Gå til innhold

Hvordan "fungerer" M$ sine Windows lisenser?


Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg Lurer på hvordan lisensene til Microsoft "henger sammen" for å si det slik. Så langt har jeg fått med meg at OEM er bundet til et hovedkort, og man kan ikke bytte kabinett (siden lisensklistremerket må være på kabinettet, og man har ikke lov til å fjerne lisensklistremerket fra et kabinett). Finnes det en side som forklarer alt på en enkel og grei måte? F.eks. hvis man kjøper en oppgraderingsversjon, hvilke versjoner kan man oppgradere fra da? Kan man gå fra OEM -> Retail Upgrade, og da kunne installere på hvilken som helst PC? Kan man gå fra Windows 95 Student Versjon -> Windows Vista Ultimate Upgrade?

 

Er mye jeg lurer på, så blir litt vanskelig å stille et konkret spørsmål (derfor en god gjennomgang av hele smørja hadde vært greit), men hovedsaklig:

 

1. Hvilke versjoner kan en "Upgrade" versjon oppgraderes fra? Kan man f.eks. gå fra Win 95 OEM helt til Win Vista Retail i ett jafs?

 

2. Hvordan fungerer "Upgrade" versjoner? Må man ha installert et eldre operativsystem for å så oppgradere dette, eller trenger man bare en eldre CD-nøkkel, eller en original CD? Jeg regner med lisensen man oppgraderer fra blir ugyldig etter dette?

 

3. Hvilke begrensninger ligger på de forskjellige versjonene? F.eks. så kan man ikke bytte hovedkort med en OEM versjon. Hvordan står det da til med studentversjoner?

 

4. Hvordan får man skaffet seg en studentversjon? Bekreftet kopi av studentbevis eller noe annet? Gjelder disse lisensene i all evighet, eller gjelder de kun mens man er student?

 

Håper noen kan hjelpe. Søkte på google, microsoft.com og her på forumet, men fant aldri noen utdypende forklaring på hvordan disse tingene holder sammen. Har nå OEM versjoner, og jeg har ikke søvnproblemer av å ha oppgradert hovedkortet mitt noen ganger siden jeg kjøpte den første i 2002, men jeg vil gjerne vite hva som faktisk er korrekt, så får vi se hvor mye Vista koster :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 du kan gå fra windows 98 til XP. Uvisst om du må ha windows ME, 2000 eller XP for å gå til Vista.

 

2. du trenger bare å verifisere at du har en gammel versjon. typisk betyr dette å stikke inn CDen i drevet en liten stund når du installerer XP/Vista for å vise at du har den.

 

3. tror ikke studentversjnene har samme begrensning som OEM, men er ikke sikker.

 

4. ja, studentbevis er nok for å få kjøpe. det er meg bekjent ingen begrensninger på tid på dem.

 

Hva vista koster når det kommer vet bare MS...

Lenke til kommentar

Nr. 1 fra og med siste versjon av 95 med støtte for USB (virker hos meg) og oppover

2. en eldre CD som man ikke behøver å installere først, bare vise frem noen sekunder når du får beskjed om dette.

3. Du kan ikke bytte HK med mindre det blir ødelagt. hadde en sak med MS og det var greit. Studentversjonen har du bare så lenge du er student.

4. Bestill på nettbutikker eller kjøp der du kan, vet ikke om noen har fått spm om studentbevis noengang ?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det kan man altså gå fra f.eks. Windows 98 OEM til Windows XP Pro Retail Upgrade, og man vil da ikke lengre være bundet til ett bestemt hovedkort?

 

Noen som er helt sikker på hvordan det er med studentversjonen? Er den like ubegrenset som Retail, og blir den ugyldig når man slutter å studere?

 

Takker for oppklaringene så langt :)

Lenke til kommentar
Retail upgrade har du resten av livet, studentversjonen har du så lenge du er student..

6276922[/snapback]

 

:hmm: hvor har du dette ifra, student versjonen har ingen tidsbegrensing.

 

6277599[/snapback]

 

Linken til den siden er nede ?

http://www.microsoft.com/norge/license/academic/student.mspx

6277931[/snapback]

 

denne linken forteller ingenting om tidsbegrensning for lisensen.

du kan kjøpe den så lenge du er student og beholder den også etterpå.

dette vet jeg av personlig erfaring.

Lenke til kommentar
denne linken forteller ingenting om tidsbegrensning for lisensen.

du kan kjøpe den så lenge du er student og beholder den også etterpå.

dette vet jeg av personlig erfaring.

6279377[/snapback]

Joda rent praktisk kan man beholde den etterpå. Man kan også bruke en OEM versjon over flere hovedkort uten problemer, men spørsmålet er om man da har brutt lisensavtalen.

 

Lurer også enda veldig på om studentversjonen er like fri i bruk som Retail, eller om den bindes til en spesiell PC elns.

Lenke til kommentar

]

Joda rent praktisk kan man beholde den etterpå. Man kan også bruke en OEM versjon over flere hovedkort uten problemer, men spørsmålet er om man da har brutt lisensavtalen.

 

Lurer også enda veldig på om studentversjonen er like fri i bruk som Retail, eller om den bindes til en spesiell PC elns.

6279543[/snapback]

 

>>Tillater MPA at kunder installerer produkter på en bærbar datamaskin og på en skrivebordsmaskin?

 

Kunder kan bruke vilkårene i produktets sluttbrukeravtale til å finne ut om dette er tillatt. Noen ganger tillater Microsofts sluttbrukeravtale at kunder som er hovedbrukere av Microsoft-programmer, for eksempel Office og Word, kan installere én tilleggskopi på sin bærbare datamaskin for eksklusiv bruk. Dette gjelder ikke for produktlisenser som følger med når du kjøper en datamaskin. Disse OEM-lisensene er enkeltlisenser som ikke kan overføres til en annen datamaskin. Windows XP kan bare installeres på én datamaskin. Det kreves en ny lisens hvis du installerer og aktiverer produktet på en annen datamaskin<<

 

:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...