Gå til innhold

PhotoShop vs. Illustrator Hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva er forskjellen mellom Adobe PhotoShop og Illustrator?

Jeg elsker å lage plakater og leke med bilder, hvilket program er da skapt for meg? og finnes det noen OEM versjon, programmet er jo sykt dyrt.

Endret av frecjoha
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis plakater er tingen, så ville jeg valgt Illustrator. Hvis foto-redigering er greia, så ville jeg ha valgt photoshop.

Illustrator kan jeg ikke skryte på meg at jeg har drevet så mye med, men sånn jeg har forstått det, så er det til å konstruere og illustrere ting fra scratch. Men ting som blir laget her er ikke i et bitmap i motsettning til photoshop.

man kan selvsagt dette med photoshop også, men photoshop har egentlig lagt mer vekt på redigering og slikt no. jeg kjøpte photoshop for ca 2 år siden, og er kjempe fornøyd med det. med det så kan du redigere og samtidig konstruere.

Med litt mer spesifik informasjon om behovene dine kunne jeg kanskje ha klar å hjelpe deg bedre, men...

Mvh

Milt

Endret av Milt
Skrevet (endret)
Hovudforskjellen er vel det at Illustrator er for vektorgrafikk, medan PS er for "all" grafikk. Står kanskje betre forklart her.

6219252[/snapback]

"Fundamental difference: Illustrator generates "vector objects" which are not part of a "bitmap"

kan vel tolke det som posten min ovenfor? :ermm:

Endret av Milt
Skrevet (endret)

Oops, beklager. Eg fekk ikkje med meg denne setninga av innlegget ditt:

Men ting som blir laget her er ikke et bitmap i motsettning til photoshop.

Litt sløvt av meg det der ...

Endret av incanus
Skrevet (endret)

Har du tidligere jobbet med MS PhotoDraw 2000? (da forstår du hva jeg er ute etter)

Programmet er ut av produktsjon, så derfor vil jeg lære meg et program som kan erstatte PhotoDraw og som samtidig har en lysere fremtid.

Jeg jobber ikke med grafikk eller noe, dette er kun hobby...

Men jeg har tidligere laget:

Plakater for arrangementer.

Laget ulike elementer på hjemmesider. (hjemmesider er noe jeg liker)

Manipulere bilder.

Endret av frecjoha
Skrevet

Er ikke helt sikker på hva dere mener med bitmap og sånt....

Men jeg har jobbet med punkt og vektor grafikk (tror det heter det)

Vil det si: jeg kan strekke/forstørre gjenstander uten at det går utover kvaliteten

Skrevet
Er ikke helt sikker på hva dere mener med bitmap og sånt....

Men jeg har jobbet med punkt og vektor grafikk (tror det heter det)

Vil det si: jeg kan strekke/forstørre gjenstander uten at det går utover kvaliteten

6219408[/snapback]

Riktig. og med Photoshop CS2, så har du muligheten til å importere true vektor objects :)

Skrevet (endret)
Burde kanskje gå for PhotoShop jeg da.

Finnes det noen gode lærebøker for PhotoShop  på norsk?

6225005[/snapback]

Jeg har en bok som heter "photoshop bibelen" men ca 700s med opplærings oppgaver for photoshop generelt. jeg har ikke funnet noen bøker tilnærmet kun CS2.

Endret av Milt
Skrevet
Er det stor forskjell på CS1 og 2 da?

6225237[/snapback]

Er noen, bla. som noen nevnte med at du kan importere vektorbasert grafikk. Det kan også klones i perspektiv. En annen grei funksjon er at du nå kan markere lagene, om du skal kopiere flere lag til et annet prosjekt, fremfor å linke lagene sammen som du måtte tidligere. Små endringer, men greie.

Det er helt sikkert andre også, men kommer ikke på de i forbifarten

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Har enda ikke fått kjøpt meg noen av programmene.

Noe av grunnen ligger i prisen på disse, men ogå for jeg fremdeles er usikker på hvilket program jeg skal gå for....

Kan dere legge ut noen bilder (om dere har noen) av deres "kunst".

Vil se hva jeg kan gjøre med disse programmene, for å bli litt sikkrere på hvilken jeg trenger. Husk å skrive om dette er gjort i PhotoShop eller Illustrator.

Lite spørsmål til.

Hvor lenge siden var det CS2 kom?

Ligger CS3 rundt svingen? for da kan jeg vente litt.

Endret av frecjoha
Skrevet

Da har jeg bestilt Adobe PhotoShop CS2 norsk.

Håper jeg vil bli fornøyd.

Norske utgaven kostet 1500,- mer enn Engelske gjorde.

Men ettersom jeg har dårlige engelsk kunskaper, håper jeg får valutta for de 1500,-

Skrevet (endret)
Da har jeg bestilt Adobe PhotoShop CS2 norsk.

Håper jeg vil bli fornøyd.

Norske utgaven kostet 1500,- mer enn Engelske gjorde.

Men ettersom jeg har dårlige engelsk kunskaper, håper jeg får valutta for de 1500,-

6508797[/snapback]

kjekt med norsk.. den eneste ulempen er hvis du søker hjelp med tutorials og slikt. Da kan det faktisk bli vanskeligere. Har selv sett litt på en kompis som har norsk, og det virket nesten som et helt annet program, sett i forhold til engelske tuts. :dontgetit:

men du kan jo alltids søke hjelp på HW :cool:

Endret av Milt
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg er 14 år og bruker Photoshop CS1, men det er jo som sakt bitmap, men liker vektor grafikk best. Derfor har jeg tenkt og bruke Illustrator, men pappa er helt mot å kjøpe det... Kan noen av dere hjelpe meg med og finne et gratis "seriall number"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...