Gå til innhold

Forslag til oppsett av bildegalleri


Anbefalte innlegg

Jeg fikler fortsatt med CMSet mitt, som tidliger er nevnt i denne tråden.

Ting ser bare bedre og bedre ut, og jeg føler for å legge til flere funksjoner.

Perl er et fryktelig artig språk å skrive, pluss at det er lett å lære, så timene flyr.

 

Nå trenger jeg å lage et lite bildegalleri til bruk i systemet, og før jeg starter på det, så vil jeg høre vil om hvilket oppsett jeg skal bruke.

Opplasting av filer tror jeg da skal gå greit, og jeg fant en tråd bak i arkivet her om forminskning av bilder med Image::Magick, så det området går greit.

Men burde jeg gjøre det slik at hvert bilde lagres i en database, samt på serveren?

Så hvis jeg opplaster et bilde, eks. hund.jpg, så lagres det i en mappe på serveren, pluss at jeg lagrer navnet hund og filformatet .jpg i databasen? Blir det lettere å holde oversikt slik?

 

Det jeg ønsker å lage er et helt simpel galleri, med f.eks. 3x3 forminskninger på en side, og link til større versjon. Ingen kommentar funksjon for øyeblikket.

 

Dette ble kanskje et tåpelig spørsmål, men håper at noen kan svare. Får bare prøve meg frem, men hvis noen har erfaringer med dette, så er det kjekt å få litt tips før jeg starter.

 

- Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg sitter med sånne ting legger jeg ofte til endel ting "for future use".

 

For å svare på en ting av gangen: Ja, jeg synes bl.a. filnavn bør lagres i database i tillegg til at fila lastes opp i en logisk katalog. Her får du velge om du vil ha en sub-folder-struktur, eller bare kjøre en fast upload-mappe.

 

Andre ting som kan være smart å ta vare på er:

 

Filnavn

mime type

filstørrelse

bildedimensjon

dato/tid lastet opp

lastet opp av?

kommentar?

kategori?

offentlighetsgrad? (om det kun skal vises til deg, kun til innloggede, til alle, osv..)

aktivt? (En bit du setter til 0 når bildet slettes. Slik vil du alltid ha en historikk)

 

...bare som en liten tanke i natten... :)

Lenke til kommentar
Når jeg sitter med sånne ting legger jeg ofte til endel ting "for future use".

 

For å svare på en ting av gangen: Ja, jeg synes bl.a. filnavn bør lagres i database i tillegg til at fila lastes opp i en logisk katalog. Her får du velge om du vil ha en sub-folder-struktur, eller bare kjøre en fast upload-mappe.

 

Andre ting som kan være smart å ta vare på er:

 

Filnavn

mime type

filstørrelse

bildedimensjon

dato/tid lastet opp

lastet opp av?

kommentar?

kategori?

offentlighetsgrad? (om det kun skal vises til deg, kun til innloggede, til alle, osv..)

aktivt? (En bit du setter til 0 når bildet slettes. Slik vil du alltid ha en historikk)

 

...bare som en liten tanke i natten... :)

6212918[/snapback]

 

Takk for svar Manfred! Dette var nyttig. Lurer litt på hvordan jeg kan finne bildedimensjonen og filstørrelse da. Du kan vel ikke demonstrere, eller gi meg en link til dokumentasjon på noe slikt?

Lenke til kommentar

Sliter med at bildefilene mine blir 0kb når jeg laster dem opp.

 

$bilde =~ s/.*[\/\\](.*)/$1/;
$bilde_fil = $q->upload("bilde");

open LASTOPP, ">$dir/$bilde";
binmode LASTOPP;
while ( <$bilde_fil> )
{  print LASTOPP; }
close LASTOPP;

 

Skjønner ikke helt hva som er grunnen til det heller. Har søkt litt rundt, men finner ikke svar, bare like spørsmål.. :hrm:

Har lest en del om Image::Magick, og det skal gå greit, så fort jeg får ordnings på dette.

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Glemte feilsjekken i farta :)

 

Prøvde med basename, men fikk samme resultatet.

 

 

 
use File::Basename;
my $bilde_filehandle = $q->upload("bilde");

my $filnavn = basename($bilde);

open FILE, ">$dir/$filnavn" or feilmelding("Kan ikke åpne $dir/$filnavn. Grunn: $!\n");
while (<$filnavn>){print FILE;}
close FILE;

Lenke til kommentar
nei, trukke det.

 

bruker du use strict? ;)

 

da jeg ikke liker å gi ved dørene, kan jeg opplyse at hvis du bruker strict, og kjører cgi-skriptet fra kommandolinja, vil du finne feilen, ie perl /var/www/cgi-bin/filadi.cgi

6230345[/snapback]

 

 

Æsj, use strict! :thumbdown: Heiv på en, og kjørte det. Funke fint etter at jeg la til noen 'my'.

Kjørte ikke fra kommandolinja nei, siden jeg ikke kan dette særlig godt.

Det funka fortsatt ikke etterpå.

Lenke til kommentar
_ALLTID_ use strict!

 

det jeg reagert på var dette:

 

my $bilde_filehandle = $q->upload("bilde");

my $filnavn = basename($bilde);

 

hvor kommer variabelen $bilde fra?

6230676[/snapback]

 

Den kommer herifra:

my $bilde = $q->param('bilde');

 

Posta ikke med alt.

 

Alltid strict? Huff, jaja. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...