Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Felgbredde i forhold til dekkbredde


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har i dag 15"x7" AEZ felger, hvorpå jeg har 205/60-15 dekk.

 

Har en stund nå lurt på å skaffe meg 17" felger, hvor jeg jeg mest sannsynlig satser på 205/50 dekk, men lurer i den forbindelse på om jeg bør satse på 7,5" bredde på felg istedet for 7" bredde som jeg har nå?

 

Vil det være noen fordeler med å øke en 1/2 tomme på felgbredden? Skal fortsatt bruke 205 da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har i dag  15"x7" AEZ felger, hvorpå jeg har 205/60-15 dekk.

 

Har en stund nå lurt på å skaffe meg 17" felger, hvor jeg jeg mest sannsynlig  satser på 205/50 dekk, men lurer i den forbindelse på om jeg bør satse på 7,5" bredde på felg istedet for 7" bredde som jeg har nå?

 

Vil det være noen fordeler med å øke en 1/2 tomme på felgbredden? Skal fortsatt bruke 205 da.

6211305[/snapback]

 

 

går nok bra dette...

 

 

 

selv skal jeg ha 195/50-16 på 7,5x16" felg :) blir litt strekk

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan man si "ja" til alt, men det er likevel noe punkter som bør belyses.

 

1 Er 205/60-15 den orginale dimensjonen?

2 Hva er ET på orginalfelgen(e) (noen har forskjellig ET forran og bak)

3 Er det fysisk mye plass til dekk/felg innover og utover med de hjulene du har nå?

 

For å utdype.

1 Rulleomkretsen SKAL være innenfor ± 5% av den orginale dimensjonen. Hvis 205/60-15 er den orginale vil du bomme litt med 205/50-17 (dog godt innenfor de ± 5%) og jeg ville kanskje ha valgt 215/45-17 i stedet som treffer nesten blink på rulleomkrets. (Er den orginale dekkdimensjon en annen, vil selvsagt regnestykke se annerledes ut)

2 Du kan bare forandre sporvidden med 15 mm (7,5 mm på hver side) ut i fra den orginale felgen. TYV godkjenning på annet innpress kan finnes på noen felger, men må være til eksakt riktig bilmodell.

3 Dekket skal ikke stikke utenfor hjulbuen og hjulet skal ha fri bevegelse både ved fullt rattutslag og full fjæringsvandring.

 

Avvik fra lovverket kan selvsagt gjøres men regn da med trøbbel ved periodiskkontroll eller andre tekniske kontroller.

Lenke til kommentar

Originalt er 195/65-15 , og AEZ felgene som fulgte med fra bilforhandler er 7x15" med innpress på 35. I vognkortet står det oppført innpress 50mm av en eller annen grunn?

 

Er en Chrysler Stratus btw.

 

Ikke så mye å gå på utover foresten, men innover går greit fortsatt, uten at jeg har målt og sjekket noe nøyaktig da.....

 

http://www.solberg-dekk.no/render.asp?ID=1...ent=57&session= , har vurdert AEZ Xylo , ser dem har felgen i 7x17 , pluss en i 7,5x18 , men 18" blir vel voldsomt kanskje , må vel ned i 40 eller 45 profil, men har ikke lyst på 225 dekk, helst 205, har aldri prøvd 215 så jeg vet ikke hvordan det blir med sporing etc......

Endret av helltcatx
Lenke til kommentar

Det ante meg at det ikke var orginal dimensjon.

 

Men for å ta det viktigste først. Felger med innpress på 35 på en bil som skal ha ET50 er ikke tillatt hvis det ikke foreligger en godkjenning av felgen på den type bil du har. Hvis du nettopp har kjøpt bilen, ville jeg anbefale at du tar turen til bilforhandleren og henviser til kjøretøyforskriften. De har ikke lov til å selge en bil som ikke tilfredsstiller kjøretøyforskriften uten å ha gjort deg oppmerksom på det på forhånd.

 

Dette vil si at du kan ha felger med innpress (ET) på mellom 43 og 57 på din bil (hvis det ikke foreligger en TYV godkjenning som nevnt). Når det gjelder dekk, passer 205/50-17 utenmerket i forhold til orginal rulleomkrets og hvis du ønsker 18" vil 205/45-18 eller 215/40-18 passe bra. Om dette vil forårsake sporing er forskjellig fra bilmodell til bilmodell, men hvis 195 ikke sporet nevneverdig, er det lite trolig at en dimensjon eller to opp skulle gi betydelig mer. Da er det større forskjel på å bytte dekkmerke. Personlig kjører jeg med 245/45-18 og merker kun moderat sporing på veldig sporete vei i 50-60 km/t.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Takker for gode svar, alltid morro og lære noe nytt :)

 

Ja jeg har stussa litt på det med ET50, så jeg sjekka opp, og har fått vite at standard felgdimensjon er 6" og i vognkortet står det Minimum innpress 50mm.

 

Jaja, uansett så virker det som de dimensjoner jeg har tenkt på felg og dekk vil kunne fungere greit, begynner å helle litt mot 7,5x18" , må vel bare forsikre meg om rett innpress på felg hvertfall. Men hvis 17" felg er veldig mye lettere enn en 18 tommer så blir det kanskje 17 lell......

 

Antar 7,5" bred felg vil fungere bra for en dekkbredde på 205 eller 215 sikkert.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...