Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på standpunktkarakter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har planer om å klage på standpunktkarakter i ett av mine avgangsfag. Jeg ønsker derfor erfaringer fra folk som har gjort dette tidligere. Til å begynne med har jeg disse spørsmålene:

 

1) Skal klagen begrunnes?

2) Hva kan det klages på ihht. karakteren?

3) Evnt noen som har en link til en site hvor det står noe om dette? har ikke greid å finne noe vettugt :no:

4) Evnt annet som er relevant?

 

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klagen skal begrunnes ja.

 

Jeg tror det er slik at du kan klage på grunnlaget for karakteren, men ikke på selve tallet, om du skjønner. Du kan si at "Jeg har fått sånn og sånn på prøver og vært aktiv i timen, derfor mener jeg standpunkt er satt på feil grunnlag" etc, men du kan ikke si "Jeg skal ha 5, fordi at..."

 

Det kan derfor hende at du får en lavere karakter etter klagen, uten mulighet for å klage videre.

Lenke til kommentar
Lungemannen; er du helt sikker på at det er slik at man ikke kan klage på selve tallet, men kun på grunnlaget? Har lest litt på lovdata, men der står det ikke noe om det...

 

Skal klage i gym.

6229585[/snapback]

 

Er temmelig sikker på det etter å ha sett på klageforskriften vi har fått utdelt.

 

§ 3-4. Innhald og vurdering i den vidaregåande opplæringa

 

      Departementet gir forskrifter om trinn og programområde, om fag, om mål for opplæringa, om omfanget av opplæringa i faga og om gjennomføringa av opplæringa. Departementet gir forskrifter om vurdering av elevar, lærlingar, lærekandidatar, privatistar og praksiskandidatar, om klage på vurderinga, om eksamen, om fag- og sveineprøve og om dokumentasjon. Departementet gir forskrifter om godskriving av tidlegare gjennomgådd opplæring eller praksis.

Link

 

§ 5-12. Klage over standpunktkarakter. Klageinstans og klagebehandling

 

      Ved klage over standpunktkarakter, eller over vedtak om ikkje å fastsetje standpunktkarakter, kan klageinstansen berre vurdere om gjeldande føresegner om karakterfastsetjing er følgde. Med klagen skal følgje fråsegn frå faglæraren om korleis karakteren er fastsett eller kvifor karakter ikkje er sett, og fråsegn frå rektor om saksbehandlinga ved skolen. Kopi av fråsegna skal sendast klagaren.

Link

Endret av Lungemannen
Lenke til kommentar
Fristen for avgangselever videregående gikk vel ut i dag, 2. juni, og regner med at det er likt for hele landet. Kanskje går du ut 10. klasse?

6229614[/snapback]

 

Høh? nei, det håper jeg da ikke. Vi fikk karakterene for to dager siden. Går VKII.

 

      Ved klage over standpunktkarakter, eller over vedtak om ikkje å fastsetje standpunktkarakter, kan klageinstansen berre vurdere om gjeldande føresegner om karakterfastsetjing er følgde. Med klagen skal følgje fråsegn frå faglæraren om korleis karakteren er fastsett eller kvifor karakter ikkje er sett, og fråsegn frå rektor om saksbehandlinga ved skolen. Kopi av fråsegna skal sendast klagaren.

 

Men hvordan er det med stiler og skriftlig arbeider? Hvis man mener man skulle hatt en annen karakter på et skriftlig arbeid, kan ikke klageinstansen gjøre noe, så vidt jeg forstår. Hva i all verden er det de kan bedømme da? Hvis de kun kan legge sammen karakterene man har fått, er det jo komplett idiotisk...

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Fristen for avgangselever videregående gikk vel ut i dag, 2. juni, og regner med at det er likt for hele landet. Kanskje går du ut 10. klasse?

6229614[/snapback]

Våre avgangskarakterer blir ikke satt før midt i juni, og vi får dem den 20. :shrug:

6230742[/snapback]

 

Hehe, tydeligvis forskjell praksis.. vi fikk karakterne for 9 dager siden vi. Det er vel heller eksamensklaging som har felles siste dato, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Uansett kan du ikke klage på grunnlaget for karakteren, du kan bare klage om det har skjedd en formell feil i karaktersettingen, eksempelvis om du er lovet 6 og får 5 allikevel, skjedde med en i klassen i fjor. Da klaget hun og fikk endret det.

 

Vel, det sier de iallefall på skolen min.

Lenke til kommentar

Hæ? Kødder du? Så hvis man har fått andre lærere til f.eks. å bedømme en gymrapport, og får bedre karakter av dem, så har ikke det noe å si?

 

Hva hvis gymlæreren påstår at man har innstats til en 4 i gym, mens man selv påstår 5. Hvem vinner? Ingen kan vel bevise noe...

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Hæ? Kødder du? Så hvis man har fått andre lærere til f.eks. å bedømme en gymrapport, og får bedre karakter av dem, så har ikke det noe å si?

 

Hva hvis gymlæreren påstår at man har innstats til en 4 i gym, mens man selv påstår 5. Hvem vinner? Ingen kan vel bevise noe...

6234755[/snapback]

læreren selvfølgelig eller kunne alle sagt det. Men vis du har vitner som er enige med deg står saken helt anneledes.
Lenke til kommentar
Hæ? Kødder du? Så hvis man har fått andre lærere til f.eks. å bedømme en gymrapport, og får bedre karakter av dem, så har ikke det noe å si?

 

Hva hvis gymlæreren påstår at man har innstats til en 4 i gym, mens man selv påstår 5. Hvem vinner? Ingen kan vel bevise noe...

6234755[/snapback]

læreren selvfølgelig eller kunne alle sagt det. Men vis du har vitner som er enige med deg står saken helt anneledes.

6237511[/snapback]

Dessverre står ingenting annerledes. Såfremt du bare har hatt en lærer gjennom året, hjelper det fint lite hva medelever sier om din innsats. Hadde du derimot hatt to lærere, og de er uenige(noe som ALDRI skjer), kan det være noe annet.

 

Er du misfornøyd med karakterene, ta det opp med den aktuelle læreren.

Lenke til kommentar
Er det noen som tilfeldigvis har et eksempel på en (god) standpunktklage liggende? (Gjerne en som er tidligere brukt og fått medhold i, hvis noe sånt er å oppdrive. :p Kan i så fall være greit å se hva den inneholdt.)

6277314[/snapback]

 

Enig, kunne tenkt meg noe slikt... Noen som har?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Hæ? Kødder du? Så hvis man har fått andre lærere til f.eks. å bedømme en gymrapport, og får bedre karakter av dem, så har ikke det noe å si?

 

Hva hvis gymlæreren påstår at man har innstats til en 4 i gym, mens man selv påstår 5. Hvem vinner? Ingen kan vel bevise noe...

læreren selvfølgelig eller kunne alle sagt det. Men vis du har vitner som er enige med deg står saken helt anneledes.

 

 

Hvis man da har vitner som feks kan bekrefte dine påstander, og du sender inn en skritflig klage. Hvordan får du vitnet til å vise at du har rett?

Lenke til kommentar

Hei jeg har skrivd en klage angående en 4 er i tysk, ville helst ha fem av div grunner som jeg har skrivd under i klagen min. Tar gladelig imot tips og forbedringer!

 

PS: Hvor skal man sende klagen?

 

Mitt tilfelle er følgende og klagen jeg har skrivd ser slik ut:

 

"(Klage for standpunktskarakter i Tysk NIVÅ 2 VG2)

 

Hei.

 

I VG1 fikk jeg 5 i tysk i standpunkt. I VG2 fikk jeg 4. Jeg lå på 5 til jul etter det ble det med en 4 er. Jeg fikk beskjed etter samtaler før jul om at jeg kom til å få 5 eren om jeg fortsatte min daværende arbeidsinnsats.

Vi har hatt flere prøver og muntlige høringer. På prøver og stiler har jeg fått både 5 og 4, derav 5 på stilen og 4 og 5 på forskjellige tester om uttrykk som var selvlagde av læreren. I den muntlige høringen har jeg fått en 6 og to 5 ere. Året før fikk jeg neste det samme, den eneste forskjellene var at jeg da fikk 5 på alle uttrykksprøvene. Disse uttrykksprøvene var som en vanlig oversettings stil bare at det var kun 1 eller 2 A4 ark. Disste prøvene er alt vi hadde i hele VG1, pluss noen høringer. I timene gikk vi igjennom ca 7 tekster og litt grammatikk. Nesten all grammatikken var allerede lært til meg på ungdomsskolen. Vi lå litt foran de andre ungdomsskolene i distriktet. Dette ga utslag i at om uttrykksprøvene gikk dårlig så fikk hele klassen ta den på nytt. Dette skjedde kun 2 ganger, mistenkelig nok når de som hadde topp karakterer fikk under 5. Etter en 4 er på tentamen dette året(VG1) så min lærer meg verdig en 5 i standpunkt. Etter en 4/3 på tentamen i VG2 så ikke min lærer meg verdig 5 eren.

Vi gjorde aldri oppgaver i oppgave boken vår i tysk som var en egen bok vi ble bedt om å kjøpe før studiestart. Ei heller gikk vi aldri igjennom hele grammatikken i boken. Vi manglet Erstatningsinfinitiv, kjønn, imperativ, konjuktiv, eiendomsord, pronomen(wer was)konjunksjoner, leddsetning og helsetning, pronominaladverb og substantiverte adjektiv. I tillegg til dette kom vi ikke halvveis i tekstboken. Vi har aldri hatt en eneste glose prøve siden starten av videregående. Til tross for alle disse manglene tok læreren seg også tid til å fortelle flere historier om fortiden hans istedenfor å lære oss pensum.

Språklæringskompetansen målet: ” bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler på en kritisk og selvstendig måte”. Har ikke blitt gjort på noen som helst måte, og målet: ” beskrive og vurdere egen framgang med å lære det nye språket”. Har heller ikke blitt gjort. Målene i kommunikasjon som ikke har blitt fulgt er følgende:

• delta i spontane samtaler om ulike temaer og aktuelle emner

• presentere aktuelle og tverrfaglige emner muntlig

• gi uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner

• tilpasse språkbruken til ulike kommunikasjonssituasjoner

• skrive sammenhengende tekster i ulike sjangere

• velge og bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formål, situasjon og sjanger

• vurdere og utnytte kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk

I kompetansemålene for språk, samfunn og religion ble følgende ikke fulgt:

• gjøre rede for sider ved geografi og historie i språkområdet

• beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur og gi uttrykk for opplevelser knyttet til dette

• drøfte hvordan språkkunnskaper og kulturinnsikt kan fremme flerkulturelt samarbeid og forståelse

I VG2 på slutten av året etter tentamen fikk vi tilbud om å lese en hel bok på 1 uke som en ”vippe” prøve. Noe den andre tysk nivå 1 klassen allerede hadde gjort som forberedelse til eksamen som er pensum. De fikk litt over en måned på seg mens vi fikk 1 uke mitt i en hektisk vippe prøve periode.

På noen av uttrykksprøvene etter jul VG2, oppdaget jeg at en av mine medelever ikke fikk feil på å skrive verbet i feil tid. Bøyingen var riktig, og da sa læreren til meg at det var riktig. Læreren sa til meg at tiden ikke hadde noe å si, helt plutselig for akkurat denne eleven på denne prøven som den eleven ellers ville fått 5 på istedenfor 6. Dette hadde en medelev merket seg. Dette førte til at jeg tok det opp med læreren og ga læreren min klare mening om saken. Det læreren sa først var: ”Du kan ikke gjøre noe her, det er jeg som bestemmer og er lærer, derfor kan jeg mer enn deg. Jeg har fulgt hele læreplanen og kompetansemålsplanen”. Ja svarte jeg. Men rettferdighet har det blitt slutt på avsluttet jeg. Læreren braste ut døren og smalt den igjen etter seg. Læreren hadde tydeligvis tatt dette sterkt innpå seg og bestemte seg derfor for å henge meg ut neste time. Læreren sa: ” Jeg har aldri i mitt liv opplevd at en medelev noengang har forsøkt å få en annen medelevs karakter til å bli dårligere”. Han hadde tydeligvis ikke helt forstått mitt ståsted og klage. Læreren pekte på meg en gang under sin lille tale som varte omtrent 10 minutter og så på meg hele tiden. Alle i klassen visste det var meg fra før av, men å bli hengt ut på den måten av sin egen lærer er sannelig ikke mye gøy eller voksent gjort. Dette bør vi ha null tolleranse for! Etter dette gjenstod kun tentamen og en uttrykksprøve som jeg fikk henholdsvis 4/3 på og 4+.

Et merkelig tilfelle var at en medelev som hadde fått ikke bare 3 på tentamen men også på vippeprøven som var en uttrykksprøve hadde fåt 3 på begge prøvene, men 4 i standpunkt. Selvom denne personen kun hadde fått 3 ere hele året og noen få 4 ere i høringen. Jeg konfronterte så læreren med dette, læreren sa at dette ikke var tilfellet, jeg var uenig. Siden rett før jeg var inne å snakket med læreren hadde jeg snakket med medeleven min om dette og medeleven min var tydelig på at dette var tilfelle. Jeg følte dette svært urettferdig og feil ettersom at jeg til og med hadde hatt 6 ere i høringene pluss 5 på en stil i siste halvår av VG2.

Ut fra alle manglene i undervisningsopplegget føler jeg at jeg ikke har hatt stort nok grunnlag til å gjøre det bra på noen tentamener eller eksamener. Alle i klassen gikk ned en karakter på tentamen i VG1 og VG2. Alle som hadde 6 ere fra før av på lærerens prøver fikk kun 4 på tentamen i likhet med andre som feks meg. "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...