Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fagdagen eksamen i norsk...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hva vi har lov til å ha med oss på Fagdageskamen i norsk? Synonymordbok? Er det alt?

6195024[/snapback]

 

Vi som har Norsk IKT eksamen kan bruke alle former for kilder bortsett fra Internett og annen kommunikasjon! :cool:

 

Vel og merke blir kildebruken vektlagt TUNGT og selve sensuren strengere.

Lenke til kommentar

Jeg skal og ha Fagskriving i morgen, og det folk glemmer er at fagdagen skal brukes til å vise hva man kan, dermed vil nok alle oppgavene være nødvendige og lese til, men jeg vet og at ofte er det nok med disse vedleggene som kommer med. Er absolut like lite motivert. Har lest frem til nyromantikken i Signatur 3 idag, og skal lese ferdig historien og så analyse. Men hvis jeg får en historie (eks. skriv om mansidealet gjennom tidene) så tar jeg den.

 

Er dritt lei norsk.

Verst med nynorsk på onsdag, hater nynorsk med livet.

Lenke til kommentar

Siden norskpensumet er såpass stort så kan man ikke lære seg alt, og eksamen er jo dertil lagt opp slik at man skal greit kunne gjøre noen av oppgavene. Har man følgt en del med i norskene, som det tross alt er utrolig mange av så bør det gå greit.

 

Skal forøvrig og ha det i morgen, og nynorsk på onsdag og appåtil matte på torsdag.

Lenke til kommentar

Jeg har lest mye på Ibsen i tillegg til epoken rundt (realismen, nyrealismen...). Tror nok sjansen er stor for at en av oppgavene omhandler Ibsen, med mindre friskrivingen tar opp dette temaet.

 

Har engelsk på torsdag og sommerferien begynner umiddelbart etter, dvs. kl. 14.15 :D

Lenke til kommentar

Jeg skal ta argumentasjonsanalyse... her er min huskeliste:

 

Retorikk (talekunst), retoriske spørsmål, retoriske virkemidler, åpen/skjult agrumentasjon, resonnement, underforståtte premisser, holdbarhet, relevans, verdiladde ord, språkbilder, sarkasme, ironi, allegori, analogi og allusjoner.

Lenke til kommentar

Jeg har også valgt å fokusere på realisme/naturalisme, med hovedvekt på Ibsen. Samt sette meg godt inni analyse av argumenterende tekster/fiksjonstekster.

 

Et generelt tips kan jo være å spesialisere seg. Det kommer 100% sikkert en oppgave der du skal analysere en eller annen tekst, spørsmålet er bare til hvilken grad du skal trekke inn litteraturhistorie (plassere i litt.his. sammenheng) i besvarelsen. Samt at du bør (etter to år) han en _viss_ aning på hva de forskjellige periodene går ut på. Norrønt e for øvrig noe som kommer relativt ofte!

 

Ergo, jeg spesialiserer meg på Ibsen og analyse! :)

Lenke til kommentar

Fikk ikke åpnet den pdf fila..

Kom også på at det var Ibsen år, og at det er stor skjangs for at det kommer minst en oppgave som omhandler Ibsen. Men det jeg ikke liker med fageksamen, er den fag delen. :p Liker oppgaver hvor jeg kan skrive ganske fritt. Har veldig lyst til å skrive en artikkel, siden det er den sjangeren jeg har skrevet mest, og de er ganske enkle å skrive, så lenge du har basics inne. Så leselista mi er Ibsen, språkepokene, tekst og reklame analyse også tekstsjangerene så klart. Lykke til alle eksamister. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Liker oppgaver hvor jeg kan skrive ganske fritt. Har veldig lyst til å skrive en artikkel, siden det er den sjangeren jeg har skrevet mest, og de er ganske enkle å skrive, så lenge du har basics inne. Så leselista mi er Ibsen, språkepokene, tekst og reklame analyse også tekstsjangerene så klart. Lykke til alle eksamister. :p

6196875[/snapback]

Vet! Forbannet at eksamen i år kombineres på denne måten. Det hadde vært best med hovedmål og fristil på samme dag, fordi det er hva jeg behersker best. Nå kommer jeg til å skrive en dårlig fagstil mandag og trekke ned den gode standpunktkarakteren i hovedmål, og skrive en god fristil på dårlig nynorsk på onsdag, uten å ha mulighet til å forbedre den allerede dårlige sidemålskarakteren. Og med forrige godt formulerte setning, er vi klar for eksamen, dere. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...