Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I denne tråden ble det etterhvert en diskusjon rundt ordene hacker - cracker og definisjonene av dette.

 

Oysfaerg ønsket ikke mer OT i den tråden, og slettet poster etter sin egen som gjaldt dettte temaet. Jeg ga støtte til MrLee og hans synspunkter. Diskusjonen var kanskje død, men fortsett her om dere ønsker :-)

 

Noen linker under som noen kanskje sier seg enig i, og andre uenig.

 

Wikipedia.org:

Hacker

 

En hacker er en som setter pris på den intellektuelle utfordringen ved å bryte grenser eller jobbe seg rundt begrensninger på et felt de er interessert i -- primært programmering. Begrepet oppstod blant informatikk-studentene på MIT på sekstitallet.

 

Jargon File definerer begrepet slik:

 

En person som liker å utforske egenskaper ved programmerbare systemer og hvordan utvide sine evner, i motsetning til de fleste brukere som foretrekker å bare lære seg det mest nødvendige.

En som programmerer entusiastisk (og som gjerne blir oppslukt av det) eller som setter pris på programmeringspraksis heller enn bare teori om programmering.

En person som vet å sette pris på "hack value"

En person som er god til å programmere raskt

En ekspert på et bestemt program, eller som ofte jobber på eller i det, f.eks. en Unix-hacker.

En ekspert eller entusiast på et vilkårlig område (man kan være en astronomi-hacker, f.eks.).

En som setter pris på den intellektuelle utfordringen ved å bryte grenser eller jobbe seg rundt begrensninger.

En ondsinnet innbruddstyv som sniker i fremmede systemer for å oppdage hemmeligstemplet informasjon.

Det siste punktet er kontroversielt, og mange mener den korrekte betegnelsen på en slik person med onde hensikter er cracker.

 

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Hacker»

 

http://www.loudthinking.com/arc/000489.html

 

edit:

 

Cracker

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

En cracker kan være:

 

1. En datasnok som sniker i fremmede datasystemer for å oppdage hemmeligstemplet informasjon.

2. En som bryter en kopibeskyttelse på programvare.

 

Det florerer ofte en misforståelse mellom begrepet "cracker" og "hacker". Hovedforskjellen er kort fortalt att hackere bygger ting, crackere ødelegger dem.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg bruker den 50-100 år gamle versjonen av ordet.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=4783740

 

To hack = å greie noe, å mestre noe, å være flink i noe.

Hacker = En som ^

 

Linus Torvalds f.eks kan kalles en datahacker, mens Ronaldinho er en fotballhacker.

 

En cracker er for meg noen som omgår en sikkerhetsmekanisme som er der for å stoppe han. Et eksempel kan være en safecracker, som er en som bryter seg inn en safe. Det kalles også "to crack a lock" å få opp en lås uten bruk av nøkkelen som tilhører den. På samme måte er en datacracker en som "omgår" en sikkerhetsanordning i et datasystem/datafil/nettverksystem etc.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

efikkan skrev det helt klart og tydelig.

Du kan enkelt si at hacking er innbrudd i datasystem og cracking modifikasjon av programvare. Om du tar deg tid til å sette deg inn i hvordan dette fungérer så vil du forstå hva jeg mener. Men siden du sier det du gjør, så har du tydeligvis ikke gjort det.

 

Jeg kjenner faktisk også en som er profesjonell hacker og cracker, og han var helt klar på forskjellen mellom de to begrepene.

 

En hacker bruker programvare til å angripe noen, for eksempel en valgt server. Ganske typisk er at de stjeler passord og sprer virus. Slike verktøy er desverre så enkle at nesten hvem som helst kan gjøre det.

 

En cracker "dissassembler" et program (for eksempel et spill), så dekoder/tolker han koden, for eksempel for å finne kopisperre. Så kan han/hun endre på koden og få fjernet sperren. For å klare dette må vedkommende kunne assembler veldig godt. Prosessen kan ta fra 5 minutt til flere uker. Så cracking er enkelt og greitt kodeknekking. Og alle som regner seg for å ha en del kunnskap med bruk av pc bør kunne forskjellen.

 

De som ikke vil akseptére dette, får lese bøker om temaet. Da vil dere forstå forskjellen.

Lenke til kommentar

Eg har alltid sett på hacking som eit ideal, medan cracking er å nytte kunnskapen til onde hensikter. Derfor vil eg ikkje kalle DVD-Jon ein cracker fordi han braut sikkerheitsmekanisma på DVDen, men eg vil kalle han ein hacker fordi han fann ein måte å spele DVDar i *nix på.

 

Uansett har norsk tatt opp i seg ordet hacker og definert det til den populistiske førestillinga av hackeren, for så å utelate cracker, i alle fall i følgje bokmålsordboka (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html):

hacker m2 utt hækker; eng., av hack 'hakke (på tastatur)' person som hacker, datasnok (opph og fortsatt også brukt om person som er svært opptatt av dataprogrammering og programsystemer)

 

Jargon File har i mine auge ein større autoritet i dette spørsmålet enn nokon av dykk her inne med femsifra postcount og fancy mastergrader i filosofi har. :p

http://en.wikipedia.org/wiki/Jargon_File

 

A black hat (also called a cracker or Darkside hacker) is a malicious or criminal hacker. … The term cracker was coined by Richard Stallman to provide an alternative to abusing the existing word hacker for this meaning.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Cracker_%28computing%29)

Endret av Sword_Mas
Lenke til kommentar
efikkan skrev det helt klart og tydelig.
Du kan enkelt si at hacking er innbrudd i datasystem og cracking modifikasjon av programvare. Om du tar deg tid til å sette deg inn i hvordan dette fungérer så vil du forstå hva jeg mener. Men siden du sier det du gjør, så har du tydeligvis ikke gjort det.

 

Jeg kjenner faktisk også en som er profesjonell hacker og cracker, og han var helt klar på forskjellen mellom de to begrepene.

 

En hacker bruker programvare til å angripe noen, for eksempel en valgt server. Ganske typisk er at de stjeler passord og sprer virus. Slike verktøy er desverre så enkle at nesten hvem som helst kan gjøre det.

 

En cracker "dissassembler" et program (for eksempel et spill), så dekoder/tolker han koden, for eksempel for å finne kopisperre. Så kan han/hun endre på koden og få fjernet sperren. For å klare dette må vedkommende kunne assembler veldig godt. Prosessen kan ta fra 5 minutt til flere uker. Så cracking er enkelt og greitt kodeknekking. Og alle som regner seg for å ha en del kunnskap med bruk av pc bør kunne forskjellen.

 

 

De som ikke vil akseptére dette, får lese bøker om temaet. Da vil dere forstå forskjellen.

6190947[/snapback]

 

Joda efikkan var klar og tydelig på sin oppfatning. Men alle trenger ikke være enig, og han kunne vel vært mer åpen for at hacker faktisk også kan være (det er) et positivt begrep. Min oppfatning av begrepene er meget nær slik wikipedia definerer det. Men er vel somATWindsor sier, nesten like mange meninger som hoder. Men at efikkan kjenner en hacker/cracker gir ikke han mer rett i denne diskusjonen. Denne bekjente er neppe en siginikant annen i denne sammenheng, så lenge vi ikke vet hvem det er. Å referere til autoriteter er et kjent herske/eller reklame "knep". Nå vet ikke vi om dette er en autoritet da. Men du er enig med efikkan, og det er helt greit. Er heldigvis lov til å ha forskjellige oppfatninger om ting.

 

Men nå er det filmtid :-)

 

edit: Nettopp Sword_Mas

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Jeg står ved mine tidligere utsagn i den andre tråden (atlså ganske i tråd med det trådstarter her har skissert)

 

Kanskje vi kan få en poll på det? Eller det kan kanskje ikke være en god ide, ettersom det kan tolkes som en beslutning om hva definisjonen skal være. Personlig vil jeg bare se hvor mange som har blitt påvirket av massemedia sitt missbruk av terminologien, men det kan tolkes på andre måter...

 

 

edit: Bare det at HW.no har brukt ordet Cracker burde vel muligens tilsi en høyere enn normalmedia bevissthet rundt saken (skjønt man kan vel ikke forlange annet av ett IT nettsted...)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

kanskje vi skulle diskutere hvorvidt vår oppfattelse av fargen rød varierer fra person til person?

 

som hacker synes jeg egentlig det er himmla lite interesannt og lite relevannt .. "mannen i gata" bryr seg egentlig ikke, og om noen blir oppgitte så er det kun oss .. det går ikke en gang ut over oss for vi kan bruke andre ord for "hacker".. ord som ikke har forskjellige oppfatninger hos folk .. eksempler er:

 

* datainteressert (mest generellt)

* systemutvikler

* programmerer

* systemadministrator

 

..finnes sikkert andre ord også..

Lenke til kommentar

Dette koker egentlig ned til hva mannen i gata tror og mener. Ganske enkelt, så er en hacker (uansett om ordet i begynnelsen var en positiv hedersbetegnelse) blitt brukt av media som en cracker, en som bryter seg inn og ødelegger/corrumperer ett system. Så almennt, så er en hacker en ond person som bryter seg inn og ødelegger ting.

 

Det blir som nevnt brukt stort sett 3 begreper. Hacker, Cracker og Script Kiddie.

 

Hacker er egentlig positivt. Men media har brukt det så mye at skulle jeg snakket om noen som drev med data på en postiv måte så ville jeg heller brukt ord som systemutvikler e.l

 

Cracker, som nevnt.

 

Script kiddie. Person med heller lite innsikt som f.eks kan bruke ett program skrevet av andre enn seg selv til f.eks DDos angrep. e.l

 

Er jo irrelevant hva folk tror og mener, det som er. Er vel gjerne det at den allmenne opfattelsen av en hacker, er at han er en person som ødelegger/gjør negative ting. Dette har blitt brukt så mange ganger av media, at man vil neppe greie å endre dette med å sitte her og krangle om det... ;)

Lenke til kommentar

Vel blir ikke betydningen av et ord styr av hva samfunnet oppfatter det som.

Som fks. gay betydde jo glad lykkelig osv. for ikke så lenge siden, men som nå har en annen betydning.

 

tok foresten et søk i den norske ordboka

 

hacker m2 utt hækker; eng., av hack 'hakke (på tastatur)' person som hacker, datasnok (opph og fortsatt også brukt om person som er svært opptatt av dataprogrammering og programsystemer)

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Vel jeg skal være enig i tankegangen, men som jeg mener å ha hørt et sted så oppdateres ordbøkene hele tiden (ikke bare med nye ord), men hvordan folk oppfatter ordet. Så som andre har nevnt tidligere kan et ord ha flere bedydninger avhengi av hvor og når (i tid) man bruker det. Så diskusjonen er altfor difus til å få en konklusjon.

 

Så jeg mener at hvis 99% forstår gay som homofil så endres ordets betydning.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Vel spørsmålet er å blir hvem bestemer hva ord skal bety.

Men det er mulig jeg har utalt meg litt galt her.

De folkene som skal være med i statestikken må jo ha en viss peiling på hva de snakker om. fks.

 

Men hva i svarte gjør denne posten under programmering.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Dokpro.uio.nos definisjon på «hacker»:

 

hacker m2 utt hækker; eng., av hack 'hakke (på tastatur)' person som hacker, datasnok (opph og fortsatt også brukt om person som er svært opptatt av dataprogrammering og programsystemer)

 

Dokpro.uio.nos har ingen definisjon på «cracker».

 

Jeg vil si at en hacker er en person som setter pris på den intellektuelle utfordringen ved å bryte grenser eller jobbe seg rundt begrensninger på et felt de er interessert i - primært programmering.

 

En cracker er i mine øyne en ondsinnet hacker.

Endret av Agressive
Lenke til kommentar
Men hva i svarte gjør denne posten under programmering.

6200919[/snapback]

 

Hacker/Cracker ligger vel ikke så langt unna programmering. Og den ligger jo under Generell/annen programmering. Synes den passet ganske bra her.

 

kan godt være den burde ligget under noe annet.

Men hva...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...