Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen GK Elektronikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om Effektforsterkeren:

 

+6v og -6v er tydelig forspenning til ic'ene og er likespenning.

 

"Inn"-signalet er vel sinusformet (vekselsspenning) fordi C1 sperrer for likespenning.

 

U1:A er en Spenningsfølger (d.v.s Fu = 1 ingen spenningsforsterkning)

 

Rv1 trur jeg er volum kontroll fordi skrur du resistansen høyt vil signalet bli lavt og omvendt.

 

D1 og D2 beskytter mot forvregning (noen nevnte tidligere).

 

Q4, Q1 tar seg av den positive halvperioden av sinus-bølgen mens Q3, Q2 tar seg av den negative halvperioden av sinus-bølgen.

 

En høyttaler skal ikke ha noen Likespenning da vil komponenten (høytaleren) bli mest sannsynlig ødelagt over tid.

 

Er ikke helt sikker men trur med RV2 stiller du inn lydens hastighet.

 

er vel meget sannsynlig at du burde kunne justere Volum og hvor fort lyden skal gå.

 

dette lager endel støy som forstyrrer andre signaler derfor er det endel kondensatorer og resistanser ned mot jord som beskytter om støy.

 

Er ikke helt sikker hvilken funksjon U1:B har men trur den er en Summerende eller Differensial forsterker.

 

Denne type forsterkere kalles også Klasse AB forsterker.

 

Dette er vel stort sett mitt syn på hvordan den funker. kan være på bærtur eller inne på noe :p

Lenke til kommentar

Til Andreas (blålys)

 

Nei, blålysene dine vil ikke virke. Dvs de vil virke, men de vil blinke med en frekvens på 50Hz, og det er så kjapt at du ikke vil se det.

 

f=1/T 1/20ms = 50 Hz

 

Men hadde om du tar signalet fra servoen (50Hz) og kopler inn noen JK-vipper så kan få signal til blålysene derifra. Hvor mange JK-vipper du trenger avhenger av hvor mange Hz lysene skal ha.. You See?

 

Hilsen Mrwonders

Lenke til kommentar

jeg blir forvirret læreren min forklarte at frontlyktene vil blinke

 

fordi C1 vil forandre seg hele tiden mellom 1 og 0 etter utladningene d vil gi 1 på inngang 8 og 9 på U1 C som føres ned til 12 og 13 på U1D 1 og 1 inveretert gir 0 på utgang 11 som gir 0 på inngang 1 og 2 U2a inverterer til 1 .nå leder dioden D1

 

 

 

osv når U1C får 1 på inngangen vil ikke diode D1 lede.

 

er jeg helt på villspor?

Lenke til kommentar

Laga noe kjapt om hva jeg mente med blålys og transitorer. Paint ftw! :D

 

(rop ut om dette blir helt feil)

 

Edit: ser noen har lagt ut om frekvenser osv. Ikke sett over hvor kjapt dette vil gå ivei, prøvde bare å redigere selve "effekt-delen" til pærene.

post-45652-1149770061_thumb.jpg

Endret av EzzTer
Lenke til kommentar
på blå lysa, er det ikke mulig å bruke en signal generator da??

6266961[/snapback]

 

legge inn ei astabil vippe med LAV frekvens burde ikke være noe stort problem. Men, nå begynner den kretsen å bli en smule avansert med tanke på at det er en eksamen uten lærebøker.. tror ikke dem mener vi skal huske koblingsskjema for ei astabil vippe i hodet. Men, om det er spm. om hva som kan gjøres, er det selvfølgelig et pluss å lage skjema, istede for bare bruke ord.

Lenke til kommentar
Lysbryterkretsen

 

Lysene skal ikke blinke!

Signalet for "lys på" kommer med en jevn puls på 2ms vil den astabile vippen (U1:B, C1, R1, RV1 og U1:C) produsere pulser. Det tar nesten 1ms før signalet fra den astabile vippen når frem til U1:D. Siden "lys på" pulsen varer 2ms vil det nå være "1" både på U1:D pinne 12 og 13. Frontlyktene vil nå tenne.

 

Når lysene skal slåes av, kommer det en puls på 1ms fra servoen, og siden den astabile vippen bruker under 1ms på å sende signalet videre til U1:D, vil det ikke være noe signal på U1:D når dette signalet når frem. Altså vil vi ha "1" på pinne 12 og "0" på pinne 13. Frontlysene slås nå av.

 

Lykke til! :love:

6266571[/snapback]

Er ikke koblingen U1:B, C1, R1,Rv1 og U1:C en Monostabil vippe? står hvertfall det i boken min!

Lenke til kommentar
Lysbryterkretsen

 

Lysene skal ikke blinke!

Signalet for "lys på" kommer med en jevn puls på 2ms vil den astabile vippen (U1:B, C1, R1, RV1 og U1:C) produsere pulser. Det tar nesten 1ms før signalet fra den astabile vippen når frem til U1:D. Siden "lys på" pulsen varer 2ms vil det nå være "1" både på U1:D pinne 12 og 13. Frontlyktene vil nå tenne.

 

Når lysene skal slåes av, kommer det en puls på 1ms fra servoen, og siden den astabile vippen bruker under 1ms på å sende signalet videre til U1:D, vil det ikke være noe signal på U1:D når dette signalet når frem. Altså vil vi ha "1" på pinne 12 og "0" på pinne 13. Frontlysene slås nå av.

 

Lykke til! :love:

6266571[/snapback]

Er ikke koblingen U1:B, C1, R1,Rv1 og U1:C en Monostabil vippe? står hvertfall det i boken min!

6267014[/snapback]

 

 

jo det mener jeg og..

Lenke til kommentar
Lysbryterkretsen

 

Lysene skal ikke blinke!

Signalet for "lys på" kommer med en jevn puls på 2ms vil den astabile vippen (U1:B, C1, R1, RV1 og U1:C) produsere pulser. Det tar nesten 1ms før signalet fra den astabile vippen når frem til U1:D. Siden "lys på" pulsen varer 2ms vil det nå være "1" både på U1:D pinne 12 og 13. Frontlyktene vil nå tenne.

 

Når lysene skal slåes av, kommer det en puls på 1ms fra servoen, og siden den astabile vippen bruker under 1ms på å sende signalet videre til U1:D, vil det ikke være noe signal på U1:D når dette signalet når frem. Altså vil vi ha "1" på pinne 12 og "0" på pinne 13. Frontlysene slås nå av.

 

Lykke til! :love:

6266571[/snapback]

Er ikke koblingen U1:B, C1, R1,Rv1 og U1:C en Monostabil vippe? står hvertfall det i boken min!

6267014[/snapback]

 

mener også at det er en monostabil vippe

Lenke til kommentar

Syns vi bruker mye tid på blålys. begynner å ha det klart, så hvis noen har forslag til oppgaver for de andre skjemaene så kan vi jo se på om det er noe der...

 

edit: om noen lurer på noe mere så er det sikkert greit å ta litt til, men det kan være lurt å få med seg så mye som mulig.

Endret av Dodgeman
Lenke til kommentar
På det arket vi fikk til og skrive opplysninger på. Har vi lov til å skrive ned løsningsforslag på det arket?  :hmm:

6267036[/snapback]

 

Tror du kan skrive livshistorien din om du vil. Tror ikke det er noen begrensninger for HVA du skriver. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...