Gå til innhold

1GB SD-minnekort,hvilket kjøper jeg?


Anbefalte innlegg

Hei,

trenger 1 GB minnekort, type sd. Har forstått at kvaliteten på minnekortet er med å avgjøre bl.a. utløserhastigheten.

Lurer derfor på om hvilket merke og hvilken type jeg skal kjøpe.

Er f.eks Viking (hos siba.no) er et bra minnekort?

Andre anbefalinger, bra og ikke alt for dyrt

 

Mvh

Tone

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler Sandisk eller Sony som produsent. Da vet du at SD-kortet har meget god kvalitet. Har prøvd Viking SD-kort fra Siba og kan ikke klage på kvaliteten heller.

 

Jeg vet ikke helt det med utløserhastigheten men det finnes utgaver av SD-kort som har mye høyere skrive- og lesehastighet. Disse er gjerne kalt Extreme eller Ultra SD-kort. Hvis ikke du har et digitalt speilreflekskamera, så kan du trygt kjøpe de ordinære SD-kortene.

Lenke til kommentar

Hastigheten har ikke så stor betydning så lenge den er over en viss hastighet. ;) Standard Sandisk kort har en 4 mb/s lesehastighet og 3mb/s skrivehastighet, og det holder for de aller fleste kompaktkameraer. Jeg ville kjøpt et Sandisk kort pga god kvalitet. Nå er ikke pristilleget for et Sandisk Ultra II SD-kort så stort, da får du 10mb/s lese og 9mb/s skrivehastiget og 10 års garanti.

Lenke til kommentar

Utløserhastighet bestemmes ikke av kortet. Men et raskt kort kan gjøre kamera klar til å ta bilde på nytt raskere enn med et tregt kort. Men dagens standard kort er såpass raske at det ikke vil ha noen betydning for en helt vanlig bruker.

 

Kjøp Sandisk, og gjerne den billigste utgaven. Men hold deg til Sandisk om du vil ha det mest driftsikre kortet på markedet (min og andres erfaring). Lexar er også meget bra.

Lenke til kommentar
Kjøp Sandisk, og gjerne den billigste utgaven. Men hold deg til Sandisk om du vil ha det mest driftsikre kortet på markedet (min og andres erfaring).

6137074[/snapback]

Vel - det er ikke min erfaring ihvertfall. Av mine 20-30 minnekort oppigjennom har kun ett sviktet, og det var et Sandisk.
Lenke til kommentar
Jeg vurderer å kjøpe Panasonic Lumix DMC-FX01

 

Har hastigheten på SD-kortet innvirkning på for eks "burst mode" funksjonen, eller er det godt nok med enkleste type SD-kort?

6139729[/snapback]

 

 

Vet ikke hvordan det er med Panasonicen, men fikk mitt S3-IS i dag. Kjøpte et Sandisk ExtremeIII SD-kort, men merker ikke forskjell på det og på et eldre VANLIG Sandisk. Vet ikke om jeg har vert heldig med det enkle eller hva. Men prøvde også et tregt kort, og da gikk det bare ca 8 bilder i burst-mode før kameraet stoppet opp og ble "opptatt" menst det skrev til kortet i en lang stund etterpå. Med extreme-kortet (og faktisk det tregere Sandisk-kortet også) virker det som at en kan ta burst-bilder til kortet er fullt.

 

 

Edit:

En annen fordel med dyrere kort kan være etui til kortet, medfølgende cd med igjenopprettingsprogram for bilder, livstidsgaranti osv. Extreme-kortet hadde dette.

Endret av Jove
Lenke til kommentar
Kjøp Sandisk, og gjerne den billigste utgaven. Men hold deg til Sandisk om du vil ha det mest driftsikre kortet på markedet (min og andres erfaring).

6137074[/snapback]

Vel - det er ikke min erfaring ihvertfall. Av mine 20-30 minnekort oppigjennom har kun ett sviktet, og det var et Sandisk.

6138051[/snapback]

En persons erfaring med ett dårlig Sandisk kort er neppe representativt :) Jeg driver med minnekort hver dag med jobben, og min erfaring er at det er de mindre kjente merkene som har flest feil... samt et par merker som også utmerker seg med høy feilprosent. Sandisk og Lexar er ikke blant disse. Kingston virker også å være et godt merke.

 

Til alle sammen: Husk å formater kortet deres en gang i blant. Det kan forebygge en del problemer samtidig som du kan frigjøre "død plass" på kortet.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
En persons erfaring med ett dårlig Sandisk kort er neppe representativt :)

Sant nok, men siden du dro med oss andres erfaringer som sannhetsvitne på Sandisks fortreffelighet syntes jeg det var på sin plasså nevne at ikke alle vi andre er enige ;) Jeg kjenner forøvrig bare en annen som har hatt problemer med et minnekort, og det var også Sandisk. Så hvis jeg skulle dømme ut fra mine egne erfaringer burde jeg aldri mer kjøpe Sandisk. Men jeg har også andre Snadisk-kort som har fungert upåklagelig. Jeg tror egentlig ikke forskjellen er så stor på merkene..
Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg har vert heldig med det enkle eller hva. Men prøvde også et tregt kort, og da gikk det bare ca 8 bilder i burst-mode før kameraet stoppet opp og ble "opptatt" menst det skrev til kortet i en lang stund etterpå. Med extreme-kortet (og faktisk det tregere Sandisk-kortet også) virker det som at en kan ta burst-bilder til kortet er fullt.

6139917[/snapback]

Betyr det at det er unødvendig med ett extreme-kort, men at man bør ha ett kort i mellomklassen?

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg har vert heldig med det enkle eller hva. Men prøvde også et tregt kort, og da gikk det bare ca 8 bilder i burst-mode før kameraet stoppet opp og ble "opptatt" menst det skrev til kortet i en lang stund etterpå. Med extreme-kortet (og faktisk det tregere Sandisk-kortet også) virker det som at en kan ta burst-bilder til kortet er fullt.

6139917[/snapback]

Betyr det at det er unødvendig med ett extreme-kort, men at man bør ha ett kort i mellomklassen?

6141993[/snapback]

 

Vet ikke. Selv trodde jeg at en burde ha et kjapt kort for å klare videofunksjonen og lange "burster". Men kan det være at selv de billigste Sandisk-kortene klarer mer enn de er stemplet med? Har bare ett slikt kort, så jeg får ikke testet om jeg har hatt "flax" ved å få et kjapt kort.

 

Ups: Det trege kortet jeg prøvde, viser seg å være et MMC-kort. :blush:

 

 

 

Edit:

 

Prøvde et Apacer-kort, og det klarte bare 10 bilder i burst-mode.

 

Har kanskje bare vert heldig med det "trege" Sandisk-kortet.

Endret av Jove
Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på:

 

1) SanDisk ULTRA II SD Memory Card

2) SanDisk SecureDigital Ultra II Plus Card

3) Sandisk Secure Digital card (litt billigere enn de andre)

4) SanDisk SD EXTREME III

 

og hvilket bør jeg velge? Prisen er ca den samme, alle 1GB og det skal antagelig brukes til Casio EX-Z850.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på:

 

1) SanDisk ULTRA II SD Memory Card

2) SanDisk SecureDigital Ultra II Plus Card

3) Sandisk Secure Digital card (litt billigere enn de andre)

4) SanDisk SD EXTREME III

 

og hvilket bør jeg velge? Prisen er ca den samme, alle 1GB og det skal antagelig brukes til Casio EX-Z850.

6165661[/snapback]

 

Du trenger kun nr 3 på lista di. :) Det er et standardhastighetskort.

 

Ultra II har overføringshastighet på ca 10mb/s. Extreme III har en overføringshastighet på 20mb/s. Standardkort ligger på ca 4mb/s. Du trenger ikke raskere enn det til et kompaktkamera. Du har 5 års garanti på standardkortet og 10 år på de raskere.

 

Plus card tror jeg er typen med "utbrekkbar" usb-plugg. Kan da bruke SD kortet som minnepinne og koble i hvilken som helst usb-port.

 

edit, leif og kari

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Secure Digital er standard hastighet.

Secure Digital Ultra II er raskere.

Secure Digital Extreme III er raskest.

 

Folk flest bruker standard, med mindre de skal ta bilder i 'burst' modus - gjerne kalt serie bilder.

 

Hvis du har speilreflex så må du ha et raskere kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...