Gå til innhold

Wine & Ubuntu 6.06: noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lagt inn Wine på en eldre pc nå, og jeg har noen spørsmål.

 

For det første var ytelsen veldig dårlig. Kan dette ha noe med skjermkortdrivere? Det er et Radeon 7200 i pcen. Jeg prøve et lite spill som heter "Recreational Warfare".

 

Hvordan kan jeg legge til snarvei til ei exe-fil på "start-menyen" og så skal den åpnes i Wine? Jeg fikk lagt til spillet, men ikke åpnet det fra menyen.

 

Jeg takke for alle svar.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

v.h.a. "Accessories -> Alacarte Menu Editor" kan du legge til en ting som starter wine & exe-fila

 

angående ytelse så kan det så klart ha noe med ATI-kortet å gjøre; vet du om du har satt opp "native" drivere og slikt? ..

 

(ATI er uansett "crappy" på *nix-støtten; selg en av PCene dine ellernoe og kjøp et NVIDIA-basert kort, så er du i boks :})

Lenke til kommentar
v.h.a. "Accessories -> Alacarte Menu Editor" kan du legge til en ting som starter wine & exe-fila

 

angående ytelse så kan det så klart ha noe med ATI-kortet å gjøre; vet du om du har satt opp "native" drivere og slikt? ..

 

(ATI er uansett "crappy" på *nix-støtten; selg en av PCene dine ellernoe og kjøp et NVIDIA-basert kort, så er du i boks :})

6245021[/snapback]

Jeg har brukt menu editoren der. Men hva skal jeg gjøre for at filen skal startes opp i Wine?

 

Jeg har ikke endret noe på driverene, så jeg vet ikke hvilke drivere som er oppsatt. Vet du hvordan jeg kan finne det ut?

 

PCen skal sikkert kastes snart likevel. Det er bare en gammel PII-450MHz, men jeg tenkte jeg kunne gjøre noen eksperiment på den. Men jeg har andre skjermkort liggende som jeg kanskje kan prøve. (da må jeg lete)

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Har du den nyeste driveren fra ATI (om de har noen for Radeon under 8500)? Uansett tror jeg ikke en PII på 450MHz er noe særlig å kjøre en nyere Linux-distro på uansett...

 

For at den skal startes opp i wine er vel bare å skrive:

 

wine <bane-og-navn-på-exe-fil> <eventuelle brytere>

 

Eller er det ikke det som er problemet?

Lenke til kommentar
Har du den nyeste driveren fra ATI (om de har noen for Radeon under 8500)? Uansett tror jeg ikke en PII på 450MHz er noe særlig å kjøre en nyere Linux-distro på uansett...

 

For at den skal startes opp i wine er vel bare å skrive:

 

wine <bane-og-navn-på-exe-fil> <eventuelle brytere>

 

Eller er det ikke det som er problemet?

6245108[/snapback]

Jeg har prøvd:
wine /home/...../RecWar.exe

 

Men hvordan legger jeg inn nye drivere?

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Ang. ATi-drivere: Til 7200 skal det finnes egne drivere i kernel og i Xorg, som skal gi 3d-akselerasjon. Trenger ikke å gå til ATi for å skaffe disse. Du bør derimot sjekke at de fungerer: Åpne en terminal, skriv glxinfo, og se om direct rendering står som Yes.

6245560[/snapback]

Ja direct rendering står som yes. Men jeg la merke til at det stod "Mesa" som "vendor". Så vidt jeg har forstått det, er Mesa 3D software-versjonen av OpenGL.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...