Gå til innhold

Bootproblemer med PATA+SATA [fixed]


Anbefalte innlegg

Har 1x PATA disk og 1x SATA disk, på et MSI K8N-Neo2 hk.

 

Da jeg satte opp maskinen lå det OS på PATA disken, men jeg installerte XP på SATAen. Den har siden bootet fra denne og fungert fint.

Imidlertid har Windows,Documents and settings, program files osv. hele tiden vært på D:\. Det har ikke vært noe problem. Det gamle OSet på C:\ har siden blitt slettet, bortsett fra noen systemfiler som den nekter å slette.

 

Nylig tok jeg ut PATA disken, men det skulle jeg tydeligvis ikke gjort. Når det kun er SATA disken som står i, så klarer den ikke å boote. Jeg satte derfor inn igjen PATA disken, men den ville fortsatt ikke boote. OOps tenkte jeg.

 

Det jeg har funnet ut er at jeg nå ved hver boot må gå inn i boot menyen (F11), velge harddisk, og velge PATA disken. Da booter maskinen som før, selv om OSet ligger på SATAen.

 

Jeg vil gjerne slippe å være avhengig av å ha to disker i maskinen for å i det hele tatt kunne boote. Spesielt vil jeg gjerne kunne fjerne PATA disken, fordi den skal inn i en annen/eldre maskin. Når jeg har OS på SATA-disken, er det ikke noe jeg kan gjøre for å få boot informasjonen over på denne? Om den heter D: eller C: spiller ikke så stor rolle, men jeg kunne jo gjerne fått den over som C: også.

 

Håper noen kan hjelpe!

Endret av apollo3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir som oftest slike problemer når man installerer Windows på en ny disk mens en gammel disk er tilkoblet. Da beholdes System partisjonen på den gamle disken, og det er den som booter. Deretter vil den nye Boot partisjonen starte Windows.

 

Mulig wiberos har en prosedyre for å ordne dette uten å reinstallere.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...26&hl=korttenkt

 

At BIOS forandrer bootrekkefølgen når diskoppsettet forandres er helt vanlig. Du kan få det permanent med å gå inn i BIOS menyene, F11 boot menyen vil ikke lagre ditt valg.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
Det blir som oftest slike problemer når man installerer Windows på en ny disk mens en gammel disk er tilkoblet. Da beholdes System partisjonen på den gamle disken, og det er den som booter. Deretter vil den nye Boot partisjonen starte Windows.

 

Mulig wiberos har en prosedyre for å ordne dette uten å reinstallere.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...26&hl=korttenkt

 

At BIOS forandrer bootrekkefølgen når diskoppsettet forandres er helt vanlig. Du kan få det permanent med å gå inn i BIOS menyene, F11 boot menyen vil ikke lagre ditt valg.

6214244[/snapback]

 

Problem solved!

 

Kopierte først over systemfilene fra C: (pata) til D: (sata), og editerte boot.ini.

Så fikk jeg satt partisjonen på D: aktiv med Partition Magic, og selvsagt endret bootrekkefølgen i bios.

Nå booter den fra SATA. :yes:

 

Den store testen: fjernet den gamle disken helt fra systemet, og den booter like fint fortsatt. Så nå har jeg en fungerende maskin uten C:-disk. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...