Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Friskrivning eksamen sidemål [Generasjoner]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm..

 

Tror ikke det har så mye med darwinismen å gjøre - det retter seg i hovedsak på generasjonene i samfunnet, der alle er representert i tur og orden:

 

Første sidene handler om familie og samliv, forskjeller mellom uttlendingenes STORE familier, og nordmenns små med 2.5 barn og en enorm oppgang i skilsmissestatistikken.

 

Så omhandler det barn - på godt og vondt. Dikt av Sandemose, husk på at han brukte psykoanalysen og var opptatt av barndommen.

 

Flere sider om ungdom, voksne og avslutningsvis eldre.

 

Generasjonskløft, "unge pøbler og gamle grinebitere".

Lenke til kommentar

Snakk om å være original når det gjelder teksthefter. Skulle ønske de kunne ha valgt et konkret men samtidig bredt tema, som "Universet" eller "Folk". De må alltid velge et eller annet tema en kan skrive alt om, og da blir det lite vits å forberede seg. Får vel hente opp tentamen hvor jeg skrev om dessertgenerasjonen igjen.

Lenke til kommentar
Forresten på det notatarket, kan jeg skrive gramatikkregler der? Har mer behov for det enn noe annet.

6203341[/snapback]

 

Tror du kan skrive hva du vil :)

 

Er det slik at i nynorsk skriver man lærerene, og ikke lærerne som i bokmål? (F.eks)

6203450[/snapback]

Står at man ikke kan skrive noe som man fører dirkete inn i stilen. Så lurte på om det var regler om gramatikkregler også.

Lenke til kommentar
Forresten på det notatarket, kan jeg skrive gramatikkregler der? Har mer behov for det enn noe annet.

6203341[/snapback]

 

Tror du kan skrive hva du vil :)

 

Er det slik at i nynorsk skriver man lærerene, og ikke lærerne som i bokmål? (F.eks)

6203450[/snapback]

 

Jeg har fritak fra nynorsk, men selv jeg vet at det heter lærarane.

Lenke til kommentar

"Vondt å bli voksen" av Turid Suzanne Berg-Nielsen tar for seg sosialiseringen i barndommen på starten , og avslutter med at tenårene varer lengre nå enn før.

Vi vil ikkje gi slipp på "ungdommslivet" sidan "voksen-livet" har så mange fleire byrdar.

Lurer på om utdraget prøver å få fram at vi vil være unge lengre....sidan tenåringsposisjonen gir psykologiske fordelar. Står hvertfall ikkje noko positivt om å bli voksen.

 

Norske alkoholvaner hindrer integrering

Den norske alkoholkulturen øydeleggar integreringen, her trur eg det kan bli aktuelt å skrive om innvandrerenes integreringssituasjon i Noreg. Ganske logisk egentleg :hmm:

 

Blind

Kva vil det så å være voksen?

Er arbeidslivet urettferdig fordelt, er utdanningen bare symbolsk?

 

Generasjonskløft

Sosialiseringen endres oppover tida, den var til dømes ikke likeins som den var for 50 år siden.

 

Sidan eg har nynorsk om onsdagen tenkte eg det var lurt å øve litt :whistle:

Kva får dykker ut av disse tekstane?

 

PS:Det er bare å rette nynorsken min hvis du ser noen feil ;)

Lenke til kommentar
Sidan eg har nynorsk om onsdagen tenkte eg det var lurt å øve litt :whistle:

 

6205185[/snapback]

 

Har også nynorsk til onsdag. Går påbyggingsåret, og har ikke hatt nynorsk på nesten 14 år, før dette året. Jeg er glad det er friskrivingen og ikke fagdagen som ble lagt til sidemål, ellers hadde jeg slitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...