Gå til innhold

Innstallere win xp fra grunn


Anbefalte innlegg

Skal innstallere windows xp fra grunnen av. På en gammel maskin som ikke ser ut til å takle windows xp. Den har Windows NT Workstation fra før av. Må man formatere disken før man prøver å innstallere windows? Er det noen som vet om et program man kan boote med som gjør at man får valg for å formatere hele disken? Det er kun en disk på maskinen.

 

Vært glad om noen visste hvordan man skulle gå frem her, da maskinen kun booter videre om jeg har Windows XP cd plate i og velger CD som first boot pri i BIOS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er bare å boote med xp cden så vil du få opp formateringsvalg etterhvert

6256590[/snapback]

 

Har prøvd det men får det ikke til! Den går litt inn i Windows XP start sekv (innstall) men så hopper den over til Windows NT boot. Veldig merkelig!

Lenke til kommentar

Du finner bootfloppy her http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Du kan bruke fdisk til å fjerne partisjonen, så lager du en ny fra installasjonsprogrammet.

 

Men er skeptisk til at det vil fungere, det er vel en grunn til at installasjonsprogrammet ikke fungerer, og det er nok ikke fordi disken inneholder NT.

XP krever en del mer av en PC enn NT gjorde. Sjekk hvor mye RAM du har. Kanskje Win2000 er et bedre valg enn XP.

Lenke til kommentar
Du finner bootfloppy her http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Du kan bruke fdisk til å fjerne partisjonen, så lager du en ny fra installasjonsprogrammet.

 

Men er skeptisk til at det vil fungere, det er vel en grunn til at installasjonsprogrammet ikke fungerer, og det er nok ikke fordi disken inneholder NT.

XP krever en del mer av en PC enn NT gjorde. Sjekk hvor mye RAM du har. Kanskje Win2000 er et bedre valg enn XP.

6257875[/snapback]

 

Det er bare 128 Mb minne på den nå men dette er en stdby computer og ikke noe jeg bruker til romfartsforskning. Skal sette inn en 512 brikke så snart jeg får mulighet.

 

Når jeg booter fra CD starter RD DOS. Har kun en sikkerhetskopi av windows på cd tilgjengelig. Tror det er en bootable CD med windows på. Måtte lete til jeg fant kolon som ble Alt Gr + 58 for å kunne skrive drive letter. (E:)

 

Skrev "setup" men fikk høre at jeg ikke kunne innstallere windows xp fra DOS. Skal windows xp cden som jeg har tatt sikkerhetskopi av, være "bootable disc" eller "data disc"?

 

Setter jeg cdplaten inn i spilleren når man er logget inn i windows får jeg opp windows xp innstallasjonsskjerm / velkomsskjerm som lar meg innstallere windows xp eller oppgradere. Derfra kan man ikke innstallere windows på grunn av at "NT ikke lar seg oppgradere til XP". Desuten vil jeg ha helt ren innstallasjon av XP med formatert disk.

 

Noen som vet en bra løsning? Må man fjerne NT FØR man prøver å innstallere XP selv om man booter med XP cd plate?

Endret av dark|dog
Lenke til kommentar

Når du booter en vanlig XP CD og kommer inn i installasjonsprogrammet så kommer du først til partisjonering og formatering. Så da kan du enkelt fjerne NT der.

 

Tror du kopierer CD på feil måte, du skal ikke kopiere filene. Du må kopiere som image. F.eks Recorder - Copy disk i Nero.

Lenke til kommentar
Du finner bootfloppy her http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Du kan bruke fdisk til å fjerne partisjonen, så lager du en ny fra installasjonsprogrammet.

 

Men er skeptisk til at det vil fungere, det er vel en grunn til at installasjonsprogrammet ikke fungerer, og det er nok ikke fordi disken inneholder NT.

XP krever en del mer av en PC enn NT gjorde. Sjekk hvor mye RAM du har. Kanskje Win2000 er et bedre valg enn XP.

6257875[/snapback]

 

Det er bare 128 Mb minne på den nå men dette er en stdby computer og ikke noe jeg bruker til romfartsforskning. Skal sette inn en 512 brikke så snart jeg får mulighet.

 

Når jeg booter fra CD starter RD DOS. Har kun en sikkerhetskopi av windows på cd tilgjengelig. Tror det er en bootable CD med windows på. Måtte lete til jeg fant kolon som ble Alt Gr + 58 for å kunne skrive drive letter. (E:)

 

Skrev "setup" men fikk høre at jeg ikke kunne innstallere windows xp fra DOS. Skal windows xp cden som jeg har tatt sikkerhetskopi av, være "bootable disc" eller "data disc"?

 

Setter jeg cdplaten inn i spilleren når man er logget inn i windows får jeg opp windows xp innstallasjonsskjerm / velkomsskjerm som lar meg innstallere windows xp eller oppgradere. Derfra kan man ikke innstallere windows på grunn av at "NT ikke lar seg oppgradere til XP". Desuten vil jeg ha helt ren innstallasjon av XP med formatert disk.

 

Noen som vet en bra løsning? Må man fjerne NT FØR man prøver å innstallere XP selv om man booter med XP cd plate?

6258029[/snapback]

 

Hvis du er i Windows og går til mappen i386 på plata, kan du starte installasjonen med fila winnt32.exe.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Står den til å boote fra CD før harddisk i BIOS?

6259054[/snapback]

 

Jada, det gjør den. Tror jeg har brent CDen dårlig heller. Det som er løsningen på problemet.

6264366[/snapback]

 

Takk for svar alle sammen! Fant den originale windows cdplaten igjen og da gikk det strålende å innstallere.

 

Har et til problem: Har 128 MB SD RAM og vil oppgradere til 512. Bestillte 512 MB fra komplett på tirsdagskveld og hadde det allerede i morges (komplett.no = høy service) men maskinen ville ikke takle brikken.

 

Når jeg hadde den alene i maskinen ville den ikke boote. Når jeg hadde den sammen med den andre brikken fikk maskinen problemer med å starte og aksesse filer. CPU er en Intel P3 500 Mhz. Må jeg ha DX SD RAM til denne?

Lenke til kommentar
Det er forskjell på PC100 og PC133. Hadde mye kluss med det på en P2 for noen år siden.

Fortell nøyaktig hva det står på den 128 brikka.

Antar det er PC133 du kjøpte?

6268874[/snapback]

 

 

512 MB 168 PIN - DIMM 64MX64 SDRAM PC133 CL2 UNBUFF Pb - FREE!

Lenke til kommentar
Det er forskjell på PC100 og PC133. Hadde mye kluss med det på en P2 for noen år siden.

Fortell nøyaktig hva det står på den 128 brikka.

Antar det er PC133 du kjøpte?

6268874[/snapback]

 

 

512 MB 168 PIN - DIMM 64MX64 SDRAM PC133 CL2 UNBUFF Pb - FREE!

6272974[/snapback]

Og på 128-brikken?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er forskjell på PC100 og PC133. Hadde mye kluss med det på en P2 for noen år siden.

Fortell nøyaktig hva det står på den 128 brikka.

Antar det er PC133 du kjøpte?

6268874[/snapback]

 

 

512 MB 168 PIN - DIMM 64MX64 SDRAM PC133 CL2 UNBUFF Pb - FREE!

6272974[/snapback]

Og på 128-brikken?

6273012[/snapback]

 

På 128 MB brikken står det følgende:

 

På en liten hvit lapp på brikken:

Compaq 323013-001

 

På chippene:

Hyundai KOREA GM72V66841ET7J

9942 AG7

 

Andre plasser på brikken:

PSJ01119902

GMMS26416233ENTG-7J

 

Håper noen vet hvilken brikke dette er nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...