Gå til innhold

Ytelse - ved ny harddisk på ganske gammel PC?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg forsøkte i utgangspunktet å finne en chitchat kategori hvor dette innlegget kunne postes da det er mer ment som bare kjekt-å-vite sak.

 

Altså, jeg har vel ofte lurt på hva som vil skje om vi setter i en SATA kontroller og 250 GB SATA disk i la oss si en Pentium 200 MMX maskin. Jeg regner med at bios ikke takler den i utgangspunktet men kontrollere er vel sånn at de har en slags bios etter vanlig bios slik at de skal kunne oppdages før man går inn i OS.

 

Uansett, hvordan ville ytelsesforbedringen vært om man så installerte f.eks Windows XP på denne SATA disken og lar den gamle disken bare være der for system booting?

 

Noen som har tanker og formeninger om dette litt forskrudde eksperimentet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha noen som helst anelse hvilken disk etc. du har fra før vil jeg tippe forskjellen blir ikke merkbar. Disken er nok ikke flaskehalsen i et slikt system.

 

Forøvrig er jeg litt usikker på hva du mener med å installere OS (Win XP) på den nye disken og boote fra den gamle...?

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar
Uten å ha noen som helst anelse hvilken disk etc. du har fra før vil jeg tippe forskjellen blir ikke merkbar. Disken er nok ikke flaskehalsen i et slikt system.

 

Forøvrig er jeg litt usikker på hva du mener med å installere OS (Win XP) på den nye disken og boote fra den gamle...?

6249810[/snapback]

 

Vi sier at det er en middels 8 gigabyte disk og det jeg mener med boote den gamle er at den gamle harddisken vil ha MBR og bootsektor og slikt mens WINDOWS og alle dens filer vil ligge på den nye disken.

Lenke til kommentar

"Vi sier at det er en middels 8 gigabyte disk og det jeg mener med boote den gamle er at den gamle harddisken vil ha MBR og bootsektor og slikt mens WINDOWS og alle dens filer vil ligge på den nye disken. "

 

Og du hadde tenkt å få til dette? Hvordan?

Endret av Jovi60
Lenke til kommentar
"Vi sier at det er en middels 8 gigabyte disk og det jeg mener med boote den gamle er at den gamle harddisken vil ha MBR og bootsektor og slikt mens WINDOWS og alle dens filer vil ligge på den nye disken. "

 

Og du hadde tenkt å få til dette? Hvordan?

6250118[/snapback]

 

Er det ikke bare til å velge en annen harddisk enn den gamle når man skal velge hvor man ønsker å installere Windows?

Lenke til kommentar

Njaa ? Finner du et SATA-kontrollerkort som kan takle både IRQ(er) og LBA i BIOS for større disker i et 200MMX system så er du i mål, teoretisk sett..

 

BIOSen vil ikke oppdage noenting med mindre du har programmert en egen bios.

 

PCI-bussen i gamle systemer har ikke overføringshastigheter som gir noe nytte av slike disker likevel så det så...

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...