Gå til innhold

Ta lappen på 2 måneder?


arna

Anbefalte innlegg

Jeg skal jobbe i kristiansand i sommer og i den sammenheng har jeg 2 måneder og 1 uke til å gjennomføre lappen. (Har ingenting fra før av, annet enn ett par kjøretimer)

 

 

Er det gjennomførtbart? Hvordan skal jeg gå frem?

 

 

(Ser meg selv som oppegående og dyktig til lesing så tror ikke teoriprøver kommer til å være noe problem)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke hvordan det er i Kristiansand, men her i Ski, begynte jeg 13.mars og ble ferdig 24.april. Hadde oppkjøring 25.april i Drøbak.

Tok førstehjelp, mørkedemo til nyttår.

6162940[/snapback]

 

 

Jøss! Det virket da utrolig raskt. Men jeg må nesten spør hvor lenge siden du tok lappen? For det er jo nye trafikkregler som trådde i kraft fra i fjor, der man blant annet trenger ett 2 ukers trafikalt kurs...

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan det er i Kristiansand, men her i Ski, begynte jeg 13.mars og ble ferdig 24.april. Hadde oppkjøring 25.april i Drøbak.

Tok førstehjelp, mørkedemo til nyttår.

6162940[/snapback]

 

 

Jøss! Det virket da utrolig raskt. Men jeg må nesten spør hvor lenge siden du tok lappen? For det er jo nye trafikkregler som trådde i kraft fra i fjor, der man blant annet trenger ett 2 ukers trafikalt kurs...

6163103[/snapback]

Jeg har mopedlappen så trengte ikke trafikalt grunnkurs. :thumbup:

Lenke til kommentar
Det kurset er jo bare på 2-3 ganger, ikke 2 uker?

6163617[/snapback]

 

Ja, kan kanskje stemme det. Fikk det for meg at det gikk noen kvelder i uken over 2 uker. Men skal ikke si noe, du har sikkert rett..

 

 

 

Skal forøvrig ta noen telefoner i morgen og høre litt rundt på trafikk-skoler. Så kan jeg si hva statusen er etterpå :)

Lenke til kommentar

Husker jeg hadde oppkjøringa 09/05-2006..

Trodde det skulle gå fint jeg. men neida. der strøk jeg gitt..

Det er veldig surt så lenge du veit du kan å kjøre BRA og har kontroll!

Skal fortelle det som da skjedde med meg å ødela for meg:

Det hele begynte med at jeg satt meg inn i bilen med sensoren, klar til å dra. Etter en "sjekk" om sikkerhetskontroll var det klart for å kjøre. Tiden gikk og jeg har vel nesten alldri kjørt bedere noen gang. Vi nærmet oss slutten av oppkjøringen da jeg fikk beskjed om å ta til venstre etter et kryss, så kjører jeg bortover (dette var da i byen) og ser at 2 busser står i busslommer på sidene, ingen av bussene hadde på blink lys hverken til høyre eller venstre, og traffiken forran meg fortsatte, da det var min tur å kjøre forbi kjørte jeg rolig forbi den første, så når jeg skulle pasere den andre bussen og var omtrent halveis mellom bussen, begynte den å legge seg ut i kjørerettningen min, forran meg, så jeg ble nøtt til å brå bremse den jeg maktet, og bussen kjørte videre. Det som er ille med saken er at bussen IKKE brukte blinklys til noen av sidene. Dette førte da til at jeg fikk stryk, etter noen diskusjoner med sensoreren ble det til at jeg fikk stryk pga den situasjonen, og den kunne blitt så farlig.. dette er MEGET iriterende.

Men har nå kommet over det, og ser fram til ny oppkjøring nå i begynnelsen av juni :)

 

Men vil komme med et hint til dere som skal kjøre opp; det er å ta det ekstra rolig ved passering av buss som står i "busslommer" og da spesielt de uten blinklys.

 

Lykke til folkens :) håper det går bedre med dere enn det gjorde får meg, men skal selv bestå nå neste gang uansett!! :)

Lenke til kommentar

Poenget er vel at hvis du får behov får ABS under oppkjøringen stryker du.

I dette tilfelle, burde heller sensor klaget på bussen og gitt deg ros for riktig reaksjon.

Men igjen sensorer, er rare folk som ikke liker jobben sin.

Alt går på synsing, jeg for min del hadde strøket hvis sensor hadde stått opp med feil fot den dagen.

 

1. Jeg rygget, stoppet ikke for en taxi så kom bak meg. (Rygget litt til liksom).

2. Jeg skulle rygge inn i et kryss og endte opp med å rygge midt i veien ned over gata, så holdt ikke siden min.

3. 2 ganger spurte han meg hvilken bil som lå bak oss før vi svingte, jeg svarte ingen aning begge gangene.

 

Dette sjedde det første 15min, resten satt jeg i kø før vi returnerte til biltilsynet.

 

Han sa faktisk -"Det er bare så vidt du får lappen. " Han sa også til kjørelæreren min at jeg måtte bruke blikket mer.

 

Grunnen til at jeg stod, var at jeg var "comfy" bak rattet. Så situasjoner før de oppstod, og så ut som jeg var litt "for-erfaren"... (uvaner and stuff) men dog en trygg sjåfør.

 

Alt dette var i grunn OT men jeg kjeder meg. :p

 

Jeg tok lappen over lang tid, da jeg hadde god tid. Men jeg gikk bare igjennom det jeg måtte før oppkjøring, langkjøring, mørkekjøring, glattkjøring. osv.

Så brukte ikke mye tid i kjøreskolebilen.

 

Dog bare navnet på sensoren min, gjorde at jeg fikk klamme/svette hender...

-" Arnst Krúger"

:wee:

 

Når vi stod i kø, satt jeg giren i fri så jeg slapp å holde klutchen inne. Det likte sensoren veldig godt. Lurt sa han... :)

 

Edit:

 

Angående busser så kjører de svin, hadde en flybuss bak meg i 80-sone forleden. Den lå helt oppi ræva på meg, når jeg trykte forsiktig på bremsepedalen med venstre fot for å tenne bremselysa fløyta an å brente forbi meg... (HALLO EN BUSS)

Endret av chills
Lenke til kommentar
Poenget er vel at hvis du får behov får ABS under oppkjøringen stryker du.

I dette tilfelle, burde heller sensor klaget på bussen og gitt deg ros for riktig reaksjon.

Men igjen sensorer, er rare folk som ikke liker jobben sin.

Alt går på synsing, jeg for min del hadde strøket hvis sensor hadde stått opp med feil fot den dagen.

 

1. Jeg rygget, stoppet ikke for en taxi så kom bak meg. (Rygget litt til liksom).

2. Jeg skulle rygge inn i et kryss og endte opp med å rygge midt i veien ned over gata,        så holdt ikke siden min.

3. 2 ganger spurte han meg hvilken bil som lå bak oss før vi svingte, jeg svarte ingen aning begge gangene.

 

Dette sjedde det første 15min, resten satt jeg i kø før vi returnerte til biltilsynet.

 

Han sa faktisk -"Det er bare så vidt du får lappen. " Han sa også til kjørelæreren min at jeg måtte bruke blikket mer.

 

Grunnen til at jeg stod, var at jeg var "comfy" bak rattet. Så situasjoner før de oppstod, og så ut som jeg var litt "for-erfaren"... (uvaner and stuff) men dog en trygg sjåfør.

 

Alt dette var i grunn OT men jeg kjeder meg.  :p

 

Jeg tok lappen over lang tid, da jeg hadde god tid. Men jeg gikk bare igjennom det jeg måtte før oppkjøring, langkjøring, mørkekjøring, glattkjøring. osv.

Så brukte ikke mye tid i kjøreskolebilen.

 

Dog bare navnet på sensoren min, gjorde at jeg fikk klamme/svette hender...

-" Arnst Krúger"

:wee:

 

Når vi stod i kø, satt jeg giren i fri så jeg slapp å holde klutchen inne. Det likte sensoren veldig godt.  Lurt sa han...  :)

 

Edit:

 

Angående busser så kjører de svin, hadde en flybuss bak meg i 80-sone forleden. Den lå helt oppi ræva på meg, når jeg trykte forsiktig på bremsepedalen med venstre fot for å tenne bremselysa fløyta an å brente forbi meg... (HALLO EN BUSS)

6182583[/snapback]

 

Hvis du kjørte opp i Bergen hadde jeg samme sensor på andre oppkjøringen min! Arnt Kruger ja, ble helt paff da jeg hørte navnet, har hørt han skal være veldig streng. Han spurte meg forresten også om jeg så hvilken bil som lå bak meg rett før vi svingte i9nn til biltilsynet, men visste det ikke jeg heller :D. stod fordi da.

 

Men ang. topic, ta lappen på to måneder går muligens ann, men det var mye lettere med det gamle systemet. kjenner en som totalt hadde 10 kjøretimer + oppkjøring, det var inkuldert langkjøring/mørke osv.

Lenke til kommentar
Det kurset er jo bare på 2-3 ganger, ikke 2 uker?

6163617[/snapback]

 

 

Jeg tok trafikalt grunnkurs for 2 uker sia var jeg ferdig det var 4 ganger hver tirsdag i 4 uker er obligatorisk med 17 timer men resten får jeg til vinter'n det med mørkekjøring.. var 3 timer på hver mener jeg å huske inkl førstehjælp. men hadde det fra før så trengte egentlig ikke det men var greit med en oppfriskning :D

Lenke til kommentar

Skal ha oppkjøring på tirsdag.

Både gleder meg og gruer meg''mest gruer''

Har strøke på 2oppkjøringer før.....

 

Viss eg ikkje står nå så må eg ta teorikurs,heilt sykt.

 

Viss det ikkje hadde vore for det kurset hadde eg ventet litt til,synes det er idiotisk for meg som er ferdig med alt skal bli sent på kurs''viss eg stryker'' skal eg liksom lære noe av?

 

Forbanna snyltestat!

Burde vore di som ikkje begynte på lappen før 2005 så måtte gått kurs,ikkje slik at vi som har tatt alt men er uheldige må bli straffet for det,IDIOTISK!!

Endret av terhi
Lenke til kommentar

Ja, nei det mente jeg også! satt og snakket med sensoren i laaaang tid etter oppkjøringen.

Men har prøvd å se fremover igjen. Ny oppkjøring 6juni også :D

Da skal jeg bestå.! kjørelæreren min sa i dag (hadde en kjøretime i dag) at hvis du kjører slik du har gjort i dag vill du ha lappen neste tirsdag. Så får vel bare krysse hendene og håpe på at ingen busser ødelegger igjen for meg. :)

Lykke til til dere andre også :)

Lenke til kommentar

Latterlig at sensor spør om hvilken bil som ligger bak (så sant det ikke er utrykkningskjøretøy da). Det er viktig å følge med på bilene bak, men det er vel avstand og kjøremønster som er vesentlig, ikke om det er en 10 år gammel Opel eller en ny BMW. Men han kan jo ha spurt fordi ha så at du ikke kikket i speilet før du sving bremset ned for å svinge av veien. Og det kan være litt vesentlig.

 

Når det gjelder bussen er jeg enig i at det er utrolig av sensor å stryke på noe sånt, men et vesentlig punkt her er at man skal tilpasse farten ;)

Lenke til kommentar

Selv tok jeg lappen på 41 dager (uten å ha noenting fra før). Oppkjøringen gikk alt for lett. Satte meg inn i bilen fill spørsmål om bremsekraftforsterker, svarte på det også sa han " da kjører vi da". Kjørte ut på landet (mellom åsegårdstrand og tønsberg) og tilbake igjen og fikk kommentaren "behagelig og god kjøring". Var mye lettere enn jeg hadde trodd, men er vel alltid noen som har litt flaks ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...