Gå til innhold

Hva er normal temperatur?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Asus A6Va.

 

For det meste kjører den da på 800 mhz når jeg ikke bruker den til ressurskrevende oppgver, og cpu-bruken ligger da på ca 25% idle. Kjører jeg 1,73 ghz er ressursbruken 10% ca. Jeg har også klokket ned skjermkortet (x700) en del mhz. Det kjører nå på 273/220 (jeg vet ikke hvor mye lavere jeg kan kjøre det uten at det blir ustabilt!)

 

Problemet er at viften går tilnærmet konstant på trinn 2, og den er relativt ofte oppe i fullt turtall (trinn 3) ennå jeg bare surfer og gjør lette oppgaver.

 

Temperaturene ved 800 mhz er 58-62'C på CPU og 50'C på HDD. @1,73 ghz, er temeraturen påCPU raskt oppe i 65'C. Hvordan er dette i forhold til dere andre?

 

Hvis jeg sammenligner med f.eks. A6K som dama mi bruker, så er det veldig sjelden at jeg hører viften i det hele tatt, og den er da så og si aldri oppe på fullt når den ikke kjører spesielt tunge prosesser...

 

Forskjellene på disse to maskinene er i prinsippet at jeg har sonoma, og x700, mens hun har gamle centrino og GMA 900 eller noe slikt.

 

Ser det ut til at det er noe galt med kjølingen min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Pentium M 750, tempen er aldri høyere enn 51 grader ved 800mhz, da slås viften inn. Den ligger altså kun på 50 og 51 grader ved 800mhz. Ved full load kan tempen stige opp til 65 grader. Har også X700 og kjører det nedklokket til 210/182 uten stabilitetsproblemer.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har en Asus A6Va.

 

For det meste kjører den da på 800 mhz når jeg ikke bruker den til ressurskrevende oppgver, og cpu-bruken ligger da på ca 25% idle. Kjører jeg 1,73 ghz er ressursbruken 10% ca. Jeg har også klokket ned skjermkortet (x700) en del mhz. Det kjører nå på 273/220 (jeg vet ikke hvor mye lavere jeg kan kjøre det uten at det blir ustabilt!)

 

Problemet er at viften går tilnærmet konstant på trinn 2, og den er relativt ofte oppe i fullt turtall (trinn 3) ennå jeg bare surfer og gjør lette oppgaver.

 

Temperaturene ved 800 mhz er 58-62'C på CPU og 50'C på HDD. @1,73 ghz, er temeraturen påCPU raskt oppe i 65'C. Hvordan er dette i forhold til dere andre?

 

Hvis jeg sammenligner med f.eks. A6K som dama mi bruker, så er det veldig sjelden at jeg hører viften i det hele tatt, og den er da så og si aldri oppe på fullt når den ikke kjører spesielt tunge prosesser...

 

Forskjellene på disse to maskinene er i prinsippet at jeg har sonoma, og x700, mens hun har gamle centrino og GMA 900 eller noe slikt.

 

Ser det ut til at det er noe galt med kjølingen min?

6121365[/snapback]

 

65 grader er helt normalt/ufarlig. Kritisk temp på centrino er 100 grader.

 

Olav

Lenke til kommentar

Syntes den temperaturen var noe høy. Har en Centrino 1,73Ghz, når den kjører på full speed ligger den på 60 grader ved max load. Normalen ved 800mhz er rundt 45 grader på min maskin. Kan hende at det er noen vifter som er trege eller dårlig kontakt til kjøleren. Ville tatt det opp med butikken straks, som olav1974 sier at 100 grader er kritisk, syntes det er for mye, ville sagt rundt 65-70. 50 grader er også mye på harddisken på en laptop, det vil jeg si er mer kritisk ettersom HD ikke er så glad i varme (Kortere levetid).

Lenke til kommentar

65 grader er for høyt og er ikke normalt som olav1974 her skriver selv om det er riktig at den tåler 100 grader, men ved 65 så blir jo dette selvsagt en negativ faktor.

 

Normal temp bør være 45-55 så den er litt høy, jeg har undervoltet mine maskiner og de ligger på 35 og 38 grader ved 800MHz og idle.

Lenke til kommentar

Takker for all tilbakemelding!

 

Jeg har testet litt her nå i natt...

 

Har klokket skjermkortet ned til 216/182 mhz, og undervoltet prosessoren til 0,78V @ 800mhz for å se om det hadde noen innvirkning på temperaturen.

 

Når jeg så på den i morges var HDD 54'C og CPU 62'C. Vifta gikk på trinn 2.

 

Jeg skal nå forsøke å støvsuge kanaler og luftehull for å se om det har kommet noe støv inn som forårsaker dette. Gir tilbakemelding her på forumet når det er gjort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...