Gå til innhold

Usynliggjøre partisjoner for enkelte brukere


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

På min maskin har jeg et par partisjoner som inneholder privat data, og det hender at noen låner maskinen til å feks se på film når jeg ikke er tilstede.

 

Er det mulig å deaktivere/usynliggjøre/sperre tilgang til enkelte harddisker for de andre brukerne?

 

 

Hvis, ja, hvordan.

 

 

Mvh, Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker PGPDisk og det funker utmerket! Man lager en (kryptert) fil på X antall MB/GB som man legger i ei mappe på HDDen. Denne mounter man til en diskstasjon (E:, F:, etc) og oppfører seg som en helt normal disk, med det unntak av at den er passordbeskytta - og skulle du ha noen sensitive data på den, er de trygge med PGPDisk :)

Lenke til kommentar

Først går du i secpol.msc og gir kun din bruker mulighet til å ta ownership over filer.

Så setter du din bruker som eier av partisjonen.

Så setter du at din bruker er eneste med tilgang til partisjonen.

 

For å gjemme partisjonen tar du å

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer

 

NoDrives REG_DWORD

The low order (right most) bit is drive A: while the 26th bit is Drive Z:

To hide a drive, turn on its' bit. These drives will still appear in File Manager. To remove File Manager, delete winfile.exe.

If your not happy working in Hex, add these decimal number to hide the drive(s):

A: 1, B: 2, C: 4, D: 8, E: 16, F: 32, G: 64, H: 128, I: 256, J: 512, K: 1024, L: 2048, M: 4096, N: 8192, O: 16384, P: 32768, Q: 65536, R: 131072, S: 262144, T: 524288, U: 1048576, V: 2097152, W: 4194304, X: 8388608, Y: 16777216, Z: 33554432, ALL: 67108863

 

EDIT: Et open source alternativ til PGPDisk er truecrypt.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...