Gå til innhold

Sette vifter/annet bråk uten å skru av


Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg senke viftehastigheter og skru ned bråk generelt i maskinen om natta? Maskina er på soverommet mitt og noen ganger har jeg bruk for å la den stå på. Jeg har en bzerk 500W, asus A8N sli premium og 7800GT.. Tempen er ganske lav så maskinen blir ikke skadet av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ihvertfall starte med å bruke cool & quiet funksjonen til AMD.

 

Bytte CPU-kjøler om du bruker originale er til STOR hjelp.

 

Om du har original kjøler på 7800GT kortet så anbefaler jeg å bytte til en Zalman kjøler for å få nattero da de originale er en av de verste kjølerne jeg har hørt.

 

Vifter i kabinett kan du bruke viftestyring på.

Lenke til kommentar

Cool & quiet må stå som aktiv i bios (som oftest er den aktivert om du ikke har deaktivert den selv).

 

I windows så må du inn på "egenskaper for strømalternativer" og stille "strømoppsett" til "minimal strømstyring).

 

På denne måten så underklokker CPU seg automatisk når den ikke blir brukt mye og klokker seg opp igjen om den blir brukt..

 

Mer info om emnet fra AMD (linker til høyre med nyttig info)

Lenke til kommentar

Speedfan: er det skadelig for hw om jeg gjør noe feil?

 

Edit: lastet det ned og ser at den advarer meg om det er innstillinger som er farlige å leke med. Men fan 1,2 og 3.. De kan jeg justere litt på bare det ikke blir for lavt/høyt?

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Du kan stille vifter for mye ned, nå spørs det mye hvordan kabinettvifter og lignende er koblet hos deg.

 

Om kabinettviftene er koblet gjennom hovedkortet skal du kunne styre de med speedfan, CPU viften er også mulig å stille og den er selvsagt den skumleste (chipsetvifte har du ikke pga passiv kjøling så den trenger ikke en tanke).

Lenke til kommentar

Du kan fremdeles bruke "Get 12V, 7V or 5V for your Fans" tipset.

 

Anbefaler egentlig ikke 7V da det kan bli problemer, bruker 5V på 120mm vifter her og det fungerer glimrende.

 

Eneste å være OBS på med 5V er om viftene faktisk starter når du slår på maskinen da en del vifter krever mer volt for å sette i gang..

Lenke til kommentar

Har ett par tips :

1 : Sette fast viftehastighet ved hjelp av f.eks en : Viftestyring

 

2 : Har du vurdert vannkjøling, vet at dette muligens virker som meget risky, men det vil iallefall dempe støyen fra pc'n din.

 

3 : Kjøp mer stillegående vifter.

 

Jeg hadde ikke tenkt på det engang. Hvis jeg skulle hatt maskina på rommet mitt, så hadde vannkjøling vært ett minimum.

En stk kjøler med 2 stk vifter i Push/Pull posisjon (den ene vifter blåser inn luft på ene siden av kjøleren den andre "drar" luften ut på andre siden)

 

Men, du har nå iallefall noe å tenke på nå da.. Du kan jo f.eks kjøpe en viftestyring med temp. Måler slik at du kan justere det etter ønsket temperatur. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...