Gå til innhold

Er det toll på møbler?


Anbefalte innlegg

Hei! Har funnet meg en stilig sofa jeg vil kjøpe meg. Er et svenskt merke, og har sett at jeg kan spare en 4000-5000kr hvis jeg kjøper den i sverige.. Noen som vet om jeg må betale toll på den sofaen da, uansett om jeg frakter den selv eller får den fraktet hit..? Butikken leverer fraktifritt til oslo området hver uke..

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg kan se er det ikke toll på møbler. (www.toll.no)

 

Husk at du ikke skal betale både norsk og svensk mva. Den svenske skal trekkes fra, og den norske legges til. Edit: dette ordner sannsynligvis butikken for deg. Bare pass på at de faktisk trekker fra den svenske mva'en, og ikke belaster deg dobbelt. :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Synes det var vanskelig å finne frem på den siden. Hvorfor må man alltid skrive verdi på pakker som sendes til utlandet/inn til Norge fra utlandet uansett innhold hvis det ikke er toll på det da? Ta f.eks bøker, klær, cd'er, filmer, det må man jo fortolle dersom det er over en viss verdi.

 

Hm. Skjønner nå at det tydeligvis er jeg som har blandet toll og mva. Men jeg har fått inntrykk av at det alltid kalles fortolling uansett. Tar jeg feil der også? :p

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Synes det var vanskelig å finne frem på den siden. Hvorfor må man alltid skrive verdi på pakker som sendes til utlandet/inn til Norge fra utlandet uansett innhold hvis det ikke er toll på det da? Ta f.eks bøker, klær, cd'er, filmer, det må man jo fortolle dersom det er over en viss verdi.

6143393[/snapback]

Nei, du må betale MVA. Ting som koster under 200,- inkl frakt slipper du å betale MVA på. Bøker er det ikke MVA på i det hele tatt. Toll er særavgift på utvalgte produktgrupper, og kommer evt i tillegg til MVA.

 

Hm. Skjønner nå at det tydeligvis er jeg som har blandet toll og mva. Men jeg har fått inntrykk av at det alltid kalles fortolling uansett. Tar jeg feil der også?

 

Nei, de kaller det "fortollingsgebyr", men alt de gjør er å slenge på 25% mva.. :p

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Takk for hjelpen! Prøvde å se på toll.no, men det var en rotete side synes jeg..

Men da må jeg med andre ord legge på 25% på prisen da..Da blir det jo nesten like dyrt som her hjemme :hmm:  da må jeg regne enda nøyere på det gitt..

6143477[/snapback]

Du må sjekke om den prisen firmaet oppgir er inkludert svensk MVA eller ikke. Svensk mva er 25%, akkurat som den norske. Hvis prisen er oppgitt inkludert MVA, så blir prisen den samme her i Norge. Hvis den er oppgitt eks mva, må du legge på 25% for å få prisen du må betale. Husk også at svenskekrona er verdt ca 80% av den norske, hvis de oppgir pris i SEK.

Lenke til kommentar
Den siden jeg fant prisene på var inkl 25% moms..Da blir det jaggu meg flere tusen billigere da gitt..regner med at sofaen koster omtrent det samme i de forskjellige kjedene /butikkene i sverige..

6143593[/snapback]

Hvis du linker til sofaen, så kan vi jo regne ut eksakt pris :)

Lenke til kommentar

Her er linken.. Problemet med å regne ut eksakt pris er om hva slags type jeg skal ha, er en "bygge sofa".. Så det kommer an på hva slags deler og ikke minst hva slags type trekk jeg skal ha, men linken er Mio.se Prøvde å skrive eksakt link, men en havner bare på startsiden uansett...sofaen heter Coffee kave.. takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Her er linken.. Problemet med å regne ut eksakt pris er om hva slags type jeg skal ha, er en "bygge sofa".. Så det kommer an på hva slags deler og ikke minst hva slags type trekk jeg skal ha, men linken er Mio.se Prøvde å skrive eksakt link, men en havner bare på startsiden uansett...sofaen heter Coffee kave.. takk for hjelpen :)

6143758[/snapback]

Ah, var litt mange priser der. :). Svenskekrona står i ca 0,84 for øyeblikket. Hvis de regner om til NOK riktig, så finner du enkelt prisene ved å gange med 0,84. I tillegg kommer eventuell frakt og andre avgifter, hvis de har noe slikt. Hvis de prøver seg på at 1 NOK = 1 SEK, så ikke godta dét. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...