Gå til innhold

Hjelp til å formatere!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Og når du sier DOS, så snakker du om all form for ledetekst (svart vindu med hvit skrift) ?

6156771[/snapback]

Aha. Nei, jeg mener MS-DOS som operativsystem.

Alle operativsystem (med svært få unntak) har ledetekst (kommandovindu). Ikke minst Linux og andre former for Unix, men de har jo ingenting med DOS å gjøre.

Windows NT, 2000 og XP har heller ikke noe DOS. Siste Microsoft OS som var basert på DOS var Windows ME.

Når du bruker et CMD vindu i XP så jobber du i XP, ikke DOS.

Endret av hårek
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men når du får åpnet et cmd vindu før windows har bootet. Er det også umulig å formatere fra dette? =/ Jeg mener bestemt at jeg har gjort det mange ganger

Skrevet

Hvilken Windows tenker du på?

Hvis du trykker F8 før Windows starter så kommer du til menyen for å velge "Safe mode". Der kan du også velge kommando linje:

http://www.computerhope.com/issues/chsafe.htm

Hvis du har Win98 e.l. så starter det DOS. I NT (XP etc) så er det ikke DOS.

Du kan muligens formatere her, men det vil uansett gjelde at DOS ikke kan se en NTFS partisjon. Og du vil ikke få lov til å formatere C: siden det er systempartisjonen du booter fra.

Hvis du booter XP CD og velger R (Recovery Console) så kommer du til et kommando vindu, og det lar deg formatere.

Skrevet
Jeg liker best å partisjonere/formatere via Disk Management i Windows.

Høyreklikk My Computer og velg Manage. Velg Disk Management i lista til venstre.

Høyreklikk på linja ved sia av disken(e) og velg Ny partisjon/formater etter behov.

Har engelsk Windows, tror det heter Behandle og Diskbehandlig på norsk...

post-4862-1148194979_thumb.jpg

6145345[/snapback]

Han skal formatere C:.. Det er ganske sansynlig at dette er systemdisken. Da kan han ikke formatere fra windows.

6147328[/snapback]

Nei, det skjønner jeg ikke går :!:

Men selv kobler jeg hardisken til en fungerende Windows og partisjonerer/formaterer der. Så får man en grafisk fremstilling og god oversikt over oppsettet av disken.

Skrevet (endret)
Hvilken Windows tenker du på?

Hvis du trykker F8 før Windows starter så kommer du til menyen for å velge "Safe mode". Der kan du også velge kommando linje:

http://www.computerhope.com/issues/chsafe.htm

Hvis du har Win98 e.l. så starter det DOS. I NT (XP etc) så er det ikke DOS.

Du kan muligens formatere her, men det vil uansett gjelde at DOS ikke kan se en NTFS partisjon. Og du vil ikke få lov til å formatere C: siden det er systempartisjonen du booter fra.

Hvis du booter XP CD og velger R (Recovery Console) så kommer du til et kommando vindu, og det lar deg formatere.

6158511[/snapback]

Windows 2000.. Hvis jeg går inn i BIOS, så tror jeg jeg får valg om å starte safe mode med bare komandolinjen. Her vil jeg ikke tro at man kan formatere, i og med at man allerede har startet systemet.

Jeg har en oppstarsdiskett som fulgte med en gammel Packard Bell. Når jeg setter inn den, kommer det først "Starter opp windows 95". Så kommer jeg bare inn i en komandolinje, før windows har startet. Her får jeg formatert. Hvis dette heller ikke høres riktig ut, så ligger det sikkert noe på disketten.. Jeg veit ikke. Jeg får i allefall formatert herifra :)

Endret av Mojo Pin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...