Gå til innhold

Beste point-and-shoot uavhengig av teknologi


Anbefalte innlegg

Jeg har idag ett digital kompakt kamera jeg ikke er fornøyd med (Canon S40)

 

Jeg tenkte å kjøpe 2 nye kameraer ;

1 Lite komptaktkamera f.eks Ixus65

2 Digital speilrefleks f.eks 350D, DCR-R1, D50, D70

 

Mao stort tungt kamera for "beste" bilder, og lite og lett for "dårligere"

 

MEN, og det er dette jeg ikke finner svaret på i forumet ;

Jeg vil kun bruke auto innstillinger på begge kamera typene !

Jeg vil egentlig a point-and-shoot med best mulig kvalitet (og vil heller betale for å få denne kvaliteten)

 

Men, etter å ha lest deres forume, så lurer jeg om jeg tolke noen av innleggene slik ;

- Kit linsene er for dårlig, må f.eks ha 18-70 og ikke 18-55 ?

- Med speilrefleks så du gjøre manuelle operasjoner for å få bra bilder ?

- Med speilrefleks man etterbehandle bilder for å få bra bilder ?

- Må/bør ha flere linser for å få bra bilder ? (PS ! Å dra med/kjøpe seg ekstra linser er heller ikke særlig aktuelt for meg)

 

Jeg er usikker og spør dere ; Hva er beste point-and-shoot uavhengig av teknologi ?

Endret av TopFuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil egentlig a point-and-shoot med best mulig kvalitet (og vil heller betale for å få denne kvaliteten)

Da er vel egentlig ikke speilrefleks tingen, men et avansert kompaktkamera, som Canon S3 IS el.l. SLR kan selvfølgelig gi gode resultater på auto, men hvis du bruker litt tid på å sette deg inn i å bruke det manuelt, vil du fort kunne få bedre resultater, omtrent like kjapt som på auto.

Men, etter å ha lest deres forume, så lurer jeg om jeg tolke noen av innleggene slik ;

- Kit linsene er for dårlig, må f.eks ha 18-70 og ikke 18-55 ?

Det kommer litt an på modell, og ikke minst hvilke krav du har. Kit-objektivet til 350D har et dårlig rykte, og veldig mange anbefaler å bytte ut dette. Kit-objektivene til D50 og D70s har fått langt bedre omtale, spesielt 18-70mm til D70s. Dette har i tillegg en del større zoom-område.

- Med speilrefleks så du gjøre manuelle operasjoner for å få bra bilder ?

- Med speilrefleks man etterbehandle bilder for å få bra bilder ?

- Må/bør ha flere linser for å få bra bilder ? (PS ! Å dra med/kjøpe seg ekstra linser er heller ikke særlig aktuelt for meg)

Nei, du må ikke gjøre manuelle operasjoner for å få bra bilder, men du kan få bedre bilder.

 

Nei, du må ikke etterbehandle bildene, men det kan gjøre dem bedre.

 

Nei, du må ikke ha flere objektiver, f.eks. et 18-200mm F/3,5-5,6G (Nikon) kan gi gode bilder i både moderat vidvinkel (på et dSLR med cropfaktor) og ok tele. Men det er lettere å lage lyssterke og gode objektiver som ikke har så store spenn i brennvidde, så det kan være en fordel med flere objektiver, hvis du har store krav til bildet. Dog er det mange som bare ønsker å ha ett objektiv, og da er overnevnte eller tilsvarende gode alternativer. Mange klarer seg med mindre zoom, da kan man få mer lyssterke objektiver til samme prisen.

Lenke til kommentar
Da er vel egentlig ikke speilrefleks tingen, men et avansert kompaktkamera, som Canon S3 IS el.l. SLR kan selvfølgelig gi gode resultater på auto, men hvis du bruker litt tid på å sette deg inn i å bruke det manuelt, vil du fort kunne få bedre resultater, omtrent like kjapt som på auto.

 

og

 

Kit-objektivene til D50 og D70s har fått langt bedre omtale, spesielt 18-70mm til D70s. Dette har i tillegg en del større zoom-område.

 

Da spør jeg : Vil billedkvaliteten med S3IS blir bedre enn D70 med 18-70mm linse, når begge er brukt på 100% auto ?

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten vil vel bli ca. den samme i godt lys. Men S3IS har langt i fra super-optikk den heller. Blendet ned tror jeg D70 har et lite overtak.

D70 kan dessuten brukes paa ISO800 uten noe problem, mens S3IS vil ha tilsvarende bildestoey paa ISO200. Dessuten er dybdeskarphet mye mindre paa D70, hvilket ofte gir dybde i bildene og gjoer det lettere aa isolere motivet.

Lenke til kommentar

Alternativer kan være Fuji S9500 og Panasonic FZ30. To kompetente aparater som er litt billigere enn speilrefleks.

Ellers virker du som en god kandidat til å trives med en Sony R1, hvis den ikke blir for tung for deg. Det ville vært mitt valg i din situasjon.

Mht behov for etterbehandling, så kan la kamera selv foreta oppskarping, og stille opp kontrast og fargemetning også. De fleste seriøse fotografer unngår disse innstillingene, men hvis du ikke vil foreta etterbehandling, så er de essensielle. Et dSLR kan altså brukes som p&s også.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill, også endel informasjon i tråden "Trenger virkelig så mange speilreflekskamera? " ...

 

Jeg ender da på Sony DCR-R1, ser at Japan Foto har dette til ca 7000, og skal kjøpe dette på tirsdag (i butikk ?) sammen med 1/2/4 GB Memory Stick Pro kort ...

 

Flott at dere hjelper og gir gode råd !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...