Gå til innhold

parkere en MC?


Eulogist

Anbefalte innlegg

Hei. jeg lurte på om man kan parkere en Motor-sykkel, scooter, O.L på fortau og andre steder biler ikke kan parkere??

 

sånn som man legger vanlige trå-sykkler fra seg. om det er lov å parkere MC'r på samme måten!! ? :)

 

Legge fra seg parkerings lappen på Mc`? Hvor`?

 

Diskuter ;D

Endret av halvoralex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
javell, men nåer jeg desverre ikke gammel nok da!  :nei: og har ikke lappen!! så en av grunnene til at jeg spurte om dette var at jeg skal ta teori prøven på lett mc snart, og det er vell greit å vite!! mother bitch! </3

6281702[/snapback]

Bra du signerer innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Det er bare trøsykkel det er lov å parkere på fortau. Noen parkeringsselskaper (f.eks. Europark) er snille og lar en parkere der hvor man ikke opptar bilplasser, f.eks. bak stolper og i hjørner, men i utgangspunktet er reglene de samme for biler og motoriserte to-hjulinger.

6292091[/snapback]

 

 

hmm? har man ikke lov til å parkere mopeder 4hjulinger og andre lignende kjøretøyer på fortau og ved sykkelparkering? trode dette var lov jeg:S :hmm: ser mange hær i byen som setter kjøretøyene sine på fortauskanter likt vanlige syklister*:S

Lenke til kommentar
Det er bare trøsykkel det er lov å parkere på fortau. Noen parkeringsselskaper (f.eks. Europark) er snille og lar en parkere der hvor man ikke opptar bilplasser, f.eks. bak stolper og i hjørner, men i utgangspunktet er reglene de samme for biler og motoriserte to-hjulinger.

6292091[/snapback]

Nesten samme regler.

Du slipper å betale parkeringsavgift på MC. Det lærte ivertfall jeg!

Så jeg fant meg en plass i byen, eller en annen kompis gjorde det før meg, og fikk trusler om bot, og det samme gjorde jeg senere av den samme vakta...

Da fikk vi beskjed om at vi måtte betale parkeringsavgift. Og da det ble spurt om hvor en skulle gjøre av den lappen, da sa han bare at det var vårt problem :roll:

Dessuten sto peden på en slik skakk og skeiv i alle veier parkeringsplass, som en normal bil ikke får parkert på, så den sto ikke i veien for noe.

Lenke til kommentar
Det er bare trøsykkel det er lov å parkere på fortau. Noen parkeringsselskaper (f.eks. Europark) er snille og lar en parkere der hvor man ikke opptar bilplasser, f.eks. bak stolper og i hjørner, men i utgangspunktet er reglene de samme for biler og motoriserte to-hjulinger.

6292091[/snapback]

Nesten samme regler.

Du slipper å betale parkeringsavgift på MC. Det lærte ivertfall jeg!

Så jeg fant meg en plass i byen, eller en annen kompis gjorde det før meg, og fikk trusler om bot, og det samme gjorde jeg senere av den samme vakta...

Da fikk vi beskjed om at vi måtte betale parkeringsavgift. Og da det ble spurt om hvor en skulle gjøre av den lappen, da sa han bare at det var vårt problem :roll:

Dessuten sto peden på en slik skakk og skeiv i alle veier parkeringsplass, som en normal bil ikke får parkert på, så den sto ikke i veien for noe.

6303340[/snapback]

 

 

Du må nok betale avgift, hvis du parkerer på en avgiftsbelagt parkering.

Hvis du og en kompis plasserer 2 stk MC/mopeder i samme parkeringsfelt må begge løse avgift. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Du må nok betale avgift, hvis du parkerer på en avgiftsbelagt parkering.

Hvis du og en kompis plasserer 2 stk MC/mopeder i samme parkeringsfelt må begge løse avgift.  :thumbdown:

6304471[/snapback]

Jeg vil bare vite hvor jeg skal legge biletten. Da kan jeg også si at jeg kjøpte bilett, men den må ha blåst vekk :roll:

 

Og du trenger ikke løse bilett med MC.

Lenke til kommentar

Det kan bli dyrt å prøve å gjette seg til hva som er lov, slik en del tydeligvis gjør. I Oslo praktiseres det slik at man må løse billett. På denne står det et nummer man kan skrive av på en lapp og legge på sykkelen. Billetten tar man med seg, og får man bot sender man en fax med kopi av billetten for å få den strøket.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Ingen har hittil fått det riktig; det er slik at flere kan stå i ett parkeringsfelt, og at da kun en av dem trenger å løse billett (med mindre man praktiserer særskilte parkeringsselskapshusregler, lite sannsynlig). Man betaler for plassen.

 

Det skal som alle sier betales for moped og MC, men mange gir faen i å bøtelegge hvis de ikke er i veien. Men i byen, bør en passe på...

Lenke til kommentar
Det merkelige er at når jeg tok mopedførerbeviset, fikk vi vite av kjørelærer at det fine med MC var at man slapp å betale parkeringsavgifter...

Men det har blitt forandret de sisste årene da? eller ljaug lærern min? :p

6310413[/snapback]

 

Han mente nok at man slipper, fordi man kan finne et eller annet korka sted å sette moppen, som ikke er ulovlig. Her hvor jeg bor er det mange steder den kan plasseres, hvor det ikke er ulovlig. Tror aldri jeg har betalt parkavgift for scooteren!

Lenke til kommentar

tja, i går var jeg på ullevål sykehus og besøke mora mi. da stilte jeg mopeden ( Yamaha TZR) på gresset ved siden av parkeringsplassen så jeg slapp og betale fordi jeg ikke visste helt hvor jeg skulle sette lappen hen.

 

Så 5 min seinere titta jeg ut av vinduet ned på plassen, og neimen sto ikke vakta og titta på sykkelen min. Endte med at jeg løp nedover gangene på sykehuset og ut på plssen for og forklare at det var en moped og at jeg ikke visste hvor jeg skulle sette lappen. Greit sa mannen, men du må betale og sette lappen der uansett. Så jeg la å 50 kr på den maskina og festa lappen på en klips rett ved siden av tanken. Synlig tenkte jeg og gikk.

 

MEN NEIMEN STO HAN IKKE DER IGJEN ETTER 15 MIN DA!

 

Da var bota plassert ved speedometeret på 500,-.

 

Har aldri blitt så irritert på en parkeringsvakt når jeg tar lappen opp foran han, og han sier at fordi han ikke så den så er bota fortsatt gyldig.

 

Jaja, jeg slappp unna iallefall, etter en del krangling vel å merke.. Hater parkeringsvakter.

Lenke til kommentar

Jeg har parkert lettsykkelen min veldig mange steder uten å betale en krone i et år nå. Aldri fått bot, men har observert parkeringsvakter gå forbi.

 

Det kommer nok veldig an på hvordan du parker og om du er i veien for noen. Så kommer det nok an på hvilken by du parkerer i. Her i bergen er parkeringsvaktene kjent for å være snill mot tohjulinger sålenge de ikke står veldig dumt parkert.

Lenke til kommentar
Ingen har hittil fått det riktig; det er slik at flere kan stå i ett parkeringsfelt, og at da kun en av dem trenger å løse billett (med mindre man praktiserer særskilte parkeringsselskapshusregler, lite sannsynlig). Man betaler for plassen.

 

Det skal som alle sier betales for moped og MC, men mange gir faen i å bøtelegge hvis de ikke er i veien. Men i byen, bør en passe på...

6310811[/snapback]

 

"Generelle bestemmelser Parkeringsbestemmelsene gjelder også for motorsykkel, moped, scooter etc. Dette innbærer at alle kjøretøy må plasseres og løse billett på samme måte som en alminnelig bil.

 

Parkering på avgiftsplass

Der det finnes oppmerkede felt, må kjøretøyet plasseres innenfor dette. Flere mindre kjøretøy, f. eks. motorsykkel eller moped, kan plasseres innenfor samme felt. Husk! Selv om flere deler samme plass, må alle betale avgift. Trafikketaten anbefaler spesielt de som kjører mindre kjøretøy å benytte seg av mobilparkering."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...