Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP-telefoni i trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Har tenkt å flytte til en hybel med trådløst nettverk til høsten. Ruteren eller hva det heter står i 2. etasje, og jeg skal bo i kjelleren. Jeg kjøpte meg en tid tilbake sånn ip-telefoni av televoip, og har tenkt å bruke det til høsten.

 

Hvordan skal jeg løse det når nettverket er trådløst og jeg ikke får direkte tilgang til ruteren? Kan jeg sette opp et aksesspunkt eller noe som jeg kan plugge ip-telefoni-boksen i eller? Den har kun utgang med nettverkskabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at erfaring at dette er kronglete på det beste å sette opp, og gir veldig mye hakking og skrping (er kunde i samme selskap selv, uten at jeg tror at det er problemet). Løsningen min var å bruke trådløs telefon, satte basestasjonen hos husverten (kablet til routeren) og brukte vanlige GP Powerbank oppladbare batterier (4 batterier og lader fra europris til 199,-) i håndsettet. Funket fint som fy!

Lenke til kommentar

aksesspunkt er for å sende signaler, så det funker ikke

 

Men endel trådløse routere kan settes i client-mode eller bridge mode. da vil det funke

Jeg har selv det med en Linksys WRT54GL med DD-WRT firmware og det funker fint. Har satt den opp i bridgemodus, og da får jeg ipadresse fra routeren til naboen. Har ikke prøvd med iptelefon da... men det skal funke. Evt litt hakking...

Lenke til kommentar

Har selv satt opp et sånn oppsett med WET11, men det er vel WET54G som er aktuell nå. Dette fungerer ettersom jeg har fått tilbakemeldinger om helt perfekt. Men du må være klar over at om det er veldi mye trafikk på det trådløse nettet så kan det bli hakking i telefonen. Men dette er kun om det trådløse nettet er belastet med mye intern trafikk, trafikk mot internett med dagens hastigheter er ikke nok til å overbelaste et trådløst nett.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Har tenkt å flytte til en hybel med trådløst nettverk til høsten. Ruteren eller hva det heter står i 2. etasje, og jeg skal bo i kjelleren. Jeg kjøpte meg en tid tilbake sånn ip-telefoni av televoip, og har tenkt å bruke det til høsten.

 

Hvordan skal jeg løse det når nettverket er trådløst og jeg ikke får direkte tilgang til ruteren? Kan jeg sette opp et aksesspunkt eller noe som jeg kan plugge ip-telefoni-boksen i eller? Den har kun utgang med nettverkskabel.

6214345[/snapback]

 

 

Hei...

 

Denne vil fungere utmerket til ditt bruk...

 

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=34908

 

 

\\ NorKing1

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Har tenkt å flytte til en hybel med trådløst nettverk til høsten. Ruteren eller hva det heter står i 2. etasje, og jeg skal bo i kjelleren. Jeg kjøpte meg en tid tilbake sånn ip-telefoni av televoip, og har tenkt å bruke det til høsten.

 

Hvordan skal jeg løse det når nettverket er trådløst og jeg ikke får direkte tilgang til ruteren? Kan jeg sette opp et aksesspunkt eller noe som jeg kan plugge ip-telefoni-boksen i eller? Den har kun utgang med nettverkskabel.

6214345[/snapback]

 

Jeg har AKKURAT samme oppsett - og det fungerer kjemepefint!

Du trenger et aksesspunkt som kan virke som klient, og hvis du har flere bokser som skal på nett kan du koble enhetene sammen med en switch.

Du får på sett og vis ditt eget "lokalnett" med trådløs bro til omverden. Det enkleste er å disable DHCP i aksesspunkt-som-klient-boksen din og la DHCP kjøre på modem/router som står mot nettet.

Andre fordeler med å koble flere av boksene dine gjennom et slikt punkt er at de som oftest gir en mer stabil oppkobling - og siden den totale farta i et trådløst nett synker jo flere klienter som tilkoblet belaster du nettet litt mindre. Kjekt for alle som bruker nettet deres.

 

Hvorvidt det blir enkelt å få utstyret fra teleVoIP på nett kommer helt an på hvilket modem dere har. Du har sikkert fikla masse med portforwarding og slikt første gang du kobla opp IP-telefonen din :-)

 

Billion sine modem og routere er genialt enkle å sette opp, de er billige og ikke minst stabile. Flere modeller fra Zyxel er tricky, thompson og netopia er helt blodmongo, og på den SMC-saken jeg har nå måtte jeg sette opp en DMZ for IP-telefonen.

 

Du bør unngå mange ledd med NAT'ing, så det er ikke gunstig å sette en bredbåndsrouter med brannvegg og foill pakke etter modemet fra bredbåndsleverandøren - med mindre du får satt dette i bridge-mode.

 

Billion (som du skjønner er jeg svak for deres utstyr) har et kombinert ADSL-modem/bredbåndsrouter som er genialt - de har også en variant med innebygd trådløst aksesspunkt. Så hvis alt annet svikter kan du jo prøve en billionboks.

 

Lykke til!

Bare spør hvis du trenger hjelp! :thumbup:

Lenke til kommentar

Har funnet ut at vi har internett gjennom kabeltv til et sånn lokalt firma. Er en "motorola SNG900E" som fungerer både som trådløst ruter og modem, i denne er det igjen koblet en "Dell Wireless 2350 Broadband Router".

Vi er 8-9 stk som deler internett, slik at fire stk er koblet til motorolaen og resten til dell.

 

Har foreløpig hatt en en linksys extender som bare videresender signalene, men synes dette fungerer dårlig..

Det jeg trenger er altså en ruter som tar ned signalene fra det andre trådløse nettet. Har du noen bestemte produkter og anbefale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...