Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabil linje/packetloss, feil hos meg eller?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lager egentlig bare denne posten for å prøve å bekrefte at feilen med internett linja mi ligger hos ngt.

Jeg har en 6/.7 mbit linje fra ngt, og jeg har sjekket i quickview på netopia routeren, og hastighetene stemmer bra. Jeg får også over 5 mbit enkelte ganger når jeg sjekker linja via nettleseren; så hastigheten er ok, om ikke litt ustabil.

 

Problem 1: er at nextphonen faller ut av og til, dvs de jeg snakker med hører ikke hva jeg sier,, dette selv om internettforbindelsen ikke er i bruk av noe annet. Jeg snakket med kundeservice og de sa at det ikke kunne være packetloss, for da ville forbindelsen bli brutt,,, er det da bare "lagg" på nextphonen ?

 

Problem 2: er lagg i spill, da helst bf2.. Nå har jeg ikke testet andre spill online, så om dette skyldes bare bf2 vites ei, men jeg har (også før patch 1.3) fått mange "connection lost", og det lagger veldig mye (har på renderer.drawfps 1 hele tiden, så det er ikke fps'n d står på). Pingen i scorelisten er som oftest fint nede på 20...

 

Problem 3: det virker som om at nå jeg laster sider, bilder, filer, hva som helst ned fra internett, så stopper nedlastingen opp en stund, etter si 30 sek, og så laster den videre.. Av og til brytes forbindelsen etter de 30 sekundene , og av og til fortsetter den å laste.. Dette er veldig irreterende ved f.eks streaming, nedlasting av filer, og enkelte nettsider.. Samnt dette virker også som det har sitt utslag i "nettspeedometerene" f.eks her på hardware.no: den laster det første bilde fint, litt av det andre bilde,, så stopper den nesten helt opp en stund, for så og fortsette, slik blir selvsagt gj. hastigheten lav. Dette skjer derimot ikke alltid, noen ganger greier jeg en "clean run".

 

Dette er en wireless router, men jeg er koblet til med kabel på min pc, og om den "trådløse" pcn er på eller ikke har ingen betydning for problemene.

 

Jeg har sjekket med Ethereal at jeg ikke sender eller motar unødvendige pakker når jeg ikke f.eks surfer/laster ned. Routeren blinker heller ikke noe særlig når jeg ikke bruker nettet, noe den antagelig ville gjort hvis jeg hadde en prosess som tok sine friheter.

 

Så, alle de 3 problemen virker som om de er forbundet; og ettersom jeg også har problemer med nextphone (selv med alle pcr av) så må enten problemet ligge i routeren eller hos ngt.

 

Jeg har sendt inn klageskjema til ngt, men det tar jo tid, så jeg tenkte jeg skulle poste her for å være sikker at det ikke er noe mer jeg kan gjøre..

 

Noen forslag ?

 

Edit : kan vel egentlig nevne at det er flere trådløse nettverk i bygget, og at det "trådløse" lyset på routeren blinker av og til (uten at trådløs pc er påkoblet). Så kan routeren "påvirkes" av andre trådløse nettverk i nærheten, dvs at den ikke klare å skille helt mellom dem ? Har forresten kryptert forbindelse, og jeg har aldri sett en "ukjent" ip snike seg inn hoss de andre 4 (tlf, trådløspc, pc, router)

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen forslag ?
Har du sjekket WAN Event History og Device Event History i Netopia'n? Viser disse loggene at routeren gir sync mot NGT med mange ulike hastigheter? Det gjorde min da jeg hadde tilsvarende problemerer og det var rett og slett linja mi som var ustabil. Fikk hjelp av en tekniker hos NGT som måtte nedgradere linja med noen 100k slik at den ble stabil. Du kan jo reboote routeren noen ganger og se om den sync'er med samme verdier på linja hver gang.

 

Du kan jo også sjekke linjelengden din her: https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/

Jeg har rett i overkant av 2500meter med ulik tråddiameter og kjører nå stabilt på 6848/672. 7102/704 ble for ustabilt.

 

Linjehastigheten sjekkes med TPTest fra http://www.tptest.se/ , denne gir ett mer riktig bilde av hastigheten din enn alle disse online testene.

 

Har routeren din den siste firmwareversjonen? Prøv å logge deg inn på routeren via http://endring.nextgentel.no , hvis du ikke har siste versjon så vil du få beskjed der.

 

Be NGT om å midlertidig fjerne "filteret" som mest sannsynlig er aktivt mot din bruker. Dette filteret skal vistnok gi en mer stabil linje.

Lenke til kommentar

Jeg får bare ca 2.5 mbit ned når jeg sjekker med TPTEST 5 :( (prøvde et par tre ganger og 2.7 var beste resultat,,, så også at den "stoppet" opp som tidligere nevnt. Fungerte bedre med TPTEST 3, da fikk jeg 6.3 mbit på udp tror jeg d var :)

 

Jeg var i kontakt me ngt tidlig for å få stabil linje (jeg hadde ikke problemer, men ville sikre meg at linja var så stabil som mulig), og de la på dette filteret, funket fint en stund, men så ble linja ustabil, så jeg ringte opp, og de prøvde å fjerne den for å se om det gav forbedringer, men desverre, ingen forskjell. Så det virker for meg som filteret ikke har betydning for akkurat dette problemet.

 

Det var ikke så lenge siden jeg prøvde å resync'e routeren med ngt, og da hadde jeg siste firmware versjon. (edit : sjekket også for sikkerhetsskyld, og joda, har siste)

 

Linjelengden er ca 1700 -1800 m med ulik tråddiameter.

 

Hvor finner jeg WAN Event History og Device Event history i Netopia'n ?

 

Takker for raskt svar :)

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar

Jeg har en netopia 3357W. Når jeg logger me på den via telnet så finner jeg bare logging options, jeg finner ikke selve loggene. Er mulig jeg er blind, men jeg har lett ganske godt. Å logge seg på med ngtbruker og passord ChkBid114 gikk ikke, men man skal vel ha tilgang til loggene på den normale brukeren også ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...