Gå til innhold

Nikon lanserer FF seinest innen to år...


Anbefalte innlegg

Sakser følgende fra Nikon D1/D2/D100/D200-forumet på dpreview.com:

 

I just bought the new may (05/2006) edition of the german magazine COLOR-FOTO. In the news section on page 11 they report official confirmation that Nikon will bring out a professional fullframe d-slr in 2007.

 

Yasuo Baba, manager professional services, Nikon attended a roundtable with more than 100 attendees: A rough translation of the interesting sections of the article:

 

Mr. Baba: "2007 will see a revolution in sensor technology. Nikon will release a d-SLR with full format sensor in the next 18-24 months"

 

Referring to the problem of vignetting in corners, Nikon intends to solve this through technical innovation. The sensor will use a curved surface, so that light-rays in corners will get perpendicular to the pixel. This will be achieved through an optimised structure of micro-lenses over the pixels. The magazine indicates that Nikon does not plan to change the F-bajonett.

 

Dette føyer seg kanskje greit inn i Nikon-tradisjonen med å komme seint, men forholdsvis godt, med nye ting. Og de tar visst iallfall hjørneproblemene på FF alvorlig.

 

Så kan en lure på hvorfor de forhåndslanserer inntil to år i forveien. Kanskje fordi ganske mange (ex) Nikon-entusiaster etter hvert oppdager at Canon 5D er et innmari bra kamera til sine bruk? Jeg gleder meg iallfall til å bruke 24-xx mm optikk på FF en eller annen gang. F.eks 24-120 VR-Nikkoren - svarer til en 16-80 VR på crop..... (penger, penger :whistle: ) Men crop-utstyret mitt får du aldri! FF og crop kan fylle hverandre ut glimrende. Tenk f.eks på 17-35 og 24-120. Med 17-35 på FF-huset og 24-120 på DX, dekker en tilsvarende 17-180 mm meget bra med to hus og objektiver. Eller med 80-200 på DX-huset: Hele området 24-300! Og det blir enda mer mening i å kjøpe fastbrennvidder når en får "2 for 1", f.eks 20/1.8 som 20 eller 30 mm, 85/1.8 som 85 eller 132, 105/1.8 som 105 eller 165 osv. Får kanskje se nærmere på den 20mm'ern gitt.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og kjøper du en Canon med 1,3x crop i tillegg, så får du tre-i-en :)

 

Fra spøk til alvor (kan ikke bare ha det gøy heller, må ha det litt morro også) så virker det jo naturlig at Nikon planlegger FF. De har imidlertid satset stort på sine DX objektiver, så at vi får se noe Nikon FF til 5D pris med det første, er vel heller tvilsomt.

 

At de løser problemet med vignettering, er jo bra. Det er som kjent et større problem på FF digitalt, enn med 135 film. At et perfekt objektiv på film plutselig blir middels på FF er litt trist.

Lenke til kommentar
De har imidlertid satset stort på sine DX objektiver, så at vi får se noe Nikon FF til 5D pris med det første, er vel heller tvilsomt.

6271195[/snapback]

Ja, skal en dømme etter signalene, blir det en FF toppmodell som lanseres. Det som gjør meg litt usikker på om det _bare_ blir det, er nettopp suksessen til 5D. Nikon gjør det tilsynelatende veldig bra med D200 nå, men 5D fortsetter å selge, og brukerne, både entusiaster og yrkesbrukere, setter kjempepris på det, sjøl om det utrustningsmessig sett ikke er allverden å skryte av. Det er ganske opplagt sensorteknologien som har holdt Nikon igjen, men hvis de får mer orden på sakene der, jfr den bebuda "revolusjonen" på sensorfronten neste år (revolusjon iallfall for Nikon, får vi tru :tease: ), er det vel egentlig lite som holder dem fra å lansere en lett nedstrippa D200 med en større sensor, til en pris et passe stykke over intro-prisen til D200, men godt under det Canon kan tenke seg å ta for etterfølgeren til 5D.

 

Nikons utviklingsavdeling har jo nok å gjøre, de skal både ha ut etterfølger til D70s, kanskje en ytterligere prispressa sub-D50-versjon, og kanskje en oppfølger til D2Hs. Men jeg vil ikke bli overraska om de setter D3H på vent (kanskje for å gi den 1.35 crop-brikke, da vil DX-optikken funke også på den) og lanserer en 5D-konkurrent før FF-toppmodellen kommer. Noe i retning av en FF D50, tilstrekkelig nedstrippa til at den verken vil gjøre livet surt for D200 eller toppmodellene?

 

Det er ingen tvil om at Nikon har satsa kraftig på DX-optikk, men samtidig sier det kanskje noe at Sigma matcher hele brennviddeutvalget på disse zoomene? Ville de vært så forsiktige med å introdusere DX-modeller hvis hensikten var å bygge ned FF-linja av objektiver?

Lenke til kommentar

Er dette noe som er nevnt i forbifarten, eller er det en offisiell uttalelse fra Nikon?

 

Det er hvertfall ingen tvil om at mange Nikobrukere lenge har siklet etter et FF-kamera. Forhåpentligvis kommer det med en DX crop-mode ( noe ala high-speed crop-moden på D2X) så man kan bruke DX-linsene og uten å måtte fjerne kantene manuelt.

 

Folk flest kommer vel neppe til å få mye glede av FF med det første. Det første FF-huset kommer sikkert til å være et heftig proffhus med en pris tilsvarende Canon 1dsMarkII, som jo ikke er billig.

Lenke til kommentar
Er dette noe som er nevnt i forbifarten, eller er det en offisiell uttalelse fra Nikon?

 

Det er hvertfall ingen tvil om at mange Nikobrukere lenge har siklet etter et FF-kamera. Forhåpentligvis kommer det med en DX crop-mode ( noe ala high-speed crop-moden på D2X) så man kan bruke DX-linsene og uten å måtte fjerne kantene manuelt.

 

Folk flest kommer vel neppe til å få mye glede av FF med det første. Det første FF-huset kommer sikkert til å være et heftig proffhus med en pris tilsvarende Canon 1dsMarkII, som jo ikke er billig.

6271832[/snapback]

Det er slett ikke eneste uttalelsen i denne retningen fra ledernivå i Nikon siste måneder, men den som går lengst i retning av forhåndsannonsering, og ut fra settingen, er det helt klart ikke noen intervjuglipp, men et overveid utsagn. Når du ser på hvordan crop-modus nå er perfeksjonert i D2Xs, får du en pekepinn på hvordan det vil være i toppmodellen, og det er kanskje heller ikke helt tilfeldig at 12-24 faktisk tegner hele FF-bildesirkelen fra ca 16 mm, sånn at objektivet (iallfall til nød) kan brukes som vidvinkelzoom både på 1.3 crop og FF.

 

Det med FF-ikke-for-massene tror jeg nok har vært den opprinnelige planen, ja. Men konkurransen har tvunget Nikon til å være mindre knipne på finessene i rimeligere modeller, og jeg har en følelse av at 5D har endra spillereglene noe. Men ikke forvent å høre noe annet enn benektelser av en 5D- konkurrent inntil den faktisk er lansert!

Lenke til kommentar

Litt historie:

Nikon har hele tiden ligget foran de andre i digitale billedsensorer, viser det seg hvis en går litt bak fasaden. Nikon's D1 hadde egentlig over 10Mpixler hvor man ikke utnyttet disse så effektivt på grunn av svært konservativ tenkning. Man så hvor overlegent kameraet var uten behov for å tyne ut potensialet. D1X tok ut adskillig mer og leverer bra resultater også i dagens situasjon. Billedbrikken var også satt ut til Sony for produksjon. En ser hvordan industrisamarbeidet i Japan fungerer. En rekke andre kameraprodusenter har etter hvert kjøpt lignende sensorer fra Sony, og Sony har nå planlagt etterkommere av Nikon's D200 sensor inn i sitt eget kamerahus. En måtte ellers vente lenge før Canon hadde finslipt Nikon's teknologi slik at de kunne slippe sitt proffkamera. Denne arbeidsdelingen mellom Nikon og Canon har en sett helt tilbake til Nikon's F3 program på 1980 tallet. Før det var Nikon helt eneherskende på profesjonelle kamera fra 1959 og den første Nikon F, en fatning de beholder, og det er de alene om. Nikon tar aldri ekslusive patenter på sine ferdig utviklede produkter, men lar også andre nyte godt av produktutviklingen. Nikon på sin side sikrer en mer standardisert utvikling, slik at de ikke blir stående helt alene. Det tar gjerne 2-3 år før Canon

følger opp når man snakker om ren nyteknologi.

Det er en del folk her på forumet som pøser ut Canon propaganda og spytter på Nikon. Det er egentlig veldig useriøst, noe de aller fleste innerst inne forstår.

Men en kan selvsagt se at andres produkter på noen få områder overgår Nikon i kortere perioder.

Når det gjelder FF har Nikon forsket på dette lenge, og det er nå rom i markedet for å lansere et produksjonskamera. Ryktene fra fotofabrikk miljø i Kina har versert lenge. Det har vært snakk om crop-modus i forskjellig grad, man har både D3H og D3X å forholde seg til, eller eventuellt om man kan gå over til et kamera nå. Det avhenger av om Nikon vil utvikle LBCAST sensoren videre. Den overbeviste med meget god kvalitet, men tok ut litt lite i effektive pixler. Nikon kan gjøre mye med den bildebrikken er jeg ganske sikker på. Det blir vel et high speed kamera. Dermed blir vel D3X et FF/1.5x/2.0x crop chippet alternativ vil jeg håpe på.

Lenke til kommentar

Bidraget fra brainware får meg til å humre litt, fordi jeg er ganske enig i det han skriver. Det er utrolig hvor ignorante forbrukere av og til kan bli. Av og til lurer jeg på om enkelte personer har aksjer i Canon Norge, og får eierutbytte basert på firmaets overskudd. Tror virkelig noen at Canon ligger foran Nikon i teknisk kapabilitet? Det virker faktisk slik. Det virker som om mange tror at 350D tar bedre bilder enn D50, gr. megapixlene. Sannheten er at det "forspranget" blir spist opp av at Canon bruker den mindreverdige CMOS-teknologien. CMOS ble utviklet som et strømsparende alternativ for kameratelefoner og pda'er, og det har overrasket alle tekniske eksperter at det yter så bra i skikkelige kameraer. Forskjellen (slik jeg ser den fra mine egne sammenligninger) er at CCD gir mer detaljerte bilder på 6mp, enn det CMOS klarer. Vi husker vel alle at D70 ble betegnet som mye skarpere enn 300D, som hadde samme antall mp.

Nok om gammel teknologi. Det er i alle fall ingen tvil om at Nikon sitter inne med teknologien til å utvikle ff. Det er et firma som faktisk tjener penger, så de har råd til det også. Problemet som gjør at noen tviler, er at Nikon selv har benektet slike planer. Mange, inklusive meg, har blitt lurt av denne tåkeleggingen. Det er nå noen måneder siden jeg innrømmet at jeg har tatt feil vedr. dette tidligere. Det var noe jeg måtte innrømme etter å ha studert bildeeksempler fra 5D, som har overbevist meg om at kun ff kan tilby noen av de kvalitetene jeg jakter etter. Mon tro om ikke strategene i Nikons hovedkvarter er like "observante" som meg, he he.

Derfor blir denne debatten litt som om vi skulle diskutere muligheten for at vi får oppleve regn igjen (det er sol i dag). Det er nok en uungåelig konsekvens av behov, selv om vi ikke snakker om naturlover her.

Lenke til kommentar

Internasjonalt det ikke mange dollars som skiller EOS 5D og D2Hs, f.eks tar B&H hhv $2900 og $3080 for disse husa akkurat nå. På veldig mange felter vinner D2Hs i direkte jamføring. Men salgsmessig er det rein utklassing til Canon. Ikke kom og si at dette hovedsaklig skyldes Canon-hype, kom heller ikke og påstå at det er markedsføringa som er hovedgrunnen til at et overveldende flertall av proffer i pressen bruker Canons utstyr - sjøl om den, og Canons avtalepolitikk, hjelper til en hel del ;) Nikon kan sitte på så overlegen teknologi de bare vil, Canon tilbyr i dag utstyr som Nikon ikke matcher, og som de tidligere nærmest har erkært at de ikke VIL matche (med satsinga på DX-formatet). Så kan forståsegpåere si at pressefolk greier seg med 4 Mp, og at FF er helt bortkasta ressurser. Tenk, dette kan vi brukere greie å finne ut av sjøl! Og vi stemmer med beina, for 5D og 1.3-crop 1D MkII framfor D2Hs, og FF 1DS MkII framfor D2X.

 

Canon bruker vel (dette har jeg ikke sjekka når det gjelder fotodivisjonen) forholdsmessig omtrent like mye på FoU som Nikon, men med en totalt sett mye større pengesekk, kan Canon sette inn nok ressurser til å komme opp med akseptable løsninger på endel kritiske problemer noenlunde raskt. Som f.eks å få et bedre og reinere signal ut av en dårligere sensor, "stifte i hop" to billige crop-sensorer til en FF-sensor til en noenlunde rimelig penge osv. Det er Nikon som kommer diltende etter på disse områdene.

 

Men når de først har kommet fram, kan vi fort få en ny situasjon. Og det kan godt tenkes at Nikon i dag har et større uutnytta potensiale enn Canon - jeg for min del tror faktisk det. Så blir spørsmålet hva de gjør med dette potensialet. Kanskje den bebudede "revolusjonen" på sensorområdet indikerer at det blir en god del? Nikon bør iallfall økonomisk ha alt å vinne på å fylle ut hullene i sortimentet sitt. Og tross alt opererer de for å tjene penger, ikke for å lansere på sine måter uovertrufne DX-modeller ;)

Lenke til kommentar
capricorny:  Du beskriver det som en kamp mellom Nikon og Canon. 

Jeg vil beskrive det som et samarbeid, hvor Canon tar over teknologien vederlagsfritt.  Nikon gjør forøvrig som de vil med sine produkter, og har ganske stor og økende lønnsomhet i kameradivisjonen.

6293948[/snapback]

Kamp og kamp... tja.. vil nok ikke bruke det ordet. Men "samarbeid" er litt drøyt når Canon f.eks inngår eksklusive avtaler med internasjonale bildebyråer Mitt inntrykk er også at Canon og Nikon utvikler løsninger temmelig uavhengig av hverandre, dermed får utstyret også ulike sterke ogh svakere sider. Bildestabilisering og FF-brikker er vel viktige eksempler på at Canon utvikler nøkkelteknologier sjøl, og Nikon etter hvert kommer etter. Vi får vel også håpe og tro at begge disse etter hvert vil ta etter Olympus på brikkerensk og KM/Sony på bildestabilisering i kamerahuset.

 

Når det gjelder Nikons salg/lønnsomhet, er det et faktum at de solgte noen hundre tusen DSLR-enheter mindre enn planlagt i 2005, hovedsaklig fordi D50 og dels D70 gikk dårligere enn beregna, mens Canon solgte endel bedre enn antatt, forholdet regna i enheter er nå ca 60/40 i Canons favør, og i noen segmenter er Canon enda mer dominerende. Begge tjener greit med penger på denne delen av virksomheten, og begge øker FoU-innsatsen på mrådet.

Lenke til kommentar

Nikon har vært med lenge. Nikon ble grunnlagt i 1910 basert på sammenslåing av to av Japans ledende optikkfabrikanter, og videre oppkjøp av en Fuji optikkfabrikk, i 1917 gikk ytterligere 3 optiske fabrikanter med,og videre fra 1920 ble 8 tyske optikkeksperter invitert og innleid i 1921 for videre å fokusere på optisk kvalitet og kunnskap.

De første produktene var prisme kikkerter og mikroskop.

Milepæler:

I 1932 ble Nikkor merkenavn for kameraoptikk.

I 1946 ble Nikon merkenavn for kamera.

Nikon I 1948

Nikon S 1951

Nikon F 1959 (SLR)

Nikon F3AF 1983 første autofokus speilreflekskamera

Nikon E3 1998 første Profesjonelle digitale kamera

Nikon D1 1999 første Profesjonelle digitale speilreflekskamera

Det som er klart er at Nikon har vært førende blandt yrkesfotografer i nesten hele perioden fram til idag, i 35mm både med kamera og optikk, og i andre formater med optikk. Amatørfotografer har også i stor grad hengt med dette merket.

Så til å argumentere med detaljer som størrelse på en digital bildebrikke, eller om det er nødvendig med vibrasjonsdempning blir å ta ting ut av sammenhengen. Nikon har utviklet sine helt egne løsninger på begge disse tingene, og har satt og setter de i produksjon når faglige og/eller markedsmessige forhold tilsier det.

Når det gjelder salg av allerede produserte eller planlagte enheter, er det selvfølgelig stor konkurranse blandt fabrikantene i Japan. Her spiller reklame og sponsoravtaler en stor rolle. Ellers er det ikke den enkelte fotograf som i stor grad tar disse avgjørelsene . Forbrukerne bør ellers orientere seg mest mulig av balanserte vurderinger, og ikke etter andres oppfatninger. Det er lett for å bli religiøse tilhengere når tusenlappene flyr ut av vinduet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...