Gå til innhold

Samsung HDTV + XBOX 360


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Er langt ifra noen ekspert eller entusiast når det kommer til TV'er og lignende. Derfor lager jeg en post her med noen kjappe spørsmål.

 

Jeg trenger en HDTV. Trenger ikke mer en 720p, og har ikke planer om å bruke så utrolig mye penger. Jeg tenker alt ifra 8 - 12 000,- er greit.

 

Jeg har funnet denne:

LE32T51BXXEE_large.jpg

Teknologi                  TFT aktiv matrise

TV-type                  HDTV klar

PC-grensesnitt                DVI, VGA (HD-15)

Diagonal størrelse      32" - widescreen

Oppløsning                1366 x 768

Bildets sideforhold        16:9

Kontrastforhold        800:1

Dyn kontrastforhold    2000:1

Synsvinkel                    170 grader

Synsvinkel (loddrett)    170 grader

Lysstyrke                500 cd/m2

Egenskaper  Omgivelseslyssensor (ALS), automatisk støyreduksjon, DNIe (Digital Natural Image engine)

 

 

EDTV klar                Ja

HD Ready              Ja

Teletekst                Ja

Teletekstminne            10 sider

 

1 x VGA-inndata ( 15 pin HD D-Sub (HD-15) )

1 x DVI-HDCP

1 x komponentvideoinngang ( RCA phono x 3 )

2 x SCART ( 21 pin SCART )

1 x S-Video-inngang ( 4 pin mini-DIN )

1 x kompositt videoinngang ( RCA phono )

1 x kompositt videoutgang ( RCA phono )

1 x antenne

1 x hodetelefoner

 

1. Hva er forskjellen på kontrast og dynamisk kontrast?

2. Hva har lys-styrken å si?

3. EDTV? Hva er det?

 

Jeg skal henge denne på soverommet mitt- og koble den opp mot XBOX360. Bruker da komponent. Komponent er RGB sant? Og Kompositt er audio+video?

 

Og responstiden er 12ms - blir det veldig dårlig?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Gå får M eller R serien. Dynamisk kontrast er noe Samsungpanelene har, som forblir avslått her i huset, og i mange andre hus jeg har lest foruminnlegg av. Du vil helst ha 8 MS ettersom 12 er hakket for mye for min smak. Designet på TV'en der er ikke særlig pent, heller. Da får du attpåtil en HDMI tilkobling som er kjekt ved et eventuelt digitalt bakkenett i fremtiden, fra xbox 360 (hvis det kommer) eller en DVD-spiller. Kontrastnivået er vesentlig bedre på R-serien, og enda bedre på M- serien. Utifra specs vil jeg ikke påstå jeg vet hvor mye lysstyrke som er bra eller dårlig, men på R og M TV'ene er lysstyrken veldig god. Det er tross alt en LCD TV.

 

Jeg hadde også tenkt å henge min (Samsung LE-32R51B) på veggen, men så fant jeg ut at et slikt veggfeste kommer over tusenlappen. Såå, den ideen ble raskt hengt på veggen.

Lenke til kommentar

Denne er en helt ny modell fra Samsung i prisklassen du tenker på, men 26" istedenfor 32". Den har bedre panel med høyere kontrast og i tillegg en game modus for optimale innstillinger sammen med spillkonsoller. Tror R7x modellene bruker samme panel som de gamle M61 modellene til Samsung, men om bildebehandlingen er like bra vet jeg ikke.

 

Dynamisk kontrast er en funksjon som justerer lysstyrken på skjermen i takt med innholdet som vises. Ved bilde med mye mørkt i vil den senke lysstyrken for å få et godt sortnivå. Ulempen er at den ikke vil få frem flere detaljer i det sorte som ekte kontrast vil, men bare gjøre at det mørke fremstår som mørkt. Blir derfor ofte omtalt som juksekontrast.

Lenke til kommentar

Denne Samsung LE-32M61B hvordan er det med bildeoppdateringsfrekvens? Siden mange sier at den bør være maksimum 16 ms ig helst 8 er dette noe ejg gjerne vil vite. Planlegger å kjøpe denne TV-en til slutten av sommeren etter at jeg har hatt 18 års dag og er rik ;)

Lenke til kommentar

Orresnei: Disse TV-ene bør du finne hos din lokale elektronikkpusher, der kan du få testet selv. Hvis du ikke blir plaget av etterslep, så er responstiden ok. ;) Ikke heng deg opp i spesifikasjoner, det sier ikke nødvendigvis så mye om kvalitetet på produktet.

Lenke til kommentar
M61 er helt super , enig ja.

Du lærer mye om en TV ved å se på den med egne øyner, men vær oppmerksom på at signalene hos pusherene varierer mye, alt ifra dårlige

kabelsignal til HD-parabol.

6132952[/snapback]

Ja, det kan nok stemme bra. Fattern kjøpte en 46" M51B og jeg kan ikke si at den er dårlig for å si det slik :!: Liker veldig godt fargene på TV-en som er perfekte. Ikke for skarpe og heller ikke for bleke. Slike TV-er hvor gul er knall gul og rød er knall rød kan bli litt slitsomme i lengden.

 

Ellers skal det sies at TV-en skal brukes mye til konsollspilling og jeg har jo hørt at Samsung skal være veldig bra til dette. Spesielt de nye versjonene av TV-ene deres.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Dette emnet er i grunn postet i feil forum,

6136736[/snapback]

Det kan hende. KAnskje jeg burde flytte det over til Video under Film/TV-kategorien. Men så hdnlet jo også tråden om kombinasjonen mellom en Xbox 360 og en Samsung HDTV. Men jeg tror nok du har rett og flytter tråden til passende kategori.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

T-serien til Samsung er jo som kjent deres low-end serie. Likevel syns jeg de er ganske gode i forhold til andre TV'er i samme prisklasse.. Expoert pusher 32 T-serie til 9000 kr. nå.

 

Samtidig så er det jo ikke mange tusenlappene opp til TV'er som er vesentlig bedre.

 

32" R-serie kan plukkes opp til 11000 kr. hos computerworld.

http://www.computercity.no/Product/Product...+-+21-32+tommer

 

Men jeg er enig i at når du først skal ivestere i en TV så kan det være greit å fleske til litt.

 

Jeg kommer selv til å gå for M-serien. Har sett både M51 og M61 og kan ikke si det var så stor forskjell på disse. Men da de ligger på nesten samme pris så frister det bare å bestille LE-32M61B.

Lenke til kommentar

Det er flere måter å måle oppdateringshastighet, så tallene i seg selv sier veldig lite. Mange billige merker bruker andre metoder for å få finere tall. Dette gjelder forsåvidt kontrast også. Så jeg ville sett bildet på tv'en først og ikke stolt blindt på tallene.

 

Har ikke giddet å lese gjennom hele tråden så jeg bare svarer på spørsmålene :)

 

Dynamisk kontrast er noe Samsung har på sine paneler og det er kontrast som blir lagt på som et "filter". Dette er egentlig noe dritt, fordi du mister mange detaljer i sortfargen. Le32t51 har egentlig kun 800:1 i kontrast, men 2000:1 (?) i dynamisk kontrast. Så mitt råd er egentlig å ha dynamisk kontrast avslått.

 

Skulle jeg kjøpt tv idag ville jeg lagt på noen høvdinger og gått opp til R eller M serien. Nå har jo le32r75 kommet og den virker veldig overbevisende. Bildet er veldig likt m61, men denne har ikke lystyrkesensor (også noe dritt :p ), har flere farger og svingbar fot. Tv'en ligger på rundt 15000, altså ca. 2000 rimeligere enn m61. Designet ser dog litt billigere ut og selv foretrekker jeg utseendet på m61.

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...