Gå til innhold

Det første OpenOffice-viruset


Anbefalte innlegg

Et slikt virus kan jo lages til ALLE platformer. Det er et script som ativt åpnes. Om det er en OpenOffice makro eller et batchscript er irrelevant. Så sånn sett så kan jo en hver idiot lage et linuxvirus som sletter hjemmekatalogen til en stakkar...

6223230[/snapback]

 

 

Men det blir merkbart vanslkigere vis systemet som skal infiserers krever adgangskode .

Tviler på at det er mulig å lage eit virus til vanlege linux-distroer som ikkje spør om passord først:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et slikt virus kan jo lages til ALLE platformer. Det er et script som ativt åpnes. Om det er en OpenOffice makro eller et batchscript er irrelevant. Så sånn sett så kan jo en hver idiot lage et linuxvirus som sletter hjemmekatalogen til en stakkar...

6223230[/snapback]

 

 

Men det blir merkbart vanslkigere vis systemet som skal infiserers krever adgangskode .

Tviler på at det er mulig å lage eit virus til vanlege linux-distroer som ikkje spør om passord først:P

6223346[/snapback]

 

Om man får et script til å kjøre med vanlige brukerrettigheter (som da vil være rettighetene et script som startes av brukeren, som f.eks. et vedlegg), vil en kunne fjerne alle filer som brukeren har tilgang til å tøyse med, inkludert alle filer i /home/brukernavn. En skader ikke systemet, men det er likevel frustrerende å få fjernet alt på disken som ikke er systemkritiske filer... ;)

Lenke til kommentar
Hvis du så absolutt tror at M$ er så flott så :roll:

6223177[/snapback]

Jeg er vel ikke mer eller mindre begreistret for MS enn andre, men poenget mitt er at veldig mange som kritiserer MS egentlig ikke har relevant erfaring eller grunnlag for å gjøre det. Hvor mange er det som leverer like mange programpakker som MS? Det er vel ikke mange og de eneste relevante konkurrentene til MS er etter min mening heller ikke kvalifiserte til å uttale seg ettersom kundegruppene deres ofte er av den mer "erfarne/viderekommene" typen. Det er lett å være selverklært "verdensmester" dersom man ikke trenger å bevise det eller har vilje/evne til det. De fleste som arbeider innen tekniske disipliner vet at feilsøking er en lang og smertefull prosess og at man til syvende og sist aldri vil kunne luke bort alle feilene, men forhåpentligvis sitte igjen med noe som er godt nok for det formålet man så for seg.

6223332[/snapback]

Ja, altså jeg er jo fullstendig klar over at hull oppstår lett, og jeg påstår ikke at MS er noe verre enn andre på det punktet. Det jeg sier er at de har en rekke dårlige løsninger som ber om å bli utnyttet. Alle veit at fil.txt er en tekstfil, og da er det jo aldri farlig å åpne den (når kan en vanlig tekstfil være farlig?). Derimot er det langt fra alle som veit at filendelser kan være skjult i Windows og at det derfor fort kan være snakk om fil.txt.exe som installerer noe skummelt.

 

Et slikt virus kan jo lages til ALLE platformer. Det er et script som ativt åpnes. Om det er en OpenOffice makro eller et batchscript er irrelevant. Så sånn sett så kan jo en hver idiot lage et linuxvirus som sletter hjemmekatalogen til en stakkar...

6223230[/snapback]

 

 

Men det blir merkbart vanslkigere vis systemet som skal infiserers krever adgangskode .

Tviler på at det er mulig å lage eit virus til vanlege linux-distroer som ikkje spør om passord først:P

6223346[/snapback]

Det er langt fra vanskelig. Det er utrolig hva folk faktisk gidder å åpne, og scripting er et svært kraftig verktøy. Man trenger bare et eneste hull i et program som kjøres av root så er man i teorien inne i hele systemet. Derimot er det bedre enn at brukeren selv er "root" slik situasjonen er i Windows.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...