Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen GK Elektronikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann karer... sitter med denna eksamen jeg å,, virka lett, men neida, skjønner ikke en dritt av den efektforsterkeren. noen som kunne forklart den NØYE, og evt forklart hva som skjer vis det er feil i den å den komponenten. å gjørne på lysbryteren og, for der vill man jo alltit få 1 eller høy ut. helt til kondensatoren c1 lades opp... håper noen helter som skjønner dette, å kan gi 99% riktig svar kunne svart på dette...

Lenke til kommentar

hei sliter med den jeg å. har ikke peiling håper vi ikke trenger forklare hele den. Blir sikker noe feilsøking på effektforsterkeren.eks ingen lyd i høytaleren hva er galt.

 

jeg lurer på den dere batteriladeren er det noen som kan forklare den nermere fra start til mål. nøye beskrevet

Lenke til kommentar

Enkle ting om effektforsterkeren:

U1:A er koblet som spennigsfølger. Den er der for å redusere induktansen.

U1:b er koblet som ikke invertert forsterker. Den forsterker signalet.

Q1-4 er sluttrinnet.

D1 og D2 er der for å hindre overgangsforvrenging.

RV1 er volumkontroll.

Lenke til kommentar

Her er blålysa teikna inn. Har nokon andre idear og som kjem seinare. Sei i frå hvis de ikkje skjønner opplegget :p

 

Enkelt og greit: LYS1 blinker når U1:C slepp igjennom, mens LYS2 blinker når U1:C ikkje gjer straum og U2:D (som eg teikna inn) slepp igjennom då den er invertert (NOG-port)

 

Håper dette kan vere til hjelp :yes:

post-54508-1149766642_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Enkle ting om effektforsterkeren:

U1:A er koblet som spennigsfølger. Den er der for å redusere induktansen.

U1:b er koblet som ikke invertert forsterker. Den forsterker signalet.

Q1-4 er sluttrinnet.

D1 og D2 er der for å hindre overgangsforvrenging.

RV1 er volumkontroll.

6266449[/snapback]

 

Eg ville no sei at RV2 er volumkontroll og at RV1 er kontroller'n til å styre kor fort sirena ska skifte mellom lyd på og av. i tilleg så forsterker U1:A seg sjølv.

 

nokon som er enig??

Lenke til kommentar

Bra jobbet alle! *takke*

 

Satt å lurte på en ting rundt "lysbryter" skjemaet. Hvilke tilstander kommer dere frem til at U1:D har på inngangene (pinne 12 og 13) FØR servosignal, og ved servosignal? :hmm:

 

Ellers må jeg melde meg på "mase-etter-effektforsterker-forklaring klubben" jeg også! var litt vrien den biten der.

 

Stå på, så blir det 6-ere på hele gjengen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det hjalp litt den forklaringa der Dodgeman :) men kan noen forklare meg hvor signalet til høytaleren kommer?? Kommer det fra den inverterende (pinne 6).. Har også hørt noe om at Q1 og Q4 tar seg av den positive delen av signalet mens Q3 og Q2 tar seg av den negative delen... Men, blir bare forvirret :p

Lenke til kommentar

jeg kan skrive litt hva som skjer når vær komponent ikke funker, så må dem som mener jeg har feil et sted rette på det

 

Feil i

R1) Da vill ikke darlintonkoblingen(q4 og q3) fungere, fordi at Q4 ikke får base spenning, derfor vill ikke Q3 få base spenning og laderen vil heller ikke lade opp batteriet!

 

 

C1) vis c1 er gammel og evt har tørket ut vill kapitansen synke, muligens så langt at rippelspenningen blir for stor og kan kanskje ikke levere nok strøm,

 

HMS (elektrolyttkondensator) kodensatorer inneholder pcb(særlig gamle kandensatorer) Pcb står for polyclorertebifenyler) og er svært giftig, oljen trekker inn i huden og kan skade leveren, dette skal derfor behandles som spesial avfall!!

 

R2) da vill ikke JORD funke

 

U2) vis u2 ikke virker (kortsluttning) vill den kun lede rett til jord, men vis det er brudd så vill ikke r3 fungere å batteriet vill lade uansett hvor varmt d blir!

 

Q1) kortlslutt: RETT TIL JORD

 

D1ogR5 ) vis d1 eller r5 er kortsluttet vil r3 få en ugjenvn spenning og det er ikke sikkert u2 vill tenne!

 

Tror det var alt. dere må gjerne rette på meg!!

Lenke til kommentar

Lysbryterkretsen

 

Lysene skal ikke blinke!

Signalet for "lys på" kommer med en jevn puls på 2ms vil den astabile vippen (U1:B, C1, R1, RV1 og U1:C) produsere pulser. Det tar nesten 1ms før signalet fra den astabile vippen når frem til U1:D. Siden "lys på" pulsen varer 2ms vil det nå være "1" både på U1:D pinne 12 og 13. Frontlyktene vil nå tenne.

 

Når lysene skal slåes av, kommer det en puls på 1ms fra servoen, og siden den astabile vippen bruker under 1ms på å sende signalet videre til U1:D, vil det ikke være noe signal på U1:D når dette signalet når frem. Altså vil vi ha "1" på pinne 12 og "0" på pinne 13. Frontlysene slås nå av.

 

Lykke til! :love:

Lenke til kommentar
Lysbryterkretsen

 

Lysene skal ikke blinke!

Signalet for "lys på" kommer med en jevn puls på 2ms vil den astabile vippen (U1:B, C1, R1, RV1 og U1:C) produsere pulser. Det tar nesten 1ms før signalet fra den astabile vippen når frem til U1:D. Siden "lys på" pulsen varer 2ms vil det nå være "1" både på U1:D pinne 12 og 13. Frontlyktene vil nå tenne.

 

Når lysene skal slåes av, kommer det en puls på 1ms fra servoen, og siden den astabile vippen bruker under 1ms på å sende signalet videre til U1:D, vil det ikke være noe signal på U1:D når dette signalet når frem. Altså vil vi ha "1" på pinne 12 og "0" på pinne 13. Frontlysene slås nå av.

 

Lykke til! :love:

6266571[/snapback]

Vil det då seie at Politilysa mine ikkje verkar? :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...