Gå til innhold

Amotor: Think: Lavspent elbilsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Isolert sett, tjener nok Ford Norge godt på de returnerte Thinkene, for ettersom

jeg har skjønt, har de ikke betalt noe for bilene eller transporten, samtidig som de

har skrudd prisen opp til kr 120000, se f.eks. her http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7550522

 

Da undertegnede meldte sin interesse for en USA-Think, var selgeren rask til å

påpeke at prisen ville bli endel mer enn 99000,- "pga ekstrautstyr", enda Ford

var nokså eplekjekk i sin opprinnelige pressemelding der de konstaterte at

prisen ville bli kr 99000,- uansett bilenes tilstand og medfølgende ekstrautstyr.

 

Ettersom jeg har hørt, bruker Ford i gjennomsnitt kr 20000 på istandsetting av hver

bil, og da tjener de inn opp mot kr 100000 per bil. Noe av dette er til testing av

batteriene, og hadde ikke Think-fabrikken ligget nede på dette tidspunktet, hadde

nok dette kunne blitt ordnet raskere og mer effektivt. For øvrig består "regenereringen"

av batteriene av (evt) fylling av rent vann, og noen fulle opp

og utladinger, noe som endel elbilentusiaster ville kunne gjort selv, og spart

Ford bryderiet for, men her følger nok Ford opp produktansvaret sitt på en

grei nok måte, vil jeg tro, men mange må altså vente alt for lenge på sin bil.

 

At Ford i utgangspunktet tapte store summer på Think, er nok grunnen til at de

ønsker å tjene noe av dette inn igjen nå, men samtidig var det da også Ford sitt

problem at de ikke satset mer på elbiler da de hadde sjansen.

 

I stedet solgte de Think-fabrikken til en tvilsom inder, som kjørte fabrikken i grøfta.

Heldigvis er nå fabrikken på beina igjen med flere av de opprinnelige gründerne,

og oppfølgermodellen vil nå bli produsert, forhåpentligvis uten innblanding fra verken

den konvensjonelle bil eller oljeindustrien.

 

Thomas Henden.

Lenke til kommentar

Ford har vel ikke akurat pushet på for å få bilene på vegen. Det er jo fantastisk at bilene stiger i verdi jo eldre de blir. Først skulle bilene selges til 99.000, men nå etter snart 2 år setter Kverneland opp prisen til 120.000 fordi det er så stor etterspørsel. Det er jo et parakoks at bilene selges uten noen form for reklame, mens Ford`s egne biler er vanskelige å selge til tross for massiv markedsføring.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Tror nok ikke ford tjener mye på å selge disse. Administrasjonskostnadene overstiger nok de få millionene salget av disse bilene bringer inn.

 

Er nok heller press fra diverse miljøorganisasjoner som gjør at de selger Think'ene i det hele tatt.

 

Når det er sagt vil jeg frarådet alle fra å i det hele tatt vurdere en Think. Grunnene er flere, og her er noen av de.

 

- Bilen benytter Ni-Cd batterier som er skadelig for miljøet. Disse batteriene blir snart forbudt å selge i de fleste sammenhenger.

- Driftskosnadene for en slik bil er HØYERE enn en tilsvarende bensinbil. Skifte av batteripakke koster nemlig rundt 100.000kr og holder normalt i 30-70 tusen kilometer.

- Det er kun i land som produserer all sin strøm med kilder som ikke slipper ut CO2, at man får en global miljøfordel.

Lenke til kommentar
kewet.no[/url]]Vi formidler ikke lenger bruktsalg av elbiler som har gått ut av produksjon, f.eks. Think, Peugot og Citroën. Disse har blitt eldre og uforutsette kostnader har økt dramatisk, batteriene (og tildels andre reservedeler) er urimelig dyre og deres levetid for variabel. Batteriene i disse bilene koster 100-190.000 kr. For brukte Kewet har vi full kontroll på reservedeler og kan holde dem på et fornuftig kostnadsnivå, uten for høy økonomisk risiko for eier.

 

Noen lurer kanskje på hvordan elbil norge tjener til livets opphold og smør på grøten,? Det har seg nemlig slik at de er den eneste norske bilprodusenten for tiden, og de leverer produktet "buddy" i flere versjoner. Hvilket forøvrig også er en elbil.

 

Det er ikke noe i veien for å skifte til li-ion batterier fra electrovaya hvis man har tenkt å kjøre med noen andre batterier. NiCad batteriene er allerede produsert, så det er litt lite å gjøre med den saken. Den enste miljømessige innvirkningen i henhold til disse bilene i forhold til kjøp er å ikke kjøpe dem, dermed vil energien som har gått med på å produsere dem gå til spille til fordel for andre, og i de fleste tilfeller mer forurensende biler.

Det siste argumentet ditt var av åpenbare årsaker noe jeg ser bort fra.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tror nok ikke ford tjener mye på å selge disse. Administrasjonskostnadene overstiger nok de få millionene salget av disse bilene bringer inn.

 

-Det er jo vannvittig at de ikke skulle greie å tjene penger på biler som de får gratis, sjekker batteritilstand, limer frontvindu på nytt, for så å selge dem til folk som fremdeles står i kø (etter 3 år!), altså ingen markedsføringskostnader.

 

Hvis det over er tilfelle er det ikke rart det er dyrt å kjøpe bil i Norge, hvis de må tjene 100.000 per bil før de tjener penger.

 

Når det er sagt vil jeg frarådet alle fra å i det hele tatt vurdere en Think. Grunnene er flere, og her er noen av de.

 

- Bilen benytter Ni-Cd batterier som er skadelig for miljøet. Disse batteriene blir snart forbudt å selge i de fleste sammenhenger.

 

NiCd batterien er laget av 99,5% resirkulert Nikkel og Kadium, fra SAFT sitt gjennvinningsanlegg for slike batterier i Sverige. Her går intet ut i naturen, men fortsetter i det lukkede systemet mellom produksjon, bil og resirk. Dette er tunge batterier som man ikke selv kan skru ut av bilen, og slenge i grøfta, men demonteres av verksted.

 

- Driftskosnadene for en slik bil er HØYERE enn en tilsvarende bensinbil. Skifte av batteripakke koster nemlig rundt 100.000kr og holder normalt i 30-70 tusen kilometer.

En batteripakke til Citroen / Peugeot koster 60.000 hos Enviro elbilsalg i drammen, og varer ca. 100.000 km.

Nå er NiCd batterier på veg ut, og nye og bedre batterier er på vei. Nye Think kommer med Zebra batterier som baserer seg på naturlig koksalt, mens andre kommende elbiler er Litium-basert. Dette vil gi økt rekkevidde, lenger holdbarhet og mindre behov for vedlikehold.

 

- Det er kun i land som produserer all sin strøm med kilder som ikke slipper ut CO2, at man får en global miljøfordel.

7624367[/snapback]

I land med kun vannkraft er miljøfordelen ubestridt. Kommer strømmen fra kullkraftverk, er utslippene kun 1/3 av det lokale og globale utslipp ville blitt med en bensinbil. (elmotoren er utrolig effektiv, og kjører lenger enn 10km, enn den energimengden man bruker for å produsere/distribuere 1 liter bensin frem til tanken på bensinbilen.

 

Elbil=-energieffektive nullutslippskjøretøyer

Lenke til kommentar

En batteripakke til Citroen / Peugeot koster 60.000 hos Enviro elbilsalg i drammen, og varer ca. 100.000 km.

Nå er NiCd batterier på veg ut, og nye og bedre batterier er på vei. Nye Think kommer med Zebra batterier som baserer seg på naturlig koksalt, mens andre kommende elbiler er Litium-basert. Dette vil gi økt rekkevidde, lenger holdbarhet og mindre behov for vedlikehold.

 

Citroen / Peugeot er vel den største aktøren på el-bil markedet og har et någenlunde fungerede servicesystem. Derfor koster det ikke mer enn 60.000, men det gjelder nok ikke alle. Think batteriene var dyrere. Jeg finner ikke igjen artikkelene, men jeg har lest om flere som måtte ut med over 100.000,-

 

Dessuten er varigheten på batteriene variabel. Produsentenes oppgitte levetid er gjerne under optimale forhold, og flere opplever at de må byttes mye før.

 

Selv om de koster 60.000,- og varer i 100.000km, så gir dette en kilometer kostnad på 0.6 kr. En tilsvarende bensinbil bruker 0.5-0.6 liter per mil, som gir en kostnad på 0.6 kr per km ( 10,- per liter bensin). En liten diesel bil gir enda lavere kostnad (ca 0.4kr).

 

Nå slipper man årsavgift, bompenger o.l, men de fleste som eier en el-bil må ha en bil nr 2 for lenger reiser. Dermed går litt av vinninga opp i spinninga.

 

Derfor mener jeg at el-biler per i dag er for spesielt interesserte som er villige til å betale mye for å være miljøvennelige. Det er det ikke mange av oss som er. Jeg tror at utviklingen på hybridbiler eller drivstoffgjerrige småbiler kommer til å gå mye fortere enn el-biler de nærmeste årene. Nye batteriteknologier er spennede, men jeg er redd det ikke er bra nok. Litium batterier er lette og har høy kapasitet, men de er også dyre og hvis dette er samme teknologi som i dagen Li-Po batterier, så har de relativt kort levetid (2-3år).

 

Ellers er jeg enig med mye av det du skriver i innlegget ditt. Spesielt det at en el-motor utnytter energien mer effektiv er viktg. :thumbup:

 

El-bilens suksess er avgengig av av vanlig folk kjøper den, og for at de skal gjøre det, må det lønne seg økonomisk. Så enkelt er det desverre.

 

Det jeg kunne tenkte meg å se i framtiden er en videreutvikling av hybridbilen. Jeg har leste om folk i USA som har modifisert en Toyota Prius med et litt større batteri og en ladekontakt. Dagen prius kan kjøre noe få kilometer på strøm alene. Disse kunne kjøre rundt 20-30 kilometer før bensinmotoren ble koblet inn. Det holdt stort sett til den daglige pendlingen og ville nok ha dekket rundt 80% av vanlige folks kjørebehov. Hvis man kunne produsere en slik bil uten for høye kostnader, så vil mye være løst.

Lenke til kommentar

Dessuten kan man vel ikke kalle think og lignende kontruksjoner en bil, de er da alt for primitive til annet enn en slags dyr og primitiv bilerstatning.

Slike ting vil aldri bli av interesse for det store publikumet og vil nok forsvinne raskt den dagen de store satser på el-biler.

Skal man bygge el-biler må man kunne forlange samme plass og komfort som i normale kjøretøyer.

Lenke til kommentar
Dessuten kan man vel ikke kalle think og lignende kontruksjoner en bil, de er da alt for primitive til annet enn en slags dyr og primitiv bilerstatning.

Slike ting vil aldri bli av interesse for det store publikumet og vil nok forsvinne raskt den dagen de store satser på el-biler.

Skal man bygge el-biler må man kunne forlange samme plass og komfort som i normale kjøretøyer.

7766936[/snapback]

 

Usakelig har du all rett til å være, men uvitenheten din har jeg større problemer med. Du kan ikke i norge idag kjøpe en elbil fra fabrikk uten å stå i kø. Være det seg en ny en eller en brukt think. På tross av at batteriene til thinken koster skjorta. Grunnen til at de store bilprodusentene har valgt å holde seg unna elbilsalg de siste 100 årene kan du kanskje tenke deg selv. Hørte jeg et stille hurra for kapitalismen? Ikke det nei..

Lenke til kommentar

Usakelig og uvitende?

Se på think da, den er rett og slett et utrolig smalt nisjeprodukt for spesiell bruk. Den dagen think kommer med en praktisk bil for 5 personer og ikke noe som ser ut som en mopedbil kan vi snakkes. Og ja jeg sier hurra for kapitalismen for de den alene kan takkes for den rikdomen vi har i vesten, og nei jeg gidder ikke snakke mer om det da dette er så innlysende at det er udiskutabelt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja, da har Think Begynt å produsere New TH!NK city, men alt er selvfølgelig utsolgt. Rart det der, etterspørselen er enorm, faktisk så enorm at Ford ikke klarte å drepe den gamle modellen. Hvis ford skulle produsert de nye ville de sikkert kostet i overkant av 7 millioner kroner.

 

EDIT:

en dagen think kommer med en praktisk bil for 5 personer og ikke noe som ser ut som en mopedbil kan vi snakkes.

Du får New TH!NK city som "2+2 seter (inkl 3-punkts setebelter)*"

for 16 400,-

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er forsåvidt enig med deg om at elbiler til 60.000 kr som varer 100.000 km gir en kostnad på 0,6 kr pr km, men da snakker du jo om avskrivingen på bilen. Det er ikke rettferdig overfor elbilene å sammenligne avskriving på elbilen med forbruket på en bensin- eller dieselbil. Bensin- og dieselbiler er ofte dyrere enn elbiler og må avskrives med enda mer enn elbilene. Selv kjører jeg en Peugeot Partner Electric og er godt fornøyd med den. Den er behagelig å kjøre og nesten lydløs. Dessuten koster det meg nesten ingen ting å fylle "full tank" som holder til nesten 9 mil. I tillegg koster det bare 1100 kr for en service ca hver 3. måned. Hvilken bensin- eller dieselbil kan hamle opp med den prisen? :dribble:

 

Jeg er enig at det er lurt (og ofte kanskje nødvendig) å ha en diesel- eller bensinbil i tillegg til elbilen (hvis du har den gamle typen som ikke går så langt), men da trenger du ingen dyr bil i tillegg. Du kan i tillegg bruke den minimalt og legge inn kjørelengdebegrensning på forsikringen for å få redusert kostnaden. I tillegg har jeg fått god pris på forsikring av elbilen min hos White Label Insurance fordi jeg har en bensinbil som har opparbeidet over 50 % bonus (husker ikke helt hva minstekravet var). På elbilforsikringen får du heller ikke bonustap dersom du får skylden i et trafikkuhell.

 

Kjør smart! Kjør grønt! Kjør billig! Kjør elbil! :D

 

 

Selv om de koster 60.000,- og varer i 100.000km, så gir dette en kilometer kostnad på 0.6 kr.  En tilsvarende bensinbil bruker 0.5-0.6 liter per mil, som gir en kostnad på 0.6 kr per km ( 10,- per liter bensin).  En liten diesel bil gir enda lavere kostnad (ca 0.4kr).

 

Nå slipper man årsavgift, bompenger o.l, men de fleste som eier en el-bil må ha en bil nr 2 for lenger reiser. Dermed går litt av vinninga opp i spinninga. 

Lenke til kommentar

Jeg (trensby) gjorde en feil da jeg skrev innlegget mitt. Det var min kamerat som var innlogget sist på www.diskusjon.no fra denne datamaskinen, så da havnet innlegget mitt på hans brukernavn i stedet for mitt. Brukernavnet hans er N_R, men det er altså ikke han som har skrevet det. Beklager forvirringen. :blush:

Lenke til kommentar

Nå er denne tråden gammel, men det jeg mente med 60.000,- var bare batteripakken da. Avskriving på bilen kommer i tillegg.

 

For å illustrere problemet kan det nevnes at nye think city kommer med en månedlig fast kostnad på rundt 1300,- Dette illustrere godt de reelle kostnadene på batteriet. Jeg kjører en bil som bruker en del bensin, og klarer ikke å bruke så mye som 1300,- per mnd i drivstoff.

 

Kjøper man en billig liten dieselbil, vil man kunne betale både service, drivstoff, forsikring, og bompenger med et tilsvarende beløp. Og da har man ubegrenset rekkevidde, bedre sikkerhet, mer komfort og man slipper en nummer 2 bil.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...