Gå til innhold

Kva er akseptabel temperatur på Asus A8N32 SLI


Sevald

Anbefalte innlegg

Jepp, emnetittel seier vel det eg er ute etter.

 

CPU: AMD 3700+

 

 

Edit: Endra emnetittel frå "Program for å sjekke RPM og temp på Asus A8N32 SLI". Det som står under, er frå den overskrifta.

 

Meir info:

Eg trur ikkje MBM funker sidan han har slutta å oppgradere det.

Eg liker ikkje det som følger med kortet.

Eg har lyst på ei lite, lett, elegant og ellers snertent program.

 

Har prøvd å søke litt rundt, men ikkje funne noko topp. Så dersom nokon veit noko bra program for å gjere jobben, hadde det vore fint.

Endret av Sevald
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, får prøve dei da.

 

Edit: Speedfan ser ut til å funke greitt. Ikkje heilt det eg var ute etter men det får klare seg dersom det ikkje er noko betre å finne. Likte måten MBM viste info betre, men det går vel nå sikkert heilt greitt.

Endret av Sevald
Lenke til kommentar

DA lurer eg på ein ting til.

 

Kva vert eigentleg rekna som akseptabel temperatur på CPU og hovedkort?

Eg har ein AMD 3700+

 

Edit: Passiv kjølig av CPU med Ninja, og ingen ekstra vifte på hovedkort heller. Null overklokking.

Endret av Sevald
Lenke til kommentar

Det kan være litt forskjellig med tanke på kabinettvifter,PSU (jepp, de har vifter som kan kjelpe til), bruker du cool'n'quiet, hvilket HK, hvor mange harddisker og typen harddisk (noen avgir mer varme enn andre), skjermkort osv..

 

Edit..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Tja. Hovedkortet mitt er nevnt før. CPU er nevnt i posten. Kor mykje vifter, kva kabinett, kor mange harddiskar, kva skjermkort og alt anna er vel knapt relevant her.

 

Om eg har ei, to eller ti kabinettvifter speler ikkje inn på om temperaturen eg får er akseptabel. På den andre sida, la eg kanskje opp til det med å gje meir info enn nødvendig.

 

Så er det nokon som veit kva temperaturer som er akseptable for min CPU og hovudkort?

Lenke til kommentar
Jepp, emnetittel seier vel det eg er ute etter.

 

CPU: AMD 3700+

 

 

Edit: Endra emnetittel frå "Program for å sjekke RPM og temp på Asus A8N32 SLI". Det som står under, er frå den overskrifta.

 

Meir info:

Eg trur ikkje MBM funker sidan han har slutta å oppgradere det.

Eg liker ikkje det som følger med kortet.

Eg har lyst på ei lite, lett, elegant og ellers snertent program.

 

Har prøvd å søke litt rundt, men ikkje funne noko topp. Så dersom nokon veit noko bra program for å gjere jobben, hadde det vore fint.

6205949[/snapback]

 

313 kelvin er akseptabel på Asus A8N32 SLI

Lenke til kommentar

Jeg setter ihvertfall alltid "shutdown" temp på CPU på 60 grader med samme CPU som deg og den har aldri vært i nærheten av den temperaturen (selv om over det går fint).

 

Hovedkort er jeg ikke helt sikker på hva max bør være men føler meg trygg så lenge det holder seg på 30-35 grader.

 

Mine idle temperaturer her er nå 32 grader på CPU og 30 grader på hovedkort (har byttet ut chipset-vifte på HK med passiv, temp gikk faktisk ned).

Lenke til kommentar

"Akseptabel" i forhold til hva? Prosessoren vil nok fungere ved stock hastighet helt greit opp til misnt 80 grader C, og sikkert enda mer. Fare for direkte skade (om man ikke tenker på lavere levetid) er det neppe før man er godt over 100 grader C.

 

Men for normalt bruk, prøv å holde CPU under ca 60C. Det skal ikke ære noe stort problem dersom du ikke har montert viften feil, bruker en virte som er beregnet for din CPU, og du ikek har montert kjølepasta feil f.eks. 70+ indikerer som regel at noe ikke er helt riktig.

 

Hovedkort chipsettet har omtrent samme toleransenivåer. SÅ lenge du ikke presser det over specs, så gjør det egentlig ikek så mye om det ligger på 50-60 C (nor som lett er tilfelle om du går over på å bruke en passiv kjøler, har liten luftgjennomstrømning, og stresser maskinen i et par timer).

 

For begge to vil de begynne å tulle og crashe lenge før de tar fysiske skade, ved midnre det skjer en veldig rask oppvarming (f.eks. viften ryker). Derfor bør du alltid ha på auto-shutdown og sette dette på et nivå som er ca 10-15 grader over det som du normalt oppnår etter at maskinen har stått og jobbet hard i noen timer (f.eks. som ved spilling elelr 3dMark benchmarking).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Nei, stigma er vel en av de første jeg har sett på lenge som faktisk svarer på spørsmål som dette skikkelig og ikke begynner å snakke om sine egne superlave temps.

Kudos :)

6219834[/snapback]

 

Man svarer vel etter evne, eller hur? ;)

 

Takk for den, jeg sitter alltid stor pris på når folk sitter pris mine innlegg.

 

Mine egne "superlave temps" for komme i sin egen tråd :cool:

Project Freeflow kommer i en worklog om en måneds tid for de osm er interesserte.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Nei, stigma er vel en av de første jeg har sett på lenge som faktisk svarer på spørsmål som dette skikkelig og ikke begynner å snakke om sine egne superlave temps.

Kudos :)

6219834[/snapback]

Sånn blir det jo på forumet, masse folk som er hekta på ekstremkjøling, og som opplever ubehag hvis prosessor kommer over 30 grader. "Den liker det ikke" sier noen til og med. Hoho..

Lenke til kommentar

Min prosessor sa faktisk at han han hadde lyst til å reise sørover, men sidan eg har bruk for han her måtte vi gjere eit kompromiss. Det vart at eg måtte love å aldri kjøle den ned under 40 grader. Så da er det veldig greitt, eg må tross alt halde avtala mi. ;-)

Lenke til kommentar
"Akseptabel" i forhold til hva? Prosessoren vil nok fungere ved stock hastighet helt greit opp til misnt 80 grader C, og sikkert enda mer. Fare for direkte skade (om man ikke tenker på lavere levetid) er det neppe før man er godt over 100 grader C.

 

Men for normalt bruk, prøv å holde CPU under ca 60C. Det skal ikke ære noe stort problem dersom du ikke har montert viften feil, bruker en virte som er beregnet for din CPU, og du ikek har montert kjølepasta feil f.eks. 70+ indikerer som regel at noe ikke er helt riktig.

 

Hovedkort chipsettet har omtrent samme toleransenivåer. SÅ lenge du ikke presser det over specs, så gjør det egentlig ikek så mye om det ligger på 50-60 C (nor som lett er tilfelle om du går over på å bruke en passiv kjøler, har liten luftgjennomstrømning, og stresser maskinen i et par timer).

 

For begge to vil de begynne å tulle og crashe lenge før de tar fysiske skade, ved midnre det skjer en veldig rask oppvarming (f.eks. viften ryker). Derfor bør du alltid ha på auto-shutdown og sette dette på et nivå som er ca 10-15 grader over det som du normalt oppnår etter at maskinen har stått og jobbet hard i noen timer (f.eks. som ved spilling elelr 3dMark benchmarking).

 

-Stigma

6219799[/snapback]

 

 

Prosessoren tar skade ved 95grader. Mest sannsynlig dør. Og den bør ifølge AMD ikke har høyere ambient temp rundt cpu enn 42 grader.

 

P4 throttler ved 82grader eller hva det var for å redde seg selv. Barton dør ved 85+ grader. Så å la en prosessor jobbe opp mot disse temperaturen er ikke bare idioti men direkte skadelig for prosessoren. Å ha en load temp på f.eks 70 grader vil sterkt kutte levetiden på prosessoren.

 

Prosessorene har en ujevn fordeling av varme i selve kjernen og den akuelle temperaturen i den varmeste delen kan fort være vesentlig høyere enn det dioden eller cpu'en sin egen sensor måler.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...