Gå til innhold

Erfaringer med Uv-filter


Anbefalte innlegg

Det har vært diskutert tidligere hvorvidt det egentlig er nødvendig å bruke uv-filter til å beskytte frontlinsen. Jeg tror den største faren er at man skader frontlinsen selv under rengjøring. (et bitte lite sandkorn...)

 

Noen mener imidlertid bildene blir dårligere med uv-filter.

Jeg har kjøpt et par objektiv brukt og begge hadde uv-filter. Begynte å spekulere litt på dette. Burde jeg kjøpe skikkelige uv-filter til de andre objektivene mine, eller rett og slett ta av filtrene på bruktobjektivene??

 

Prøvde å ta noen bilder med og uten filter, men kunne ikke klare å se noen forskjell.

Brukte Uv-filter på mitt gamle slr i over 20 år og har ikke reflektert noe over dette. Frontlinsa vil jo bli skitten av og til hvis man er ute i dårlig vær. Jeg hadde i hvertfall en mye bedre følelse når jeg rengjorde filtret mens objektivlinsen var like ren på innsiden.

 

Er det noen som har erfaringer med om disse filtrene reduserer bilde kvaliteten?

 

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I spesielle situasjoner (motlys f.eks) vil bildekvaliteten kunne bli betydelig redusert. Men for normal fotografering, om du kjøper kvalitet, skal det svært mye til å se forskjell (om det i det hele tatt er mulig). Jeg bruker kvalitets UV-filter som beskyttelsesfilter på alle mine objektiv.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere alltid brukt UV-filter som beskyttelse, men hørte også flere som nevnte muligheten for dårligere bildekvalitet.

 

Prøvde en del med og uten og kunne ikke se noen forskjell, så tror ikke det spiller så stor rolle. men siden jeg ikke har fått noen riper på noen UV-filtere på nesten 30 år valgte jeg å ta de bort. :)

Lenke til kommentar
I spesielle situasjoner (motlys f.eks) vil bildekvaliteten kunne bli betydelig redusert. Men for normal fotografering, om du kjøper kvalitet, skal det svært mye til å se forskjell (om det i det hele tatt er mulig). Jeg bruker kvalitets UV-filter som beskyttelsesfilter på alle mine objektiv.

6232463[/snapback]

 

 

Det var overskyet når jeg tok denne testen. Mange anbefaler å bruke solblender når det er sterk sol, det burde kansje hjelpe.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar
I spesielle situasjoner (motlys f.eks) vil bildekvaliteten kunne bli betydelig redusert. Men for normal fotografering, om du kjøper kvalitet, skal det svært mye til å se forskjell (om det i det hele tatt er mulig). Jeg bruker kvalitets UV-filter som beskyttelsesfilter på alle mine objektiv.

6232463[/snapback]

 

 

Det var overskyet når jeg tok denne testen. Hvordan reduseres bildekvaliten i motlys? Dårlig kontrast, flares?

6232633[/snapback]

 

 

Jeg la ut et testbilde en gang som viser problemet. Gjennskinn/speiling i filterglasset .

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=506639&hl=filter

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
I spesielle situasjoner (motlys f.eks) vil bildekvaliteten kunne bli betydelig redusert. Men for normal fotografering, om du kjøper kvalitet, skal det svært mye til å se forskjell (om det i det hele tatt er mulig). Jeg bruker kvalitets UV-filter som beskyttelsesfilter på alle mine objektiv.

6232463[/snapback]

 

Hva regner du som kvalitets UV-filter? Hvilket UV-filter burde jeg eventuelt gå for på et Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM?

Lenke til kommentar
I spesielle situasjoner (motlys f.eks) vil bildekvaliteten kunne bli betydelig redusert. Men for normal fotografering, om du kjøper kvalitet, skal det svært mye til å se forskjell (om det i det hele tatt er mulig). Jeg bruker kvalitets UV-filter som beskyttelsesfilter på alle mine objektiv.

6232463[/snapback]

 

Hva regner du som kvalitets UV-filter? Hvilket UV-filter burde jeg eventuelt gå for på et Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM?

6506048[/snapback]

 

HOYA regnes for å være bra filtrere til alle kameraer/objektiver, men til en så ekstrem vidvinkel bør du ha det tynneste som finnes på markedet, og det er dyrt - 12-1500. Det enkelste er å ha objektiv-dekselet på så lenge du ikke bruker objektivet (du glemmer ALDRI å ta det av når du skal fotografere!).

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
I spesielle situasjoner (motlys f.eks) vil bildekvaliteten kunne bli betydelig redusert. Men for normal fotografering, om du kjøper kvalitet, skal det svært mye til å se forskjell (om det i det hele tatt er mulig). Jeg bruker kvalitets UV-filter som beskyttelsesfilter på alle mine objektiv.

6232463[/snapback]

 

 

Det var overskyet når jeg tok denne testen. Mange anbefaler å bruke solblender når det er sterk sol, det burde kansje hjelpe.

6232633[/snapback]

 

Ha SOLBLENDEREN på bestandig, uansett "vær".

Det vil også hjelpe små støt og slag mot objektiv-fronten.

UANSETT! Velg ALLTID best kvalitet på filteret.

Det hjelper lite med et objektiv til 20000 hvis filteret er i "plast."

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
I spesielle situasjoner (motlys f.eks) vil bildekvaliteten kunne bli betydelig redusert. Men for normal fotografering, om du kjøper kvalitet, skal det svært mye til å se forskjell (om det i det hele tatt er mulig). Jeg bruker kvalitets UV-filter som beskyttelsesfilter på alle mine objektiv.

6232463[/snapback]

 

Hva regner du som kvalitets UV-filter? Hvilket UV-filter burde jeg eventuelt gå for på et Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM?

6506048[/snapback]

 

HOYA regnes for å være bra filtrere til alle kameraer/objektiver, men til en så ekstrem vidvinkel bør du ha det tynneste som finnes på markedet, og det er dyrt - 12-1500. Det enkelste er å ha objektiv-dekselet på så lenge du ikke bruker objektivet (du glemmer ALDRI å ta det av når du skal fotografere!).

6508744[/snapback]

 

 

Hva med dette filteret, HOYA SUPER HMC UV 77MM, duger det til Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte UV-filter til resten av objektivene mine.

Hoya super hmc pro 1 bestilt fra ebay. (Kom fra Hong Kong)

De er ganske tynne. Dette var de dyreste filtrene denne selgeren hadde, så jeg regner med de er de beste... Ble ca. 800 kr for 3 filtre og en 52mm solblender

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...