Gå til innhold

Hva tjener en søppelmann ca?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobbet i kommunen, både bak bilen og sortering med gravemaskin.

8 års ansiennitet. Ikke særlig lukrativt å jobbe for kommunen. Får du en jobb hos privat så er det mye penger, jeg LOVER!

 

Død på mor og far også?

 

Folka her inne må få opp øya litt. 300k i året er ikke veldig bra, for å være ærlig. Over 450-550 begynner å bli bra.

 

Om du har veldig lyst til å kjøre søppelbil, så sier jeg ikke noe imot det, noen må jo gjøre det, men om du er god på skolen, er det lov å ta en grunnleggende utdanning ihverfall.

Lenke til kommentar

Død på mor og far også?

 

Ja. Iallefall de søppelplassene jeg vet om. Nå mente jeg ikke bare som renovasjonsarbeider, men som vedlikehold av deponi og avfallshåndtering.

 

Avfall er en stor business.

Det koster sikkert 1800,- pluss moms for å levere usortert avfall til deponi, per tonn. Sikkert mer, men jeg har bare tatt som grovt regnet. La oss nu si at søppelet inneholder for det meste papp, klær, metall og plast. Papp er verdifullt. Bare i fjor sommer var prisen for å levere papp til Norske Skog på rekordhøy 800,- per tonn. Klær er restavfall som er vanskelig å gjenvinne. Disse blir mest sannsynlig deponert. Husk at deponering er dyrt også for avfallsplassen. 1500,- per tonn som blir deponert går som avgift til staten. Derfor blir veldig mange tonn husholdnings restavfall sendt til varmegjenvinning i Sverige. Dette tjener Sverige gode penger på. Siden Norge har en skyhøy avgift for brenning av søppel, mens Sverige ikke har eller har lite, så er det mer lønnsomt å sende det dit enn å deponere det (merk: 2010 kom det lov som gjorde at det ikke lenger er lov å deponere husholdningsavfall). Metall er ikke lenger så verdifullt som det var før, men det er gode penger der også. Plast er god business. For hver kilo plast som blir gjenvunnet så sparer vi 2 kilo OLJE! Tenk for en business det er.

 

Alt i alt. Usortert søppel er vinn vinn. Inntekt når søppel kommer inn, penger inn når avfallet blir sendt til gjenvinning.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Folka her inne må få opp øya litt. 300k i året er ikke veldig bra, for å være ærlig. Over 450-550 begynner å bli bra.

 

det er jeg helt enig i, 300k er ikke bra lønn idag.

men legg derfor merke til at denne tråden er fra 2006, snart 6 år gammel.

 

(og ja, jeg er klar over at ditt innlegg også er noe eldre ;) )

Endret av ihba
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann!

 

Til noen som lurer litt på hvordan det er å jobbe som "søppelmann" har jeg erfaring med det.

Gutt 18 år, søker jobb på det lokale Reinholdsverk, Skulle egentlig jobbe kun 1 måne, men det ble 4.

 

Den første uka var litt tung, men kom fort i rutine.

Den første tiden jobbet jeg på sortering, der vi sorterte papp-papir-plast- osv ut av det folk hiver i gjenvinningsdunken. (har nå blitt forandret en del) Det var ganske greit egentlig, ganske sosialt og vi fikk se mye rart som går forbi på samlebåndet :green: Jeg ble fort flyttet til "høyere grad" da jeg hadde gode erfaringer med spesialavfall.

 

Der ble jeg kun 2 uker, jeg sa ifra til sjefen at jeg ikke ønsket og jobbe med det, og om noen ville bytte hadde jeg gladelig byttet, uansett. Grunnen var at jeg ofte ble helt peist i hode, pgr av alle gasser og kjemikalier som spesielt jeg ikke tålte mye av. Sjefen forsto dette og jeg ble flytta bak på søppelbilen.

Det var egentlig Herlig, savner litt og jobbe der nå. Helt klart at det er ett tungt yrke, men du får oppleve mye fint, fine dager og herlige plasser. Anbefaler alle "tøffinger" og prøve seg en periode, du får MYE god trening, og du går FORT ned i vekt.

 

Det og stå bak på en renovasjonsbil er selfølgelig litt risiko i.

Jeg har selv blåst av bilen, falt ned en skråning og slo pusten av meg, gikk faktisk helt fint.

Jeg sto daglig på bilen i 80+ km i timen, (hvorfor? sensoren på ståbraketten var ødelagt)

Jeg har også vært med og dele ut poser, og da datt jeg ut av bilen i fart, Utrolig nok sto jeg på begge bena uten og ramle og slå meg fordervet, Bilen gikk i da 40km-t. Var ganske heldig da.

 

Har blitt påkjørt 2 ganger, Ene gangen en bil som kjørte i høg fart. Som traff meg i armen med speilet, Som ble totalknust. Føreren av bilen stakk av. Og jeg på legevakt, Heldigvis ingen brudd men en stor hevelse og blåkul kom. Og andre gangen ble jeg påkjørt av en liten WV polo. Jeg lå plutselig på panseret til ei gammal kjerring. Hun begyndte og gråte og var veldig lei seg for det. Delvis min feil selv om jeg hadde retten til og bruke veien. Pansere tok imot min vekt, og ble totalt ødelagt, ganske nedtrykt. Jeg veier 100 kilo så er vel kanskje ikke rart. Jeg sa ifra til sjofør at det gikk helt bra med meg, og at jeg ikke var skada på noen måte, en liten samtale med kjerringa og alt ble ordnet uten og dra inn politi osv. Hun vart meget glad og jeg skjønner at hun ikke mente og meie meg ned.

 

Folk hiver mye rart, helt utrolig på hva som går i søpla.

menmen.

Tjente greit, hadde ca 17 tusen ++ etter skatt i månen, og jeg var godt tilfreds med det. Jeg hadde best betalt av alle under 25 år, KUN pgr av at jeg var villig til og ta LANGE turer på flere mil og ta litt overtid.

Noe som ikke gjorde meg noe :)

 

Men jeg gikk delvis lei, og ble nesten litt glad når jeg ikke kunne jobbe der lengre.

Alt i alt, god arbeidsopplevelse, og god erfaring videre i livet!

 

Nå er jeg mekaniker, og treffer gamle kolleger hver uke når di tømmer boss.

Sitter av og til på med di om du skal samme vei som jeg om jeg er ute og vandrer i byen.

Og hu dama som meia meg ned, jeg har skifta panser til henne på min nye jobb :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...