Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen GK Elektronikk


Anbefalte innlegg

omg RV1 er volumkontroll er RV2 hastigheten da ?

 

men som jeg nevnte tidligere tåler ikke høytalere (tåler kanskje men ikke lenge) likespenning, det må være noe i kresten som fjærner likespenningen før høytaleren også. RV2 kan også være dette.

Endret av Pytan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
omg RV1 er volumkontroll er RV1 hastigheten da ?

 

men som jeg nevnte tidligere tåler ikke høytalere (tåler kanskje men ikke lenge) likespenning, det må være noe i kresten som fjærner likespenningen før høytaleren også. RV2 kan også være dette.

6267235[/snapback]

Er ikke det en kondensator som fjerner likespenningen da? En resistans svekker vel bare signalet?

Lenke til kommentar
Batteriladder

 

Hvist det skal gå bra i morra bør alle klare denne:

 

Hvordan få tyristoren U2 til å slutte å lede at den har åpnet pga høy tempratur i batteriet?

 

Husk den slutter ikke å lede selv om styrestrømmen blir borte....

 

Mrwonders

6267179[/snapback]

 

Du sier noe der, lite gjennomtenkt igrunn.. kanskje mulig oppgave gjemt her??

 

For at tyristoren skal slutte å lede må den kortsluttes (over anode-katode), eller strømmen gjennom den må brytes. Eneste mulighet på nåværende tidspunkt er vel å røske ut ledninga fra veggen :roll:

 

Kan godt være dette blir en oppgave å sette inn en bryter som ordner dette.

Endret av EzzTer
Lenke til kommentar

Effektforsterker

 

Husk at sinus signalet forsvinner til jord i C5 (slipper igjennom vekselstrømm og sperrer for likestrøm). Vi står da igjen med enten negativ eller positiv spenning. Positiv spenning åpner Q4 (npn), negativ spenning åpner Q3 (pnp). Når Q3 åpner vil strømmen gå fra jord, gjennom høytaleren, videre til Q2, og til -6V.

 

Trenger nok ikke gå så dypt ned i det vist det virker for komplisert, det holder med å kunne hovedtrekkene for å få en god karakter... :love:

Lenke til kommentar
Batteriladder

 

Hvist det skal gå bra i morra bør alle klare denne:

 

Hvordan få tyristoren U2 til å slutte å lede at den har åpnet pga høy tempratur i batteriet?

 

Husk den slutter ikke å lede selv om styrestrømmen blir borte....

 

Mrwonders

6267179[/snapback]

 

Kun en måte å stenge tyristoren etter den åpnet og det er å kutte strømmen enten med en hovedbryter eller å ta ut batteriet...

 

Tror å lese kapittelet om batteriet i elekroteknikk boken kan være ett godt råd ;)

Lenke til kommentar
Batteriladder

 

Hvist det skal gå bra i morra bør alle klare denne:

 

Hvordan få tyristoren U2 til å slutte å lede at den har åpnet pga høy tempratur i batteriet?

 

Husk den slutter ikke å lede selv om styrestrømmen blir borte....

 

Mrwonders

6267179[/snapback]

 

Kun en måte å stenge tyristoren etter den åpnet og det er å kutte strømmen enten med en hovedbryter eller å ta ut batteriet...

 

Tror å lese kapittelet om batteriet i elekroteknikk boken kan være ett godt råd ;)

6267303[/snapback]

Du stopper vel ikke tyristoren ved å ta ut batteriet eller? Husker ikke helt det der jeg...

Lenke til kommentar

Baterilader

 

Ang hvorda stenge tyristoren (U2) etter at den har åpnet...

 

Trenger ikke gjøre så mye, kretsen vil sørge for å stenge den selv.

 

Når tyristoren åpner vil det medføre at den begynner å lede mye strøm, og denne strømmen vil også gå igjennom R2, noe som skaper et spenningsfall over R2 (U=I*R).Spenningsfallet over R2 vil åpne Q1.

 

Strømmen gjennom R1 vil nå velge å gå gjennom Q1 fremfor tyristoren (tyristoren har mere motstand en Q1). Tyristoren vil nå stenge (så fremt temperaturen i batteriet er blitt lavere da, hvist ikke vil dette gjenta seg helt til batteriet er avkjølt). :love:

Lenke til kommentar

Batterilader:

 

når batteriet vi lader er fult er R3 varm og har liten resistans (NTC) det er da spenningen øker som igjen gjør til at tyristoren leder.

 

når tyristoren leder vil det føre til at det går gjennom r1 og u2 og r2 til 0v.

 

det fører til at transistorene slutter å led når tyristoren begynner å led.

Lenke til kommentar
Baterilader

 

Ang hvorda stenge tyristoren (U2) etter at den har åpnet...

 

Trenger ikke gjøre så mye, kretsen vil sørge for å stenge den selv.

 

Når tyristoren åpner vil det medføre at den begynner å lede mye strøm, og denne strømmen vil også gå igjennom R2, noe som skaper et spenningsfall over R2 (U=I*R).Spenningsfallet over R2 vil åpne Q1.

 

Strømmen gjennom R1 vil nå velge å gå gjennom Q1 fremfor tyristoren (tyristoren har mere motstand en Q1). Tyristoren vil nå stenge (så fremt temperaturen i batteriet er blitt lavere da, hvist ikke vil dette gjenta seg helt til batteriet er avkjølt).  :love:

6267369[/snapback]

Seff. Bra jobba :thumbup:

Lenke til kommentar

Angående blålys hvorfor sette de sammen med lysbryter skjemaet ? er det ikke førstn år vi slår på sirenene at vi vil ha blålys...

 

om vi plasserer de etter monostabile vippen vil de ikke slåes på med engang vi får servosignal ?

 

blålys funker jo på måten at de er på hele tiden (gjerne 1 rød og 1 blå) og er en skjerm ells som snurrer rundt de elller noe sånn :p

Lenke til kommentar
Lysbryterkretsen

 

Lysene skal ikke blinke!

Signalet for "lys på" kommer med en jevn puls på 2ms vil den astabile vippen (U1:B, C1, R1, RV1 og U1:C) produsere pulser. Det tar nesten 1ms før signalet fra den astabile vippen når frem til U1:D. Siden "lys på" pulsen varer 2ms vil det nå være "1" både på U1:D pinne 12 og 13. Frontlyktene vil nå tenne.

 

Når lysene skal slåes av, kommer det en puls på 1ms fra servoen, og siden den astabile vippen bruker under 1ms på å sende signalet videre til U1:D, vil det ikke være noe signal på U1:D når dette signalet når frem. Altså vil vi ha "1" på pinne 12 og "0" på pinne 13. Frontlysene slås nå av.

 

Lykke til! :love:

6266571[/snapback]

Vil det då seie at Politilysa mine ikkje verkar? :cry:

6266609[/snapback]

 

jo...dei funker for det;)

6266647[/snapback]

 

 

Eneste som kan lage problemer er om pærene trekker mer strøm enn ic'n tåler. (har ikke sjekka datablad, men er ikke så mye guff å få ut av små IC'er)

Kunne vært lurt med en transistor for hver pære som igjen var kobla på +12v, på lik måte som Q1 og frontlyktene.

6266746[/snapback]

 

Genialt valg;)

Lenke til kommentar
Angående blålys hvorfor sette de sammen med lysbryter skjemaet ? er det ikke førstn år vi slår på sirenene at vi vil ha blålys...

 

om vi plasserer de etter monostabile vippen vil de ikke slåes på med engang vi får servosignal ?

 

blålys funker jo på måten at de er på hele tiden (gjerne 1 rød og 1 blå) og er en skjerm ells som snurrer rundt de elller noe sånn :p

6267412[/snapback]

 

smak og behag akkurat i den situasjonen

Lenke til kommentar
omg RV1 er volumkontroll er RV2 hastigheten da ?

 

men som jeg nevnte tidligere tåler ikke høytalere (tåler kanskje men ikke lenge) likespenning, det må være noe i kresten som fjærner likespenningen før høytaleren også. RV2 kan også være dette.

6267235[/snapback]

eg meiner det er RV1 som er hastighet og RV2 som er volum

Lenke til kommentar
Angående blålys hvorfor sette de sammen med lysbryter skjemaet ? er det ikke førstn år vi slår på sirenene at vi vil ha blålys...

 

om vi plasserer de etter monostabile vippen vil de ikke slåes på med engang vi får servosignal ?

 

blålys funker jo på måten at de er på hele tiden (gjerne 1 rød og 1 blå) og er en skjerm ells som snurrer rundt de elller noe sånn :p

6267412[/snapback]

 

jeg og ville gått for den løsningen. Da lager du en egen krets som er likedan som den for frontlyktene. Da kan du skru de av og på likedan som frontlyktene. Den eneste forskjellen vil være skjemasymbolet for lyspære som må byttes ut med roterende lys. :cool:

Lenke til kommentar
omg RV1 er volumkontroll er RV2 hastigheten da ?

 

men som jeg nevnte tidligere tåler ikke høytalere (tåler kanskje men ikke lenge) likespenning, det må være noe i kresten som fjærner likespenningen før høytaleren også. RV2 kan også være dette.

6267235[/snapback]

eg meiner det er RV1 som er hastighet og RV2 som er volum

6267471[/snapback]

 

Det blir feil. Det signal blir ikke tregere når det passerer igjennom en motstand, bare svakere.

Lenke til kommentar

Effektforsterker:

 

RV1 - Volumkontroll

 

C2,C3 er stabilskondensatorere. C2 og C3 forhindrer frekvensstøy etc, samt som de holder styr på at kretsene er stabil.

 

Spenningsfølge ( intregert effektforsterker ) :

 

Uut* R3/R3+R4 = Uinn

Uut/Uinn = R3+R4/R34 = 1+ R4/R3

 

Jeg kan vell også se at C5 og C6 er der for å stabilisere kretsen.

 

Batterilader:

 

Dette er en konstantstrømleder.

 

Alt dette er jo oppbygd rundt ( se BC547 "firkanten ) R2. Jeg vil tru at strømen i batteriladeren er 1A. Iz * R2 = 0,7V - Iz = 0,7 / R2 ( 0,68 ) = 1,02A.

 

Her trur jeg også det kan være en fordel å tegne inn lys for når den lader, og når den ikke lader.

 

Lysbryter:

 

Her er jeg selv i veldig tvil, pga feil på skjemaet. Så tregner lengre tid til å tenke her.

 

Kom med innspill til dette innlegget please :):thumbup:

Endret av feltus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...