Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen GK Elektronikk


Anbefalte innlegg

hei hei

 

fikk forberedelsesdelen av EL eksamen i dag og lurer på om noen har noen forslag til hvordan oppgaven skal løses....

 

situasjonbeskrivelsen er:

SOM DET ENE AV TO LÆREPLANFASTSATTE PROSJEKTER ØNSKER GRUPPA DI Å FÅ EN FJERNSTYRT MODELL AV EN POLITIBIL MED SIRENE OG FRONTLYKTER TIL Å FUNGERE....

 

det er også med skjemaer av... en batterilader, en lysbryter krets, en servosignal krets når frontlyktene er av og på og en effektforsterker...

 

skal prøve å få lagt ut bilde av kretsene når jeg kommer hjem så lenge ikke noen andre gjør det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått denne selv! Den virka ikke så vanskelig, men læreren vår har forklart oss litt. Den batteriladeren er en spenningsstabilisator med strømbegrenser. Den NTC motstanden i kretsen er en beskyttelse mot overlading av batteriet. Når denne blir for varm minker resistansen og tyristoren vil få en puls slik at den vil lede, da er batteriet fulladet. Da går strømmen gjennom R1, gjennom tyristoren og til 0V. Transistor Q1 og R2 er en strømbegrenser, så når strømen blir for høy slik at det vil ligge 0,6V over R2 vil Q1 begynne å lede. Da vil det ikke gå noe strøm i kretsen.

Håper noen kan legge ut bildene her, da blir det litt lettere å forklare :)

Kan sikkert forklare litt mer hvis noen ønsker dette, men må tilbake å øve litt nå!

Lenke til kommentar

Det er en feil i lysbryter kretsen. U2:C skal være en NOG port. Altså en 4093.

 

Det er også en feil på signal skjemaet for servosignal ved frontlykter på. Tidslinjen viser 1 ms, ved lys på, den skal være dobbelt så stor, altså 2ms (tiden som er oppgitt er riktig, men tidslinjen viser bare 1ms)

 

Mrwonders..

Lenke til kommentar
Har fått denne selv! Den virka ikke så vanskelig, men læreren vår har forklart oss litt. Den batteriladeren er en spenningsstabilisator med strømbegrenser. Den NTC motstanden i kretsen er en beskyttelse mot overlading av batteriet. Når denne blir for varm minker resistansen og tyristoren vil få en puls slik at den vil lede, da er batteriet fulladet. Da går strømmen gjennom R1, gjennom tyristoren og til 0V. Transistor Q1 og R2 er en strømbegrenser, så når strømen blir for høy slik at det vil ligge 0,6V over R2 vil Q1 begynne å lede. Da vil det ikke gå noe strøm i kretsen.

Håper noen kan legge ut bildene her, da blir det litt lettere å forklare :)

Kan sikkert forklare litt mer hvis noen ønsker dette, men må tilbake å øve litt nå!

6265388[/snapback]

 

godt å veta.. :thumbup:

har du nåkke meir lurt å fortelle.. so berre fortell.. :D

Lenke til kommentar
Det er en feil i lysbryter kretsen. U2:C skal være en NOG port. Altså en 4093.

 

Eit anna alternativ til denne feilen er jo at denne porten egentlig er U3:A og er på ein eigen "IC". Eg har ikkje sett meg så veldig inn i skjemaet endå, men eg skriv no det eg ser kan vera feil. :)

Endret av hanlave
Lenke til kommentar

Det er mulig at den feilen på U2:C ikkje har noke å sei for kretsen. det er jo ein feil selfølgelig då, men eg trur ikkje det ska ha noke å sei for kretsen om den er ein NOG- eller OG-port, fordi mellom U1:B og U1:c lages det ein "sirkel" som slår seg av og på heile tida. sånn at lyktene blinker uansett om dei begynner av eller på.

 

Men eg er ikkje heilt sikker.....

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare servosignalet på lykter? Litt blank der :p

6265761[/snapback]

 

Eg heldt på å finne ut ka det dreier seg og....det eg kan sei er at ut i frå kalla signaler den gjer.....så bliker frontlyktene uansett!

 

Så eg mistenker ein liten (stor) feil på servosignal skjemaet! :hmm:

Lenke til kommentar
På batteriladeren kalles koblingen Q3 og Q4 en Darlington kobling hvis noen lurte  :) 

 

Læreren vår sa først at det var en darlington kobling, men etter vi kom inn igjen fra friminutt sa han at det ikke var det likevel. Vet ikke hva som er rett.

 

 

Dersom noen lurer så er U1:B, C1, R1, RV1 og U1:C på lysbryterskjemaet en monostabil-vippe..

Endret av stianandre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...