Gå til innhold

Arbeiderpartiet tar fra oss friheten!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er meningen at private og offentlige skoler skal få samme støtte, og ikke kreve skolepenger utover dette. Ihvertfall med FrPs modell.

6146075[/snapback]

Men siden offentlige skoler i dag er "for dårlige" så vil de jo få enda mindre, og privatskolene ville jo fått det samme.

 

Dessuten bør ikke hvem som helst kunne starte privatskoler. Ekstremistsekter som Levende Ord som har sterk kontroll over FRP, bør aldri få en sjanse til å starte opp ekstremistskoler.

Lenke til kommentar
, men sutrekompaniet vil selvsagt fremstille dette som et klasseskille.

6146149[/snapback]

Ehh, enten du liker det eller ei så blir det et klasseskille, om det er en fordel eller ulempe er en annen sak.

6146192[/snapback]

Vel ok, du tok meg der. :p

 

Jeg mener det beste er om vi har fri etablering av skoler, og en offentlig stykkprisfinansiering. Dermed kan alle velge det tilbudet de føler er best for seg selv. (Skolene må naturligvis følge et offentlig bestemt pensum.) Hvis privatskolehaterne kan være med på noe sånt, mot at man forbyr å ta ekstra skolepenger, så er ikke jeg den som ville avvist å forhandle om et slikt kompromiss.

Lenke til kommentar
Det er meningen at private og offentlige skoler skal få samme støtte, og ikke kreve skolepenger utover dette. Ihvertfall med FrPs modell.

6146075[/snapback]

Men siden offentlige skoler i dag er "for dårlige" så vil de jo få enda mindre, og privatskolene ville jo fått det samme.

Med en stykkprisfinansiering vil alle få det samme pr elev. No more, no less. Om de private klarer seg mye bedre enn de offentlige, har isåfall de offentlig et økonomistyringsproblem.

 

Ekstremistsekter som Levende Ord som har sterk kontroll over FRP.

6146228[/snapback]

 

Lol?

Lenke til kommentar
Ekstremistsekter som Levende Ord som har sterk kontroll over FRP.

6146228[/snapback]

Lol?

6146259[/snapback]

Nok til at Carl I Hagen sleikte dem opp etter ræva.

6146284[/snapback]

Carl I. Hagen = FrP? Det tar jeg som en uvitenhet om hvordan FrP som organisasjon er bygget opp.

Lenke til kommentar
Ekstremistsekter som Levende Ord som har sterk kontroll over FRP.

6146228[/snapback]

Lol?

6146259[/snapback]

Nok til at Carl I Hagen sleikte dem opp etter ræva.

6146284[/snapback]

Carl I. Hagen = FrP? Det tar jeg som en uvitenhet om hvordan FrP som organisasjon er bygget opp.

6146290[/snapback]

Det sier meg iallfall, siden det ikke kom noen særlige reaksjoner fra FRP, at det var godtatt, og at få ville stoppet bygging av Levende Ord skoler.

Lenke til kommentar
Det sier meg iallfall, siden det ikke kom noen særlige reaksjoner fra FRP, at det var godtatt, og at få ville stoppet bygging av Levende Ord skoler.

6146347[/snapback]

Du har da ingen anelse om hvilke, om det var noen, reaksjoner som var innad i partiet. Vet ikke helt hva denne saken har med topic å gjøre heller, forsåvidt.

Lenke til kommentar
Det med private skoler høres bra ut, syns nå jeg. Likevel lurer jeg på hvor mange andre kommer til å ha råd til det. Dette kan resultere i at barnet mitt får seg en bedre utdannelse enn resten (det store flertallet). Håper de ikke begynner å protestere når skillet blir klarere.

6145916[/snapback]

 

Det er meningen at private og offentlige skoler skal få samme støtte, og ikke kreve skolepenger utover dette. Ihvertfall med FrPs modell.

6146075[/snapback]

 

En 100% offentlig støttet privat skole, som ikke kan tjene penger utover denne støtten?

Ligner ikke dette på en helt vanlig offentlig skole? Hvordan løses dette praktisk, med tanke på hvem som kan gå i disse skolene?

 

Likevel så tviler jeg sterkt på at det blir gratis.

Lenke til kommentar

Det er meningen at private og offentlige skoler skal få samme støtte, og ikke kreve skolepenger utover dette. Ihvertfall med FrPs modell.

6146075[/snapback]

En 100% offentlig støttet privat skole, som ikke kan tjene penger utover denne støtten?

Har ikke sagt de ikke kan tjene penger. Hvis de driver skolen så bra at det blir et overskudd igjen, så er det jo kjempebra. Men, det blir neppe noen pengemaskin for drifterne.

Hvordan løses dette praktisk, med tanke på hvem som kan gå i disse skolene?

6146738[/snapback]

Ved søknad, slik som i dag, f.eks.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Ja, men hva slags kriterier må søkeren oppfylle, dette blir noe annet enn høgskoler og universiteter. Det er barn vi snakker om.

 

Hvis det ikke må betales så ser jeg ikke forskjellen fra de offentlige skolene. Lærerne vil fortsatt ha dårlig lønn og tviler det blir noe overskudd i det hele tatt. Snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

flat skatt artikkel

Jeg er for flat skatt! det er rettferdig og det frigjør mange unødvendige byrokrater til yrker hvor de faktisk kan produsere noe, istedenfor å stjele. Omskoler halvparten av hele norges byrokrater, la folk selv bestemme hva de selv ønsker og har behov for, og frigjør Norge for unødvendige regelverk som lammer nyskapning, dvs fremtidens nye arbeidsplasser. Du skal vel ha en jobb en gang i fremtiden?

 

edit: trykkleif :cry:

Endret av anbar
Lenke til kommentar

Skatt er absolutt nødvendig for å begrense folks kjøpekraft.. Ellers får vi innflasjon. Og det er ikke bra for økonomien. Vi skal ha ett progressivt skattesystem for å sørge for at de som har mest også betaler mest til fellesskapet. Samtidig som de som sliter og har en vanskelig økonomisk situasjon skal betale lite/ingen skatt, men heller få ta del i de ressursene som de rike har skattet inn til staten. Det handler om å ta vare på alle i samfunnet.

Ett flatt skattesystem oppfordrer til grådighet og forskjellen mellom rik og fattig vil eksplodere.

 

Estland, Litauen, Latvia, Russland, Serbia, Georgia, Hong Kong, Slovakia og Romania har alle flat skatt.

 

Quoter artikkelen din anbar. Er disse landene land norge ser opp til? Er russland vårt forbilde når det gjelder den økonomiske situasjonen? Disse landene med flat skatt er noen av de fattigste, korrupte, bestikkelsesvennlige dritt land. Og hvorfor er de fattig og korrupt? Jo fordi det er så enorme klasseskiller som ett resultat av den økonomiske politikken som er blitt ført av de høyreekstremistene som styrer landene.

Når de offentlige ansatte ikke får skikkelig lønn, men blir i realiteten en underklasse, ja da hadde eg tatt imot bestikkelser og for å spe på inntekten.

NEI TIL RUSSLAND TILSTANDER I NORGE

Lenke til kommentar
Omskoler halvparten av hele norges byrokrater, la folk selv bestemme hva de selv ønsker og har behov for, og frigjør Norge for unødvendige regelverk som lammer nyskapning, dvs fremtidens nye arbeidsplasser.

6147172[/snapback]

 

Siden du tydeligvis har funnet løsningen på dette, så regner jeg med at du anser det som fornuftig at professorer ved Universitetetene bruker tiden sin til å arrangere eksamen, finne eksamenslokaler og skrive karakterutskrifter? Eller hva med klagebehandling i byggesaker, dette kan vel kommunestyrene ta seg av? Og sykehusledelse er jo bortkastet - avdelingsoverlegene kan jo samles en gang i året og spille poker om budsjettpengene? Og vann- og avløpsavdelingene i kommunen er jo overflødig - de "produserer" jo ingenting? Og *hvem* i alle dager trenger rektor på skolene - gi de sparken! :fun:

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Skatt er absolutt nødvendig for å begrense folks kjøpekraft.. Ellers får vi innflasjon. Og det er ikke bra for økonomien. Vi skal ha ett progressivt skattesystem for å sørge for at de som har mest også betaler mest til fellesskapet. Samtidig som de som sliter og har en vanskelig økonomisk situasjon skal betale lite/ingen skatt, men heller få ta del i de ressursene som de rike har skattet inn til staten. Det handler om å ta vare på alle i samfunnet.

Ett flatt skattesystem oppfordrer til grådighet og forskjellen mellom rik og fattig vil eksplodere.

 

Estland, Litauen, Latvia, Russland, Serbia, Georgia, Hong Kong, Slovakia og Romania har alle flat skatt.

 

Quoter artikkelen din anbar. Er disse landene land norge ser opp til? Er russland vårt forbilde når det gjelder den økonomiske situasjonen? Disse landene med flat skatt er noen av de fattigste, korrupte, bestikkelsesvennlige dritt land. Og hvorfor er de fattig og korrupt? Jo fordi det er så enorme klasseskiller som ett resultat av den økonomiske politikken som er blitt ført av de høyreekstremistene som styrer landene.

Når de offentlige ansatte ikke får skikkelig lønn, men blir i realiteten en underklasse, ja da hadde eg tatt imot bestikkelser og for å spe på inntekten.

NEI TIL RUSSLAND TILSTANDER I NORGE

6147433[/snapback]

 

wtf er du du babler om?

grunnen til at de har økonomiske vanskeligheter er pga et planøkonomisk regime som har økonomien og befolkningen i alt for mange år. De fleste av disse landene er relativt ferske når det gjelder demokrati, og veien til å bli et vestlig samfunn er fortsatt lang. Men alle disse landene har en ting til felles, flat skatt er en kickstarter for økonomien, bare se på latvia, estland og litauen, se på hong kong, og russlands potensiale om de bare får et godt nok lederskap. De kommer snart til å gå forbi norge. Og om du snakker om korrupsjon behøver du ikke lenger å gå til ap. Rune bjerke (hafslunds konsernsjef) var byråd i oslo, i hans byrådsperiode privatiserte han oslo energi og da han gikk av ble han toppleder i haflsund (tidligere oslo energi). Les aftenposten!

 

ethvert sosialistisk styrt land kjøres i gropen og det er innbyggerne det går utover, den eneste medisinen mot planøkonomi er markedsøkonomi. Nå har norge en mild form for planøkonomi og markedsøkonomi, det må forandre seg for det er ikke lenger rettferdig! Det blir ikke russland tillstander i Norge med mindre planøkonomien kjører landet vårt på dynga...

Lenke til kommentar
Omskoler halvparten av hele norges byrokrater, la folk selv bestemme hva de selv ønsker og har behov for, og frigjør Norge for unødvendige regelverk som lammer nyskapning, dvs fremtidens nye arbeidsplasser.

6147172[/snapback]

 

Siden du tydeligvis har funnet løsningen på dette, så regner jeg med at du anser det som fornuftig at professorer ved Universitetetene bruker tiden sin til å arrangere eksamen, finne eksamenslokaler og skrive karakterutskrifter? Eller hva med klagebehandling i byggesaker, dette kan vel kommunestyrene ta seg av? Og sykehusledelse er jo bortkastet - avdelingsoverlegene kan jo samles en gang i året og spille poker om budsjettpengene? Og vann- og avløpsavdelingene i kommunen er jo overflødig - de "produserer" jo ingenting? Og *hvem* i alle dager trenger rektor på skolene - gi de sparken! :fun:

6147544[/snapback]

 

selvfølgelig har jeg en løsning. Når hver skattekrone som blir krevet inn av staten koster 75øre å oppdrive, så er det sløsing. Det er vel du også enig med meg i! så hva kan man gjøre for at våre skattekroner blir mer effektivt brukt, og havner der hvor vi trenger dem? byråkrater som lager lover og regler, avgifter og skatter, behandler avgiftene og skattene de fant på og tolker reglene forrige generasjon byrokrater fant på- produserer INGEN VERDENS TING! Så om noen byrokrater krever at mine skattekroner skal gå til slike dagdrømmere, så er det på sin plass at man krever medbestemmelse rett.

 

og om du ikke klarte å det du siterte: halvparten betyr ikke alle, man trenger fortsatt lærere, rektorer, sykehus ansatte og komune arbeidere, men det finnes rom for effektivisering og nedtrapping. staten skal ikke stå ansvarlig for at alle i norge har jobb. Beklager om du føler deg truffet, jeg vet jo selvfølgelig ikke om du er en slik byrokrat som jeg ønsker redusert/fjernet, og jeg skjønner jo at de det går utover vil protestere, derfor vil jeg også reskolere disse så de kan komme ut i samfunnet å bidra med noe nyttig, for alle!

 

edit: trykkleif

Endret av anbar
Lenke til kommentar
selvfølgelig har jeg en løsning. Når hver skattekrone som blir krevet inn av staten koster 75øre å oppdrive, så er det sløsing. Det er vel du også enig med meg i! så hva kan man gjøre for at våre skattekroner blir mer effektivt brukt, og havner der hvor vi trenger dem? byrokrater som lager lover og regler, avgifter og skatter, behandler avgiftene og skattene de fant på og tolker reglene forrige generasjon byrokrater fant på- produserer INGEN VERDENS TING! Så om noen byrokrater krever at mine skattekroner skal gå til slike dagdrømmere, så er det på sin plass at man krever medbestemmelse rett.

 

og om du ikke klarte å det du siterte: halvparten betyr ikke alle, man trenger fortsatt lærere, rektorer, sykehus ansatte og komune arbeidere, men det finnes rom for effektivisering og nedtrapping. staten skal ikke stå ansvarlig for at alle i norge har jobb. Beklager om du føler deg truffet, jeg vet  jo selvfølgelig ikke om du er en slik byrokrat som jeg ønsker redusert/fjernet, og jeg skjønner jo at de det går utover vil protestere, derfor vil jeg også reskolere disse så de kan komme ut i samfunnet å bidra med noe nyttig, for alle!

6147841[/snapback]

 

Jeg vet ikke hvor du har de 75 ørene pr. krone fra, men jeg regner med at du har en link liggende. Når det gjelder dette med lover og regler: Mener du seriøst at "produsentene" skal eksistere i et vakuum? Med andre ord: Dersom Liedl ønsker å bygge det neste prosjektet sitt en halv meter fra kystsonen i Lillesand, så er det OK? Eller at det ikke skal eksistere forskrifter som sier noe om hvilke plikter de ansvarlige for vannforsyningene har? Du henviste lenger oppe til en artikkel fra Torbjørn Røe Isaksen, mannen som forslo å legge ned Samordna opptak slik at fakultetene selv kunne foreta opptakene av studenter. Opptakene kunne foretas gjennom f.eks. intervju! Hvordan Røe Isaksen har tenkt å gjennomføre et opptak med 100 000 søkere vha. intervju vet jeg ikke, men jeg kan skrive under på at særlige effektivt - det er det ikke.

 

Jeg blir ikke truffet av det du skriver, rett og slett fordi du mangler slagkraft. Det er som om du går rundt med dette bildet i hodet om at alt i Norge "går av seg selv", og at de som arbeider i det offentlige står i en slags takknemlighetsgjeld til "produksjonsarbeideren". Selvsagt setter jeg pris på det arbeidet som foretas av oljearbeidere, fergemannskap, butikkmedarbeidere! Men ikke mer enn jeg setter pris på sykepleiere, brannmenn, politi - og den stakkars lille jævelen som er plassert i skranken på kommunens servicesenter, og som bruker dagen på å hjelpe innbyggerne i kommunen.

 

En ting du skal være klar over er at et godt embedsmannsverk (byråkrater) er det beste redskapet politikerne har for å "rydde opp i" utdaterte lover, forskrifter og ordninger. Jeg har med egne øyne sett hva en gruppe på fem byråkrater kan få gjort med f.eks. forskriftene som omhandler opptak til universitet og høgskoler. Disse personene skal personlig ha æren for at vi på min arbeidsplass klarer oss med 25% av ressursene for å gjøre den samme jobben, sammenliknet med situasjonen for 8-10 år siden. Min erfaring er at lover, regler og byråkrati er det som gjør det mulig å styre et samfunn - dette gjelder også skatter og avgifter.

 

Til slutt så er du tydeligvis ikke kjent med Forvaltningsloven som innebærer at ethvert enkeltvedtak kan påklages. Dette er noe "byråkratene" må forholde seg til. Forsvaret som offentlige ansatte har er i stor grad basert på habilitets- og likebehandlingsprinsippene: Har saken blitt behandlet på riktig måte? Dersom jeg kunne sett bort fra disse i min hverdag, så ville det gitt en voldsom effektiviseringsgevinst. Spørsmålet er bare om du er villig til å godta det?

 

Jeg lurer også på hva det er du skal omskolere "byrokratene" til?

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...