Gå til innhold

Dual-core upgrade til 5k, kvalitetssjekk?


Anbefalte innlegg

Sitter og komponerer en oppgradering av maskinen min. Jeg har et "InWin"-kabinett, 200GB HD, tastatur, mus og skjerm fra min gamle PC som døde av heteslag. (Dødsårsak: CPU-viften gikk full av kaniner og kondensatorene på hovedkoret kokte over så gørra tøyt ut).

 

Maskinen skal ikke brukes til gaming, men heller til bilder / film (ripping og coding), video-capture fra Plextor TV-box + noe enkel redigering. For øvrig vanlig MS-Office og internett.

 

Det er også et poeng at jeg skal kunne kjøre Vista (beta) brukbart når den slippes. Jeg har tenkt å bruke delene som er listet opp nedenfor. Er det noen som vil hjelpe meg med å kvalitetssjekke og kommer med synspunkter på de delene jeg har valgt? Vil de delene jeg har valgt passe sammen?

 

DELELISTE

 

Hovedkort: (kr. 922)

--------------

Asus Mainboard S-775 Intel 945P ATX Audio GbLAN Raid SATA Retail, P5LD2

 

Eventuelt: P5LD2-VM DH (med innebygd "Intel Graphics Media Accelerator 950") ?

 

 

 

Prosessor: (kr. 1665)

--------------

Intel CPU Pentium D 930 Dual Core S-775 3.0GHz 800MHz 2M Boxed "Presler" EM64T, BX80553930

 

 

Skjermkort: (kr. 1202)

--------------

Asus VGA-Card GF7600GS 512MB PCI-E DVI HDTV Retail, EN7600GS SILENT/HTD/512M

 

 

Minne (DDR2): (kr. 1006)

--------------

Geil 1.0GB (2x512MB) DDR2 PC2 4300 533MHz 3ns Orange Aluminum Paper Box, GX21GB4300UDC

 

 

 

Hvor stor strømforsyning trenger jeg til dette?

 

 

 

 

 

Jeg er litt usikker på om jeg heller skal gå for en ferdig komponert oppgraderingspakke hos Komplett data,

(Intel Pentium D 930 3.0GHz, I945P, 1024MB DDR2, PCIe)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314029

 

Hva er grunnen til at denne oppgraderingspakken blir så mye billigere? Er det innebygd grafikk eller er det andre ting som gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Sjøl om mange regner Intel CPU som bedre for det formål trådstarter opplyser om, vil jeg likevel anbefale ett S939-oppsett.. hovedsakelig pga. bedre generell ytelse,, og ikke minst kjølebehov/effekbehov.

 

 

CPU - AMD X2 3800+ kr.2.475

HK - Gigabyte GA-K8NF-9 kr. 695

RAM - OCZ 1024MB Premier dual channel kr.850

 

CPU er noe dyrere enn 930 D, men hk og ram er noe rimeligere..

 

Dersom du ikke har god vannkjøling vil jeg ikke anbefale innkjøp av Intel (dual core - "Smithfield/Presler").

Du vil heller ikke trenge spesielt kraftig strømforsyning for å drive AMD/X2-systemet..

(Jeg klarer fint å "drive" mitt med en "simpel" Zalman 400w.. inkludert klokket X800XT PE... CPU er selvsagt også klokket opp 30%)..

 

PS.

Dette fra en som har prøvd begge systemer (men som liker utfordringen med å klokke Intel "varmeovner").. :D

 

AM2-system m/DDR2 kan også være ett alternativ, men koster noe mer.. og er pt. ikke gjennomtestet slik hk/chipset/BIos for S939/S775-system kan sies å være.

 

Edit:

Oppdaterte hk til ett uten SLI (det har støtte for dual core)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg støtter TL1000S. Om litt venting er aktuellt så gå heller for AM2.

 

Hilsen,

efikkan.

6237885[/snapback]

 

 

Takk for konstruktiv kritikk. Da fikk jeg noe å tenke på! Så nå har jeg plukket ut disse delene:

 

 

Hovedkort:

Asus S-939 nForce4 HT800 mATX PCI-E Audio LAN Raid 1394 SATA Bulk

 

Hovedkortet har innebygd grafikk (128 MB max grafikkminne). Det er en løsning som ikke egner seg til gaming etter hva jeg er blitt fortalt, men jeg antar at denne grafikken holder til video og generelt bruk?

 

Prosessor:

CPU ATHLON-64 X2 3800+ S-939 2.0GHz 512KB Boxed

 

Minne:

Geil 2.0GB (2x1.0GB) DDR PC3200 400MHz CL3 2.55-2.95V Value Dual Channel

 

Strømforsyning:

PSU 630W Black 140mm Fan (på tilbud hos PS-data)

 

Poweret er muligens litt overkill for denne maskinen, men jeg tror ikke prisen var så gærn. Hva tror dere om dette?

Lenke til kommentar
Et alternativ til å kjøpe Athlon64 X2 (dobbelkjerne) er å vente på Intel Core 2 Duo (Conroe) som lanseres 23. juli. Den skal ha mange av de samme styrkene som Athlon64 X2.

6240932[/snapback]

 

 

Ja den kommende datahøsten ser ut til å bli kjempespennende. Desverre er jeg nødt til å kjøpe nytt nå like før alt det nye kommer i butikkene. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Et alternativ til å kjøpe Athlon64 X2 (dobbelkjerne) er å vente på Intel Core 2 Duo (Conroe) som lanseres 23. juli. Den skal ha mange av de samme styrkene som Athlon64 X2.

6240932[/snapback]

 

Simen1 har som vanlig ett tungtveiende argument.. :)

Dersom du orker å vente til over sommeren med oppgradering, kan ett (dyrt) HK (i975x/i965) med en Conroe være ett godt valg..

Det er heller ikke ett system som vil være "gjennomtestet" mht. Bios/stabilitet etc.. (som for AM2), men jeg tror personlig hverken AM2/X2 evt. S775/Conroe vil ha noe problem i så måte.

Men det er det med å vente med innkjøp da...(jeg klarer det ikke) :)

Lenke til kommentar
Et alternativ til å kjøpe Athlon64 X2 (dobbelkjerne) er å vente på Intel Core 2 Duo (Conroe) som lanseres 23. juli. Den skal ha mange av de samme styrkene som Athlon64 X2.

6240932[/snapback]

 

Simen1 har som vanlig ett tungtveiende argument.. :)

Dersom du orker å vente til over sommeren med oppgradering, kan ett (dyrt) HK (i975x/i965) med en Conroe være ett godt valg..

Det er heller ikke ett system som vil være "gjennomtestet" mht. Bios/stabilitet etc.. (som for AM2), men jeg tror personlig hverken AM2/X2 evt. S775/Conroe vil ha noe problem i så måte.

Men det er det med å vente med innkjøp da...(jeg klarer det ikke) :)

6241971[/snapback]

 

 

Hvordan vil Conroe yte i forhold til Athon X2? Eventuelt strømforbruk? De delene jeg har plukket ut kommer til å koste rundt 6000. Jeg lurer på hvordan vil en Conroe-løsning vil komme til å ligge i pris sammenlignet med dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvordan vil Conroe yte i forhold til Athon X2? Eventuelt strømforbruk? De delene jeg har plukket ut kommer til å koste rundt 6000. Jeg lurer på hvordan vil en Conroe-løsning vil komme til å ligge i pris sammenlignet med dette? :hmm:

6243436[/snapback]

 

Dette vet vi ikke sikkert ennå, men det kan se ut som om Conroe vil yte vesentlig bedre enn X2 (nåværende CPU/0.90nm) og bruke vesentlig mindre strøm/effekt.

I pris vil det ikke være den store forskjellen mht. "konkurrerende" modeller, men det siste punkt er litt vanskelig da det kan se ut om("preview/uoffisielle" tester) at Conroe er (syntetisk) ganske så overlegen "tilsvarende" A64.

Som sagt bør man vente ett par måneder før man kommer med en konklusjon, men det ser unektelig lovende ut for Conroe..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Dette vet vi ikke sikkert ennå, men det kan se ut som om Conroe vil yte vesentlig bedre enn X2 (nåværende CPU/0.90nm) og bruke vesentlig mindre strøm/effekt.

I pris vil det ikke være den store forskjellen mht. "konkurrerende" modeller, men det siste punkt er litt vanskelig da det kan se ut om("preview/uoffisielle" tester) at Conroe er (syntetisk) ganske så overlegen "tilsvarende" A64.

Som sagt bør man vente ett par måneder før man kommer med en konklusjon, men det ser unektelig lovende ut for Conroe..

6243980[/snapback]

 

 

Da ble jeg faktisk i tvil. Selv om ting blir utdatert ganske fort nå om dagen har jeg ikke lyst til å bruke for mye penger på teknologi som allerede i utgangspunktet er "gammel".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...