting i veien med stabiliteten, men den har ikke Edge og så sluker den strøm når jeg bruker den som modem.

 

Jeg lurer på om den innebygde antennen i kortet rett og slett er for dårlig, og at det er meningen å bruke den originale eksterne antennen ved dårlige forhold. Den anetennen er til å klipse på skjermen på bærbare maskiner og har veldig kort kabel så den er ikke egnet til å montere ute.

 

Selv har jeg en retningsbestemt antenne med FME-kontakt liggende, men det er jo håpløst å få vite hvilken adapter jeg skal bruke mellom FME og kortet. Har sendt mange e-poster, bl.a til fabrikken og importøren i Sverige(som faktisk lovet å undersøke saken, men jeg har ikke hørt mer...)

Har og fått en Radio/TV-reparatør til å se på kontakten, men han bare klør seg i hodet.....

 

Tenker nå å bare kjøpe original-antennen og klippe av kabelen og sette på en FME-kontakt. Blir dyrt til slutt det her, men, men.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har også kjøpt et slikt Netcom Connect Huawei kort pga ingen mulighet for å få adsl.

Beskrivelsen din av ustabilitet kjenner jeg meg igjen i. Montert i bærbar PC varierte hastigheten veldig, og ofte stoppet det helt opp eller brøt, eller programmet hang seg opp. Fant ut at det var også mye avhengig av dekning (endre posisjon på PC) uavhengig av hva strekene i programmet viste. Jeg har dessverre kun EDGE og minimal dekning. Vanlig mobiltelefon kan bare brukes i deler av huset. Til sammenligning med Huawei så var tilkobling med Sony Ericsson W810 helt stabilt.

 

Etter å ha lest en annen tråd her på forumet, bestilte jeg en Linksys WRT54G3G router. Den har kortplass for pcmcia "3G datakort". Med oppgradering av firmware passer den også med Huawei E620 fra Netcom. Den har jeg montert så høyt som mulig på loftet. Der har jeg bedre dekning og får mobilstrålingen på større avstand. I tillegg kan jeg dele internettoppkoblingen enkelt mellom flere maskiner uten at en spesiell maskin må stå på for å få tilgang til internett.

 

 

Mvh Joakim

6325686[/snapback]

 

Heisann, hvilken versjon av firmware har du brukt for å få Huawei E620 til å fungere. Jeg oppgraderte til siste firmware fra Linksys (1.99.8) men får fortsatt ikke kontakt med datakort/SIM

 

Ser at uorginal firmware basert op openWRT kan være en løsning, men jeg vil helst prøve andre options først :-)

 

Takk for all hjelp!

 

-kristian

Lenke til kommentar
Hei

 

*snip*

 

Etter å ha lest en annen tråd her på forumet, bestilte jeg en Linksys WRT54G3G router. Den har kortplass for pcmcia "3G datakort". Med oppgradering av firmware passer den også med Huawei E620 fra Netcom. Den har jeg montert så høyt som mulig på loftet. Der har jeg bedre dekning og får mobilstrålingen på større avstand. I tillegg kan jeg dele internettoppkoblingen enkelt mellom flere maskiner uten at en spesiell maskin må stå på for å få tilgang til internett.

 

 

Mvh Joakim

6325686[/snapback]

 

Heisann, hvilken versjon av firmware har du brukt for å få Huawei E620 til å fungere. Jeg oppgraderte til siste firmware fra Linksys (1.99.8) men får fortsatt ikke kontakt med datakort/SIM

 

Ser at uorginal firmware basert op openWRT kan være en løsning, men jeg vil helst prøve andre options først :-)

 

Takk for all hjelp!

 

-kristian

6437248[/snapback]

 

*bump* ehh... jeg mener; har samme situasjon her. Er vanligvis fan av åpen saus... men er ikke _helt_ klar for å ofre en ruter til 1500,- på halvutviklet firmware... :/

Lenke til kommentar
*bump* ehh... jeg mener; har samme situasjon her.  Er vanligvis fan av åpen saus... men er ikke _helt_ klar for å ofre en ruter til 1500,- på halvutviklet firmware... :/

 

 

Nei, det er ikke jeg heller. Vurderer om jeg heller skal kjøpe et PCMCIA kort/adapter for PCI så kan jeg bare sette kortet rett i min stasjonære PC, det er tross alt den som skal ha nett.

-kristian

Endret av ksaether
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja nå har jeg kjøpt antenne til kortet og da ble det fart i sakene.

 

Fra å oppnå 30-40 kb på IT-avisens linjemåling (de gangene det gikk å fullføre testen), så ligger jeg nå på 100-110 kb.

 

Synd at kabelen er så sørgelig kort for det viser seg at det er veldig forskjell på hastigheten bare ved å flytte antennen 30cm.

Lenke til kommentar
Ja nå har jeg kjøpt antenne til kortet og da ble det fart i sakene.

 

Fra å oppnå 30-40 kb på IT-avisens linjemåling (de gangene det gikk å fullføre testen), så ligger jeg nå på 100-110 kb.

 

Synd at kabelen er så sørgelig kort for det viser seg at det er veldig forskjell på hastigheten bare ved å flytte antennen 30cm.

6499510[/snapback]

 

Heisann

 

Har du merket noe angående stabilitet ved å kjøpe ekstern antenne? Jeg og andre her sliter med at hastigheten faller til 0k med jevne mellomrom og at kortet låser seg fullstendig, får muligens koblet fra men for å koble på igjen så trenger kortet en hard reset; jeg må restarte PC eller router eller ta ut kortet og sette det inn igjen.

 

Hadde vært interessant å visst om ekstern antenne kunne hjulpet på dette

 

-kristian

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har brukt firmware 1.99.8 til routeren. Har brukt denne routeren en stund nå sammen med Huawei E620, og det er fortsatt stabilt. Har også kjøpt ekstern original Huawei antenne, men opplever dette som like stabilt uten antenne så jeg har ikke brukt antennen.

 

Spesielt for stasjonære PCer vil det være fordel med trådløs router fordi man kan da plassere kortet på et sted med god dekning i stedet for innvendig i kassen på en PC.

 

Ang. firmware så fikk jeg ikke Huawei kortet til å fungere først med installasjonsveiviseren på CD. Men med bruk av web-interfacet til routeren (http:192.168.1.1) var det ikke noe problem å oppgradere firmware. Der blir kortet godtatt uten problemer etter at firmware var oppgradert. Deretter er det bare å gjøre de innstillingene man ønsker fra web-interfacet. Det hender en sjeldent gang at internett faller ut, og da pleier jeg å bruke web-interfacet til routeren for en reboot av boksen.

 

På ferie nå (Oslo) fikk jeg tilgang på 3G nett og hadde over 300 kb/s nedlasting og over 100 kb/s opplasting målt med Dinsides Surfometer.

Endret av jamyrb
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er noe som refererer til ekstern antenne her. Har ringt NetCom om det samme, men fikk ikke noe hjelp. Noen som har en link til slik ekstern antenne som passer E620?

6688842[/snapback]

 

Jeg har en til overs, men det er vel ikke lov med salg her?

 

Sender inn mitt kort nå etter en ny runde med ustabilitet og får prøve et kort fra Option.

 

Kommer med tilbakemelding når jeg har fått testet det nye kortet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et utdrag fra Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Huawei):

 

"...Many stores in The Netherlands report that datacards sold by KPN are seeing a large return rate due to instability. Recent deployments in Taiwan by Emome (Chungwa Telecom) have seen much the same customer reaction.

 

Its a matter of time before Huawei fixes these issues and it is yet to be seen if they can compete technically with Option Wireless and Sierra Wireless while keeping their costs lower than their competitors."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Ser at noen etterlyser fme-overgang for ekstern antenne. Her er en som selges på ebay: http://cgi.ebay.it/Adapter-fuer-HUAWEI-E-6...oQQcmdZViewItem

 

Er det forresten noen som vet hvor man kan kjøpe en retningsbestemt antenne som har alle de nødvendige (norske) frekvensene. Har en antenne kjøpt på Biltema, men den har vel kun 900Mhz.

 

Ellers er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Kan være fristende å kjøpe et Huawei-kort, da det er veldig billig. Et Option/ Sierra med HSDPA koster jo godt over 3.000. Nå er det sikkert like greit å bare drite i HSDPA, da dette sikkert ikke bblir tilgjengelig i Norge på mange år. Decisions, decisions...

 

Mvh

Victor99

Endret av victor99
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk tilsendt et Option kort fra Netcom, men da fikk jeg faktisk ikke signal i det hele tatt.

 

Kjøpte så en adapterkabel og koblet til en retningsbetemt GSM-antenne fra Clas Ohlson og vips, det ble fart i sakene.

 

Iflg. IT-avisens speedometer så ligger hasigheten ned på mellom 104 - 159 kbit/s. Opp ligger den på mellom 40 - 66 kbit/s, men følelsen er dobbel ISDN, minst, og det var det jeg var ute etter.

 

Må legge til at antennen har jeg bare lagt i et annet rom innendørs, men jeg skal etter hvert ha den utendørs og over tak og håper på enda bedre hastighet.....

 

Når det gjelder stabiliteten så er den upåklagelig.

Endret av Jan-E.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...