Gå til innhold

Hjelp til å kjøpe skole-pc


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal nå begynne på vgs og trenger en bærbar.. jeg har fått tilbud om å kjøpe en dell inspiron 1100 med 512mb og amd 2.2 ghz cpu, og en 20gb harddisk.

 

mitt første intrykk var at den var stor og stygg. jeg skal jo tross alt ha den med på skolen i hver dag i 3-6år..

 

det bringer meg til neste punkt. PC'en er 3 år gammel. og tror dere den holder i 3 kanskje 6 år til?

 

har tittet litt på den billigste asus modellen og så att den var liten og lett.. stort pluss. men den hadde kun 256mb minne.

 

så jeg spørr dere som kan litt om dette :).

 

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du likte asus modellen så kjøper du 256 ram utenom 300kr.

512 ram for den slags skyld.

ram koster 1 kr for 1mb grovt sett. så hvis du ser en pc med lite ram så kjøper du enkelt det utenom

 

batteriene derimot varer som oftest 1-2 timer noen helt opp til 4 timer

det er 2-4 celler batterier som varer lite

8-10 celler, er litt i tvil om dette, dissekoster og gjør laptoppen dyr.

nå var det merkelig at det varer fremdeles så lite da dagens bærbare prosessore er laget for å bruke veldig lite strøm.

så skal du ha det rimelig må du muligens se litt bort ifra 8 cellers batteri da det koster armer og bein, sånn jeg har forstått det.

nå er det sånn at gammelt batteri=lite levetid hvis det holdt 3 timer for 3 årsiden så har det kansje 1 time igjen i dag, alt etter behandling.

Lenke til kommentar

jeg har tittet litt på Dell Inspiron 1100 info

 

de fleste er misfornøyd med støy, noe som ikke egner seg i et klasserom kanskje :p. også la jeg merke til at den var 4.5cm høy.

 

Jeg har bestemt meg for asus'en egentlig :)... men gjenstår å overtale min mor og far.. siden det er de som skal betale det hele.

 

takk for bateriinfoen :).. skal undersøke nærmere om det ;)

 

Takker masse for svar =)

 

 

Edit: Du sa at dagens prosessorer bruker lite strøm?. i dell inspiron 1100 er det en vanlig amd 2.2ghz som det er i stasjonære. Vil ikke dette gå krafig utover bateritiden?

Endret av Bjørn Andreas
Lenke til kommentar
jeg har tittet litt på Dell Inspiron 1100 info

 

de fleste er misfornøyd med støy, noe som ikke egner seg i et klasserom kanskje :p.  også la jeg merke til at den var 4.5cm høy.

 

Jeg har bestemt meg for asus'en egentlig :)... men gjenstår å overtale min mor og far.. siden det er de som skal betale det hele.

 

takk for bateriinfoen :).. skal undersøke nærmere om det ;)

 

Takker masse for svar =)

 

 

Edit: Du sa at dagens prosessorer bruker lite strøm?.  i dell inspiron 1100 er det en vanlig amd 2.2ghz som det er i stasjonære. Vil ikke dette gå krafig utover bateritiden?

6211656[/snapback]

 

en "pentium m"bruker gjerne 40 watt mindre enn vanlig amd 2.2ghz

 

pentium M dothan bruker lite strøm

turion bruker lite strøm.

 

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/a...celeron_m/17683

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...