Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 IP-ranger på NGT Netopia 3351 ?


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Har oppdaget noe helt sykt (etter mine erfaringer) :dribble: :

Har NGT med Netopia 3351 router.

 

Har 5-6 PC'er i lokalnettet bak routeren.

Alle sammen har 10.0.0.X med 10.0.0.1 som gateway (netopiaen)

Bortsett fra 1 PC som har 192.168.0.2 som IP. Det merkeligste er at denne har tilgang til internett !! :ohmy:

 

Den har 192.168.0.1 som gateway. Dette er jo IP-adresse-range som Windows gir PC'n dersom den ikke finner en DHCP-server.

Det som er like rart, er at hvis jeg setter fast IP i 10.0.0.X serien (med tilhørende riktige subnet, gateway og DNS) så virker den ikke på internett. Kan heller ikke pinge den fra en annen PC i samme subnet.

 

Noen som vet hvordan dette er mulig ??

Har drevet med nettverk en del år, men dette er det merkeligste jeg har vært borti. Ikke er det trådløst kort i den heller, så den kan ikke ha snappet opp et åpent nett i nærheten.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei !

Den har 192.168.0.1 som gateway. Dette er jo IP-adresse-range som Windows gir PC'n dersom den ikke finner en DHCP-server.

6134662[/snapback]

Feil. 192.168-serien er vanlig brukt på routere. Det er 169-serien som tildeles når PCen ikke finner DHCP.

Hvordan er PCen som får 192-adressen koblet til? Har den både kablet og trådløst nettverkskort?

Lenke til kommentar

Netopia 3351, støtter flere interne subnett. Den kan dog kun dele ut adresser i en av iprangene av gangen.

 

Du kan ikke ha et annet nettverkskomponent stående som DHCPserver, så den aktuelle maskinen blir adressert fra en annen kilde?

 

Kan du evt. ha satt opp et eget VLAN på den switchporten den aktuelle maskinen er tilkoblet?

Lenke til kommentar

Og du er helt sikker på at 192.168.0.1 også er adressen til netopiaen? Dvs. hvis du kjører `telnet 192.168.0.1` så får du login til netopiaen. Ellers er det null problem å ha flere subnet på netopia 3351, ruteren er på mange måter ganske avansert. VLAN skal den også støtte.

 

Jeg synes likevel at det er rart hvis du ikke har gjort noen endringer i ruteren. Per. default (etter en reset) er subnettet 192.168.1.0/24.

Lenke til kommentar
Og du er helt sikker på at 192.168.0.1 også er adressen til netopiaen?

6138484[/snapback]

 

Netopiaen har 10.0.0.1. Telnet mot den adressen funker (fra en annen PC som har 10.0.0.2). Derfor det er så rart at PC'n med 192.168.0.2 virkelig funker mot internett :hmm:

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...